اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  ایران در جهان

نشست «آیپک»/۸

بایدن: هنوز برای موفقیت مذاکرات با ایران زمان کافی وجود دارد

خبرگزاری فارس: معاون رئیس‌جمهور آمریکا می‌گوید هنوز برای دستیابی به موفقیت در مذاکرات با ایران زمان و فضای کافی وجود دارد، اما این زمان همیشگی نیست.

بایدن: هنوز برای موفقیت مذاکرات با ایران زمان کافی وجود دارد

به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از خبرگزاری رویترز، «جو بایدن» معاون رئیس‌جمهور آمریکا امشب بار دیگر تکرار کرد که هنوز برای موفقیت مذاکرات و یافتن راهکاری دیپلماتیک در پرونده هسته‌ای ایران زمان و فضای کافی وجود دارد.

بایدن که در نشست بزرگترین سازمان حامی اسرائیل در آمریکا صحبت می‌کرد، گفت که «آمریکا دنبال جنگ نیست» و خواستار مذاکرات مسالمت‌آمیز با ایران است. وی البته اضافه کرد که «پنجره دیپلماسی در حال بسته شدن است».

«آیپک» اصلی‌ترین لابی صهیونیستی در آمریکا به شمار می‌آید و نشست سالانه سیاستگذاری آن از دیروز در واشنگتن آغاز به کار کرده است. در این نشست موضوع ایران و پرونده هسته‌ای به اصلی‌ترین بحث سخنرانان بدل شده است.

معاون رئیس‌جمهور آمریکا در صحبت‌های امشب خود با بیان اینکه دولت آمریکا از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای جلوگیری می‌کند، گفت: رئیس‌جمهور بلوف نمی‌زند و نمی‌تواند هم که این کار را بکند. رئیس‌جمهور «باراک اوباما» بلوف نمی‌رند.

معاون رئیس‌جمهور آمریکا در بخش دیگری از صحبت‌هایش بار دیگر بر حمایت همه‌جانبه دولت این کشور از اسرائیل تاکید کرد و گفت: ما می‌دانیم که کوچکترین اشتباه اسرائیل می‌تواند موجودیت آن را به خطر بیاندازد. به همین دلیل هم ما به امنیت اسرائیل متعهد هستیم، و این امری است که هیچ وقت تغییر نمی‌کند. این امر فراتر از بعد اخلاقی آن، برای ما هم ضروری است.

وی افزود: شاید پیش از این اختلاف‌هایی بر سر تاکیتیک‌ها وجود داشته، اما ما هیج وقت در مورد این راهبرد که اسرائیل باید خودش از خودش دفاع کندف اختلافی نداشتیم.

بایدن همچنین اذعان کرد که دولت اوباما برای اسرائیل بهتر از هشت دولت پیش از خود بوده و بهترین خدمات را به اسرائیل کرده است. وی اضافه کرد: ما در 40 سال گذشته دست در دست اسرائیل ایستاده و از منافع مشروع آن حمایت کرده‌ایم. اما هیچ دولت و هیچ رئیس‌جمهوری به اندازه اوباما به تامین امنیت فیزیکی اسرائیل خدمت نکرده است.

وی همچنین به کمک‌های مالی و نظامی آمریکا به اسرائیل نیز اشاره کرد و گفت آمریکا در دوره «رکود بزرگ» کمک‌های خود به اسرائیل افزایش داده و تنها در سال 2012 بیش از 1.3 میلیارد دلار کمک نظامی به اسرائیل کرده است.

معاون رئیس‌جمهور آمریکا در مورد همکاری‌های اطلاعاتی و امنیتی میان آمریکا و اسرائیل هم گفت که هیچ دولتی در 30 سال گذشته به اندازه دولت اوباما با اسرائیل همکاری امنیتی نداشته است. بایدن افزود: من با قاطعیت می‌گویم که در هشت دولت قبلی هیچ وقت را به یاد نمی‌آورم که تا این حد همکاری امنیتی میان دو طرف بوده باشد. تیم‌های آمریکایی انقدر با اسرائیلی‌ها کار می‌کنند که از پرواز‌های بین‌المللی مداوم و این هم تلاش خسته شده‌اند. تعهد ما به اسرائیل تغییری نکرده و تا زمانی هم که او رئیس‌جمهور و من معاون هستم، تغییر نخواهد کرد.

بایدن در بخش دیگری از صحبت‌های خود به موضوع حمایت‌های آمریکا از ساخت سپرهای دفاعی در اسرائیل پرداخت و گفت: ما برای ساخت «گنبد آهنین» 275 میلیون دلار سرمایه‌گذاری کردیم که 70 میلیون آن در قالب بسته اضطراری بود که سال قبل پرداخت شد. آن هم در حالی که ما در «رکود بزرگ» به سر می‌بردیم. ما به اینکه مطئن باشیم اسرائیل توان کیفی خود را از دست نمی‌دهد، متعهدیم.

وی اضافه کرد: این همکاری منحصر به فرد ما بوده که چنین فناوری‌هایی را توسعه داده و سرمایه‌ آن را تامین کرده. همین الان هم ما برای ساخت سیستم‌های جدید «سپر داوود» و «پیکان» در حال کار هستیم. ما همچنین در حال کار روی رادار جدیدی هستیم که این اطمینان را به وجود آورد که اسرائیل می‌تواند بهتر از خود دفاع کند.

انتهای پیام/ص

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول