اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس گزارش می‌دهد

تجلیل از نیمای دوم مازندران

خبرگزاری فارس: نیمای دوم لقبی است که یکی از شاگردانش به او داد و «بچابچا» نیز تخلصی است که برای محمد لطفی‌نوایی شاعر مازندرانی عنوان کرده‌اند.

تجلیل از نیمای دوم مازندران

به گزارش خبرگزاری فارس از آمل، محمد لطفی‌نوایی شاعر مازندرانی با 7 هزار بیت شعر به زبان مازندرانی شاید یکی از رکوردداران شعرسرایی به زبان تبری باشد.

این شاعر مازندرانی در سال 1323 در روستای سفیدطور بندپی غربی شهرستان بابل به دنیا آمد و از سال 1350 به بعد به صورت دائم در شهرستان آمل اقامت دارد.

بیوگرافی که از زندگی وی داده‌اند می‌گوید آغاز رسمی تحقیقات ادبی و نخستین شعرش در سال 1343 بود و در سال 1367 انجمن بوم و سرود شهرستان آمل را تاسیس کرد.

وی منتخب دهمین جشنواره سراسری شعر علوی، مقام برتر اولین همایش شعر تبریزی در سوادکوه و حضوری فعال در همایش‌های استانی شعر از مهم‌ترین فعالیت‌های وی به شمار می‌رود.

سه‌شنبه‌شب، شب به یادماندنی استادی بود که برای تخلصش عنوان بچابچا را انتخاب کرده است.

پیرمردی که حالا به مرز دهه 70 زندگی‌اش نزدیک می‌شود و شاید طویل‌ترین اشعار مازندرانی در دوره معاصر را وی سروده باشد، برای نخستین بار تجلیل شد.

برای نخستین بار، نامش را بردند، یادش کردند و برایش سوت و کف زدند.

پیرمردی که امروز بیماری اعصاب توان این را نیز از او گرفته است که حتی قلم در دست بگیرد و شعر بنویسد اما هنوز شعر می‌گوید و پژوهش می‌کند و او سینه‌اش فراغ است برای شعر و شاعری و برای زبان مازندرانی.

تجلیل از این تبری‌سرای مازندرانی به همت اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی آمل اقدامی درخور توجه و به جا بود.

خانه محقر و ساده پیرمرد وقتی کلیپ بازدید مسئولان از خانه‌اش را پخش کردند، اندک‌تر و ساده‌تر از آنی بود که بخواهی توصیف کنی؛ مانند خودش که بر تنش تنها قامت استادی برازنده بود نه لباسی که بر تن داشت.

شاگرد بنایی کردم

استاد لطفی‌نوایی در این کلیپ به بیان بخش کوچکی از زندگی‌اش پرداخت و گفت: در کودکی نتوانستم بیشتر از کلاس چهارم درس بخوانم، بعد پدرم مرا به شاگرد بنایی برد تا سن 17 سالگی که بازهم تلاش کردم تا درس بخوانم اما نشد که دیپلم بگیرم.

وی افزود: اگرچه جسته و گریخته به زبان فارسی شعر می‌سرایم ولی 6 تا 7 هزار بیت شعر به زبان مازندرانی دارم.

دوست دارم برای زبان مازندرانی کار کنم

لطفی تصریح کرد: اگرچه بیماری توان نوشتن را از من گرفته است اما من عاشقانه دوست دارم که برای زبان مازندرانی کار کنم.

به دنبال واژه‌نامه توصیفی مازندران

 وی ادامه داد: نوشتن واژه‌نامه توصیفی مازندران را در دست دارم و به کمک اهل فن در حال نوشتن آن هستم، دو کتاب دیگر نیز به صورت حق‌التألیفی توسط انتشارات شفلین در حال چاپ است.

این استاد شعر مازندرانی یادآور شد: طرح‌ها و کتاب‌های نیمه‌کاره زیادی دارم اما به دلیل نبود امکانات مالی توان نشر آن را ندارم.

صحبت‌های لرزان پیرمرد به همین جا ختم شد ولی به نظر می‌رسد خبری از اتمام ذوق و هنرش نباشد.

 

7هزار بیت شعر در پستوی خانه استاد

  جالب بود که شاعری که 7 هزار بیت شعر مازندرانی دارد تاکنون موفق نشده که هیچ یک از آثارش را به چاپ برساند و بی‌توجهی به این هنرمند موجب محرومیت مازندران از نیمای دوم شده است.

از جمله کارهای دست اقدام و چاپ نشده وی، واژه‌نامه مازندرانی، ریشه‌شناسی واژگان مازندران، طرح فرهنگ لغت فارسی به مازندرانی، ثبت اشعار شفاهی امیری، ترانه سروده‌های طبری، ثبت ضرب‌المثل‌های مازندرانی در قالب شعر و مجموعه اشعار فارسی خود شاعر است. شاگردانش از کوچک بزرگ و از زن و مرد در سالن مراسم حضور داشتند.

دختری که شاگردش بود برایش شعری به زبان مازندرانی خواند و آرزو کرد لرزش دست استادش خوب شود و پیرمردی از دوستان و هم‌پیاله‌هایش نیز لقب نیمای دوم مازندران را به او داد.

رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی آمل نیز در این مراسم با اشاره به اینکه هفته گذشته دیداری با استاد در منزل وی داشتیم، افزود: در این دیدار با توجه به وضعیت معیشتی ایشان شورای اسلامی شهر آمل یکی از کتاب‌های ایشان را تا اردیبهشت ماه سال آینده به چاپ خواهد رساند و فرماندار آمل نیز زمینه اشتغال یکی از فرزندان ایشان را انجام خواهد داد.

محمد محمدی با تاکید بر اینکه تلاش می‌کنیم در زمان حیات از بزرگان فرهنگ و هنر آمل تجلیل کنیم، تصریح کرد: امیدواریم روزهای خوب‌تری در انتظار هنرمندان آملی قرار گیرد.

فرماندار آمل نیز در سخنانی با اشاره به اینکه انگیزه و پشتکار بزرگترین درسی بود که استاد لطفی به همه داد، افزود: با زندگی محقرانه استاد، صمیمت و پشتکار ایشان درخور توجه و شایسته بود.

یدالله اکبرزاده با اعلام اینکه باید به جایگاه افرادی مانند لطفی توجه شود، تصریح کرد: تجلیل از هنرمندان تجلیل از ارزش‌ها است و این روند باید ادامه یابد. وقتی نوبت به تجلیل رسید، شاید بهترین قسمت ماجرا همین بود تا اندکی در این شب‌های گرانی و تیرگی محبت، دست استاد را بگیرد.

وقتی نام محمد لطفی‌نوایی را برای تجلیل بردند، همسرش با چشمانی گریان از سالن خارج شد و این نشان می‌دهد که در نهانخانه زندگی این استاد چه رنج‌هایی نهفته است و سال‌ها بی‌نام و نشان برای زبان مازندرانی تلاش کردن چه غم‌انگیز است.

 

حالا که استاد دستش لرزان است و توان نوشتن ندارد؛ یک عروس خوب دارد که برایش می‌نویسد.

عروس استاد نوایی را نیز نام بردند تا به پاس خدمت به پدرشوهرش برای ثبت اشعار مازندرانی از او نیز تجلیل کنند.

زن کنار پدرشوهرش ایستاد، هرچند اشک ریخت اما ایستاد و تجلیل شد.

رونمایی از کتاب « گل ونگ »

در این مراسم برای نخستین بار از سوی سپاه کربلای مازندران، کتاب «گل ونگ» از اشعار این شاعر مازندرانی رونمایی شد و یکی از کتاب‌های چاپ شده از سوی هاشمی معاون فرهنگی سپاه کربلای مازندران به وی تقدیم شد.

در این مراسم 4 میلیون ریال از سوی رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی آمل، 10 میلیون ریال از سوی مجمع خیرین آمل، 10 میلیون ریال از سوی شهردار آمل، یک میلیون و 500 هزار ریال از سو رستمی خواننده آملی، 2 میلیون ریال از سوی یک مجموعه انتشاراتی و هدایای کوچک و بزرگ دیگر تقدیم استاد شد.

انتهای‌ پیام/86011/ح40/ض1002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول