اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو در ایران:

بی‌توجهی، مرگ خاموش میراث معنوی کشور را رقم می‌زند

خبرگزاری فارس: دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو در ایران با تاکید بر حفظ و احیای میراث معنوی در کشور، میراث معنوی را معرف هویت ملی کشور خواند و گفت: بی‌توجهی به میراث معنوی، مرگ خاموش این میراث گران‌بها را رقم می‌زند.

بی‌توجهی، مرگ خاموش میراث معنوی کشور را رقم می‌زند

به گزارش خبرنگار فارس از یزد، محمدرضا سعیدآبادی، ظهر امروز در همایش میراث معنوی ایران از نگاه یونسکو در باغ دولت‌آباد یزد اظهار داشت: سازمان‌های جهانی در حال حاضر توجه ویژه‌ای به تنوع فرهنگی در جوامع دارند و برای حفظ و احیای میراث معنوی برنامه‌های ویژه‌ای تدارک دیده‌اند.

وی با اشاره به تلاش جدی یونسکو در شناسایی، معرفی و حفظ میراث معنوی در ایران افزود: همان‌قدر که حفظ آثار تاریخی که از نیاکان و گذشتگان برای ما به جا مانده، از اهمیت بالایی برخوردار است، حفظ آثار معنوی نیز از اهمیت بالایی برخوردار است.

وی ادامه داد: با توجه به غنای تاریخی و معنوی، صنایع دستی و هنرهای سنتی، آیین‌ها، فرهنگ و آداب، نوع معماری و ... از اهمیت و جایگاه خاصی برخوردار است که نیازمند توجه ویژه و حفظ و حراست است.

سعیدآبادی با تاکید بر شناسایی و معرفی میراث معنوی به نسل‌های بعدی افزود: نسل‌های بعدی با کمک گرفتن از میراث معنوی می‌توانند هویت ملی گذشتگان خود را بشناسند و این میراث را در خود حفظ کنند.

وی فرهنگ را به عنوان عنصر توسعه و موفقیت دانست و گفت: تنوع فرهنگی طیف رنگ‌‌های رنگین‌‌کمان فرهنگی است و اگر در موضوع جهانی شدن که به نوعی موجب یکرنگی جهانی می‌شود، تدبیر نشود، می‌تواند دستاورد نامناسبی داشته باشد.

وی همچنین با اشاره به تفاوت میان میراث معنوی و میراث طبیعی و تاریخی بیان داشت: تفاوت میراث فرهنگی معنوی و میراث فرهنگی تاریخی در این است که اگر یک بنای تاریخی یا یک بادگیر زیبا و گنبد ارزشمند دچار مشکل شود، بلافاصله از سوی رسانه‌ها و کارشناسان مورد توجه قرار می‌گیرد و جامعه نسبت به آن حساسیت نشان می‌دهد اما میراث معنوی اینگونه نیست.

سعیدآبادی با بیان اینکه برخی گویش‌ها و یا آیین‌ها کمرنگ شده و از بین رفته‌اند، گفت: با بها ندادن به این میراث کسی متوجه نابودی آن نمی‌شود و همین موضوع مرگ خاموش میراث معنوی را رقم می‌زند.

وی با بیان اینکه با میراث فرهنگی و معنوی می‌توانیم فرهنگ، آداب و رسوم خود را در عرصه بین‌الملل نیز مطرح کنیم، اظهار داشت: فرهنگ و سنت و آداب و رسوم در رده میراث معنوی قرار می‌گیرد که به دنبال تبیین نقش آن در میان بشریت هستیم.

سعیدآبادی با تاکید بر مقابله با مرگ خاموش میراث معنوی اضافه کرد: یونسکو با ثبت این میراث در فهرست‌های جهانی خود، به ماندگاری آنها کمک می‌کند و لازم است همه در این امر خطیر یاریگر این سازمان باشند.

وی همچنین شناسایی و معرفی میراث معنوی را ضروری خواند و یادآور شد: آگاهی و شناخت از میراث معنوی کشور به ویژه برای نخبگان لازم است تا این افراد بتوانند آموخته‌های خود در این زمینه‌ها را در حوزه‌های برنامه‌ریزی کشور و طرح‌های گوناگون به کار ببرند.

سعیدآبادی در ادامه خواستار تداوم برگزاری اینگونه همایش‌ها و برنامه‌های فرهنگی در این زمینه شد و گفت: از دست دادن میراث معنوی یعنی از دست دادن عزت و هویت یک ملت از این‌رو برای حفظ عزت و هویت ملت باید برای شناسایی و حراست از این میراث معنوی به یونسکو کمک کرد.

انتهای پیام/90004/صا40/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول