اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  آمریکا، اروپا

نشست «آیپک» -۲// تحلیلگر مسائل ژئوپلتیک شبکه «راشا تودی»:

نفوذ آیپک در دولت واشنگتن رو به کاهش است

خبرگزاری فارس: یک تحلیلگر مسائل ژئوپلتیک از کاهش نفوذ آیپک در واشنگتن خبر داد و گفت که آمریکایی‌ها فهمیده‌اند که حمایت آنها از دستور کار تل آویو به نفعشان نیست و بنابراین، در حال دوری از وفاداری کورکورانه به اسرائیل هستند.

نفوذ آیپک در دولت واشنگتن رو به کاهش است

به گزارش خبرگزاری فارس، درحالیکه قرار است کنفرانس سالانه کمیته امور عمومی آمریکا و اسرائیل موسوم به «آیپک» از یکشنبه در واشنگتن برگزار شود، شبکه تلویزیونی «راشا تودی» در گزارشی با اشاره به برنامه ریزی های صورت گرفته برای حضور 12 هزار نماینده جهت شرکت در این کنفرانس، از کاهش قدرت این لابی حامی اسرائیل در آمریکا خبر داد.

کنفرانس سالانه آیپک در حالی برگزار خواهد شد که این احتمال وجود دارد که رژیم صهیونیستی برای اولین بار از سوی آمریکا به عنوان متحد مهم استراتژیک دولت واشنگتن تعیین شود. این قانون پیشنهادی از جمله موضوعاتی خواهد بود که امروز یکشنبه و همزمان با شروع نشست آیپک مورد بحث قرار خواهد گرفت.

این در حالیست که «پاتریک هنینگسن» تحلیلگر مسائل ژئوپلتیک در گفت‌وگو با راشاتودی اعلام کرده است که: همزمان با تصمیم «باراک اوباما» رئیس جمهوری آمریکا و «بنیامین نتانیاهو» نخست وزیر اسرائیل برای فرار از این گردهمایی، به نظر می رسد که لابی آیپک در حال از دست دادن نفوذ خود در واشنگتن است.

*‌ کنفرانس آیپک بدون حضور اوباما و نتانیاهو برگزار می‌شود

بر اساس اعلام این تحلیلگر، لابی آیپک در کنفرانس امسال درصدد این است که سیاستمداران آمریکایی را تحت فشار قرار بدهد تا آنها از دستور کار تل آویو در رابطه با درگیری های سوریه حمایت کنند آن هم درست در زمانی که رژیم صهیونیستی درصدد تصرف بلندی های جولان و حفظ منطقه امنیتی برای خود است.

اما برای اولین بار در طول هفت سال گذشته است که نشست آیپک بدون حضور رئیس جمهوری آمریکا و نخست وزیر رژیم صهیونیستی برگزار خواهد شد.

* اسرائیل، فرصت طلب است/ آمریکا به دنبال روابط دیپلماتیک با ایران است

هنینگسن در پاسخ به سوال خبرنگار راشا تودی در رابطه با روابط تل آویو با آمریکا اینطور اعلام کرد که: آنچه حقیقتا در حال وقوع است، این است که اسرائیل به عنوان یک فرصت طلب سیاسی دوباره وارد جنگ شده است زیرا همانطور که ما آمریکا را می شناسیم، احتمال زیادی وجود دارد که آمریکا به دنبال روابط دیپلماتیک با ایران باشد و مانند سال های گذشته به صورت رنجش آور با ایران صحبت نکند.

 

* آیپک از طریق اعمال فشار بر سیاستمداران آمریکایی به دنبال نفع بیشتر است

هنینگسن در ادامه گفته است که لابی آیپک حقیقتا در حال اعمال فشار روی سیاستمداران آمریکایی است تا آنها (آمریکایی ها) یک سیاستی را اتخاذ کنند که نفع بیشتری برای تل آویو داشته باشد و این سیاست احتمالا روشی تند تر است که به جنگ با ایران مربوط می شود.

خبرنگار راشا تودی در ادامه مصاحبه خود با هنینگسن از وی پرسید که تاثیر تقویت روابط استراتژیک واشنگتن با اسرائیل بر جایگاه آمریکا در جهان عرب چیست و اینکه آیا آمریکا نهایتا مجبور به مقابله با پیامدهای ناشی از جاه طلبی های سیاسی تل آویو می شود یا خیر؟

این تحلیلگر مسائل ژئوپلتیک در پاسخ به این سوال گفت: من اینطور فکر نمی کنم. به کل جهان عرب و ساختار اتحادیه عرب نگاه کنید. همانطور که ما می دانیم، عربستان سعودی و اسرائیل با یکدیگر هیچ مشکلی ندارند. نگرانی عربستان سعودی پول، امنیت و ثبات است و اسرائیلی ها و سعودی ها به عنوان وزنه تعادل یکدیگر در خاورمیانه عمل می کنند.

* آمریکایی ها فهمیده اند که پیروی از دستور کار اسرائیل به نفعشان نیست

هنینگسن در ادامه افزود: اما قرار نیست دگرگونی عظیمی رخ دهد. تغییر بزرگ همین جاست و آنچه ما شاهد آن هستیم یک تغییر است و منظور،‌ تغییر وفاداری کورکورانه کنگره آمریکا به اسرائیل است.

این تحلیلگر مسائل ژئوپولتیک همچنین گفت که: شکاف هایی در حال نمایان شدن است زیر آمریکایی ها متوجه شده اند که به نفع آنها و آمریکا نیست که از دستور کار اسرائیل پیروی کنند. بنابراین، آیپک دیگر مانند 30 سال گذشته، نفعی در اداره دولت واشنگتن ندارد.

خبرنگار راشا تودی در ادامه به مذاکرات بین المللی هسته ای با ایران و سوسوی امید در جریان این گفت‌و‌گوها به دلیل تعیین مذاکرات بیشتر اشاره کرد و از هنینگسن درباره نوع تاثیر شدت مشارکت میان آمریکا و اسرائیل بر تلاش های صورت گرفته در راستای رسیدن گروه 1+5 و ایران به تفاهم هسته ای پرسید.

 

* اسرائیل به دنبال فرصت طلبی از بحران سوریه است

این تحلیلگر در پاسخ با اشاره به اینکه تقویت روابط میان آمریکا و اسرائیل روی روند مذاکرات هسته ای بین المللی با ایران تاثیر منفی خواهد داشت، گفت: به تاثیر بی سر و صدا و آرامی که اسرائیل روی ناآرامی های سوریه گذاشته است، توجه کنید. دلیل آن این است که اسرائیل به دنبال فرصتی است تا بتواند از ناآرامی های خاص جاری در شمال مرز خود با سوریه به چیزی برسد که می خواهد.

این مقام تحلیلگر گفت: اسرائیل همواره دنبال افزایش منابع زمینی خود بوده است بنابراین، تل آویو درصدد تصرف بلندی های جولان و حفظ آن به عنوان یک منطقه امنیتی جهت دفاع از اسرائیل خواهد بود. البته که در بلندی های جولان امتیازهای نفتی وجود دارد در هفته های اخیر تیتر اخبار نیز شده است. همچنین، ما در این منطقه دارای منابع آبی هستیم که اسرائیل به شدت به آن نیاز دارد.

هنینگسن افزود که بنابراین، برای اسرائیل در سوریه مجال فرصت طلبی وجود دارد.

خبرنگار شبکه راشا تودی از هنینگسن درباره جنبه های مالی روابط آمریکا و اسرائیل همزمان با شروع کاهش خودکار بودجه دولت واشنگتن پرسید و اینکه پولی که آمریکا می خواهد صرف انجام دستور کارهای ارائه شده از سوی اسرائیل کند، از کجا خواهد آمد.

هنینگسن اینطور پاسخ داد: همانطور که همه تاکنون متوجه شده اند، هزینه تقریبی نفوذ آیپک در واشنگتن معادل 1 میلیارد دلار است. اسرائیلی ها برای هر یک از نماینده کنگره آمریکا و سناتوری که به دنبال مقام است و نه فقط کسانی که موفق به پیروزی در کسب مقام می شوند، یک چک می کشد. آنها (اسرائیلی‌ها) از هر کسی حمایت می کنند بنابراین، آنها (آمریکایی ها) نیز به اسرائیل وفادار هستند.

* حمایت مالی اسرائیل از آمریکا، تامین بودجه نظامی تل آویو را تضمین می کند

هنینگسن در ادامه گفت که چنین رفتاری از سوی اسرائیلی ها دریافت کمک های نظامی تل آویو از واشنگتن را نیز که سالانه برابر با 4 میلیارد دلار است، تضمین می کند. این میزان عظیم پول نیز از جیب مالیات دهندگان آمریکایی تامین می شود.

انتهای پیام/ص

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول