اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

معاون اداره‌ کل میراث فرهنگی چهارمحال و بختیاری:

ثبت ملی پرونده فنون شکار به معنای ترویج فرهنگ شکار نیست

خبرگزاری فارس: معاون میراث فرهنگی اداره‌ کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری چهارمحال و بختیاری گفت: ثبت 2 پرونده میراث معنوی با عنوان اشعار شکار و فنون شکار کبک در فرهنگ بختیاری به معنای ترویج فرهنگ شکار نیست.

ثبت ملی پرونده فنون شکار به معنای ترویج فرهنگ شکار نیست

به گزارش خبرگزاری فارس از شهرکرد، شاهین ایل‌بیگی پور بعدازظهر امروز در نشست شورای اداری این اداره ‌کل اظهار کرد: ثبت دو پرونده میراث معنوی با عنوان اشعار شکار و فنون شکار کبک در فرهنگ قوم عظیم بختیاری، به هیچ‌وجه به معنای ترویج فرهنگ شکار و شکارگری نیست.

وی افزود: در هیچ قسمتی از این پرونده‌ها توصیه‌‎ای مبنی بر توسعه و ترویج شکار به هر نحو (مجاز یا غیر مجاز) صورت نگرفته است، چرا که شکار و پرداختن به آن در حیطه وظایف این اداره کل نیست.

ایل‌بیگی‌پور ثبت و ضبط فرهنگ عامه و پرداختن به فنونی که ریشه در فرهنگ مردم استان دارد را از وظایف این اداره‌ کل برشمرد و خاطرنشان کرد: در فرهنگ غنی بختیاری، شکار، فنون شکار، ابزار و آلات شکار، ادبیات شفاهی شکار و ... قدمتی به بلندای این فرهنگ عظیم دارد.

معاون میراث فرهنگی اداره‌ کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری چهارمحال و بختیاری تأکید کرد: به طور قطع اگر به کتب منتشر شده با موضوع فرهنگ بختیاری رجوع شود موارد ذکر شده در مورد شکار یکی از موضوعات مهمی بوده که به آن پرداخته شده است.

وی ادامه داد: با رجوع به پرونده ثبتی میراث معنوی اشعار شکار، این موضوع کاملاً واضح و مبرهن بوده که در این پرونده فقط به ادبیات شفاهی، آوانگاری و معنای فارسی اشعار بختیاری پرداخته شده است.

ایل‌بیگی‌پور پرداختن به ابزار و ادوات شکار را از دیگر مباحث این پرونده برشمرد و تصریح کرد: در پرونده فنون شکار کبک نیز همه فنونی که در گذشته برای شکار کبک از آن استفاده می‌شده مورد بحث قرار گرفته است.

وی تأکید کرد: ثبت این دو پرونده فقط ثبت قسمتی از دانش و فرهنگ بومی و محلی بختیاری بوده و اعتراض به این فنون اعتراض به گوشه‌ای از فرهنگ مردمی است که سال‌های سال با این فرهنگ زیسته‌اند.

انتهای پیام/68005/ز30/پ3003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول