اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

از نواهای قشقایی تا نغمه‌های استهبان و لار

موسیقی فارس میراث معنوی این دیار است

خبرگزاری فارس: رئیس انجمن موسیقی فارس گفت: موسیقی محلی فارس میراث معنوی است که باید برای آیندگان حفظ شود.

موسیقی فارس میراث معنوی این دیار است

محسن خباز امروز در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در شیراز اظهار داشت: موسیقی محلی فارس ظرفیت‌های بسیاری دارد و فرهنگ‌های مختلف موسیقی از قشقایی گرفته تا نغمه‌های استهبان، لار و شیراز به عنوان شهری که موسیقی فولکلور دارد، همه و همه میراث معنوی این دیار هستند.

وی افزود: از هنرمندان و مسئولان فرهنگی انتظار می‌رود در این بخش کار جدی‌تری انجام دهند تا سرمایه‌های فرهنگی استان از دست نرود.

این مسئول فرهنگی در بخش دیگری از سخنان خود تصریح کرد: اقبال گسترده جوانان استان فارس به موسیقی برنامه‌ریزی دقیق نیاز دارد.

وی اضافه کرد: حضور گسترده نسل جوان در جشنواره ششم موسیقی فارس یک فرصت است که با برنامه‌ریزی، نظارت و هدایت امکان تبلور و تحقق می‌یابد.

خباز ادامه داد: اگر برنامه‌ریزی لازم برای این همه انرژی و علاقه انجام نشود ممکن است سرمایه انسانی جوانان استان هرز رفته و از مسیر درست منحرف شود.

وی خاطرنشان کرد: جشنواره ششم موسیقی فارس که در سال جاری برگزار شد یکی از پربارترین جشنواره‌های موسیقی استان در شش سال گذشته بود.

به گفته این مسئول، مهم‌ترین وجه جشنواره ششم افزایش ویژگی‌های فنی جشنواره بود به این معنا که جشنواره از نظر کیفی رشد چشمگیری داشت.

رئیس انجمن موسیقی فارس اضافه کرد: امسال بنا را بر این گذاشتیم که با آسیب‌شناسی پنج سال گذشته جشنواره را با تغییراتی برگزار کنیم.

وی خاطرنشان کرد: جلساتی با حضور افرادی که در حوزه سیاستگذاری و اجرایی جشنواره حضور داشتند، سرپرستان گروه‌های شرکت‌کننده در سال‌های گذشته و داوران سال‌های پیش، جلساتی برگزار و نظرات در راستای ارتقای جشنواره ششم دریافت شد.

*کاهش تعداد گروه‌ها حساب شده بود

خباز خاطرنشان کرد: در برخی از جشنواره‌های گذشته به یکباره 68 گروه به روی صحنه می‌رفتند اما امسال در بخش رقابتی 28 گروه روی صحنه آمدند.

رئیس انجمن موسیقی فارس تصریح کرد: این کاهش تعداد گروه‌ها حاصل رایزنی‌ها بود و با وجود اینکه امسال 46 اجرا داشتیم اما آن بخشی که در بخش موسیقی ایرانی، کلاسیک و پاپ به رقابت رسیدند 28 گروه بودند.

وی ادامه داد: در پنج سال نخست جشنواره به دنبال تثبیت بودیم تا اینکه انگیزه‌سازی شود اما در جشنواره ششم احساس کردیم از این مرحله گذر کرده و باید به افراد با استعداد که تلاش بیشتری کرده‌اند انگیزه ادامه راه بدهیم بنابراین در این جشنواره از کمیت کاسته و بر کیفیت افزودیم.

خباز افزود: بنابر قاعده هر چه تعداد گروه‌ها بیشتر باشد کیفیت کمتر می‌شود.

وی در این زمینه چنین شاهد آورد که «سال گذشته گروه‌های شرکت‌کننده 15 دقیقه وقت اجرا و امسال 30 دقیقه وقت داشتند».

این فعال هنری تصریح کرد: این موضوع باعث می‌شد که گروه‌هایی که بسیار راحت به رپرتوار و قطعه اجرایی می‌رسیدند، نتوانند به سادگی زمان جدید را پر کنند.

وی ادامه داد: با این سیاست گروه‌هایی کارهای خود را به صحنه آوردند که جدیت بیشتری داشته و وقت بیشتری بر روی اثر خود گذاشته بودند.

این مسئول خاطرنشان کرد: هیئت انتخاب جشنواره نیز امسال بدون اغماض گروه‌ها را غربال کردند و گروه‌هایی توانستند بالا بیایند که بسیار کیفی و نزدیک به یکدیگر حرکت می‌کردند.

به گفته وی، «اینکه در برخی بخش‌ها جایزه مشترک داشتیم نمایانگر این بود که رقابت جدی و گروه‌ها نزدیک به یکدیگر بودند.»

رئیس انجمن موسیقی فارس ادامه داد: تعداد کم گروه‌ها باعث شد که به لحاظ فنی نیز رسیدگی بیشتری شود و در حوزه صدا تجهیزات و امکانات بهتری در نظر گرفته شد.

وی تصریح کرد: امسال علاوه بر گروه‌ها داوران نیز در سطح بالایی قرار داشتند چنانکه در بخش موسیقی ایرانی اساتید گرانقدری مانند مهدی آذرسینا، مسعود شناسا و بهداد بابایی، در بخش کلاسیک اساتید منوچهر صهبایی، مجید انتظامی و گالینا آمالچنگو و در بخش موسیقی پاپ مجید انتظامی، داریوش تقی‌پور و محسن مرشد حضور داشتند.

*موسیقی محلی فارس در خطر انقراض

رئیس انجمن موسیقی فارس در بخش دیگری از سخنان خود گفت: امسال در موسیقی محلی و کوبه‌ای بخش رقابتی نداشتیم چراکه گروه‌های این بخش به حد نصاب نرسیدند.

وی افزود: این موضوع که تعداد افرادی که در این زمینه کار کردند بسیار کم بود زنگ خطری برای موسیقی محلی فارس است تا جایی که چهار گروه حضور یافته را در بخش غیر رقابتی جای دادیم.

خباز با بیان اینکه موسیقی از ایده، تنظیم و اجرا تشکیل شده است، ادامه داد: در بخش محلی و کوبه‌ای در این سه محور مشکل داشتیم و جا دارد آسیب‌شناسی در این زمینه صورت گیرد چرا که فارس در موسیقی کوبه‌ای در کشور دارای جایگاه بوده است.

انتهای پیام/2448/ز40/گ1003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول