اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

در جلسه شورای شهر شیراز اتفاق افتاد

صف‌بندی مخالفان و موافقان افزایش کرایه تاکسی

خبرگزاری فارس: در دویست و هشتاد و دومین جلسه شورای اسلامی شهر شیراز موافقان و مخالفان افزایش نرخ کرایه تاکسی در مقابل یکدیگر صف‌بندی کردند.

صف‌بندی مخالفان و موافقان افزایش کرایه تاکسی

به گزارش خبرگزاری فارس از شیراز، بعد از ظهر امروز در جلسه علنی شورای اسلامی شهر شیراز، نرخ کرایه پیشنهادی تاکسی‌های شیراز که از طرف کمیسیون عمران و حمل و نقل این شورا مطرح شده بود با سخنان رئیس این کمیسیون کلید خورد.

احمدرضا نقیب‌زاده در این زمینه اظهار داشت: حمایت از ناوگان تاکسیرانی تنها در افزایش نرخ کرایه تاکسی خلاصه نمی‌شود چرا که افزایش نرخ کرایه تاکسی باید در تعادل با قیمت سایر خدمات حمل و نقلی باشد.

وی افزود: اگر نرخ کرایه تاکسی به طور غیرمنطقی افزایش یابد مردم به سمت استفاده از ناوگان اتوبوسرانی هجوم می‌برند و خود تاکسی‌ها از این ناحیه متضرر می‌شوند.

سید محمدکاظم دستغیب دیگر عضو شورا که پس از مدت‌ها در مورد موضوعی اظهار نظر علنی می‌کرد، عنوان کرد: بنده موافق افزایش نرخ پایه به 250 تومان هستم چرا که لاستیک، روغن و تمام خدمات مورد نیاز تاکسی گران شده و باید در نظر داشت که در تمام دنیا تاکسی یک وسیله لوکس حمل و نقل محسوب می‌شود و اتوبوس برای استفاده عموم است.

دیگر عضو شورای اسلامی شهر شیراز در همین زمینه ابراز داشت: در شرایط فعلی بسیار دیده می‌شود که تاکسی‌ها به دلیل ترافیک و مدت زمانی که در آن معطل می‌شوند از سوار کردن مسافر اجتناب می‌کنند چراکه این مدت زمان با نرخ فعلی برای آنها به صرفه نیست.

محمد حق‌نگر افزود: برای اینکه تاکسی‌ها به ادامه کار دلگرم شوند باید از ورود خودروهای شخصی به این شغل جلوگیری کرد.

یک عضو دیگر شورا نیز با بیان اینکه جلوگیری از ورود مسافرکش‌های شخصی ممانعت از حق تلقی شده و میسر نیست، ابراز داشت: زمانی رانندگان تاکسی لوازم یدکی ارزان و به قیمت تعاونی می‌گرفتند، اما امروز باید با ساعت‌ها ایستادن در صف گاز و بدون هیچ‌گونه بسته حمایتی خود را اداره کنند.

مهدی خانی افزود: اگر قرار است نرخ کرایه تاکسی بالا رود باید تاکسی‌متر فعال شود تا برخی افراد سودجو نتوانند کورس‌ها را به دلخواه تعبیر کرده و افزایش نرخ چند درصدی را به توان برسانند.

معصومه زارع به عنوان مخالف افزایش این نرخ گفت: بسیاری از مردم که روزانه چند بار از منزل به محل کار خود تردد می‌کنند توان افزایش سبد هزینه‌های خانوار را ندارند.

علی زحمتکش رئیس شورای اسلامی شهر شیراز در این زمینه گفت: با اجرای طرح ترافیک به طور طبیعی خودروهای شخصی از ورود به مرکز شهر منع شده و درآمد تاکسی‌ها بالا می‌رود.

دیگر عضو شورا نیز در جبهه مخالفان افزایش نرخ قرار گرفت و تصریح کرد: تاکسیرانی هیچ‌کدام از مصوبات شورا مبنی بر لزوم استفاده رانندگان از لباس متحد‌الشکل، حق مسافران در استفاده از وسایل گرمایشی و سرمایشی و... را اجرا نمی‌کند و تنها افزایش نرخ را مهم می‌داند.

زین‌العابدین عرب افزود: افزایش نرخ کرایه تاکسی تنها به نفع همان مسافرکش‌های شخصی می‌شود که آنها نیز کرایه خود را چند برابر می‌کنند.

رئیس کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورای اسلامی شهر شیراز پیشنهاد کرد به جای افزایش نرخ مبلغی به تاکسی‌ها برای خرید لوازم یدکی و سایر موارد کمک نقدی شود.

احمدرضا نقیب‌زاده دوباره وارد بحث شد و ابراز داشت: بسیاری از مسافرکش‌ها از مرودشت، زرقان و اطراف شیراز به این شهر آمده و از صبح تا شب کار می‌کنند و به شهر خود باز می‌گردند و با تصویب این مصوبه بدون در نظر گرفتن نرخ اتوبوس به رانندگان تاکسی لطمه وارد می‌شود.

مهدی خانی در پاسخ به وی از تعداد اندک کمتر از 2 هزار مسافرکش غیرشیرازی در ازای 12 هزار راننده تاکسی این شهر سخن گفت و یادآور شد: اگر افزایش نرخ تصویب نشود از ابتدای سال آینده برخی از افراد به طور خودسرانه تخلف کرده و نرخ را افزایش می‌دهند.

وی خاطرنشان کرد: سازمان تاکسیرانی یک نهاد ستادی اداری است و توان پلیسی و نظامی برای برخورد با مسافرکش‌های شخصی ندارد.

به گفته وی، شهرداری حتی برای حمل و نقل عمومی‌تری مانند اتوبوسرانی نیز توان پرداخت یارانه و کمک ندارد و حق آن را نیز ندارد که از عوارض مردم چنین کاری انجام دهد.

حجت‌الاسلام عبدالرسول میری نیز در مخالفت با افزایش نرخ کرایه تاکسی مطالبی را بیان کرد.

در پایان این مباحث با رای پنج عضو شورا از 9 نفر کلیات آن تصویب شد و البته مخالفان افزایش نرخ کرایه تاکسی از نماینده فرمانداری خواستند که مانع تصویب آن شود.

به گزارش فارس، در مراحل این تصویب که به دلیل عمومی بودن مورد توجه اکثر مردم است در میان خبرنگاران حاضر در جلسه نیز جبهه‌بندی موافقان و مخالفان افزایش در جریان بود به نحوی که رئیس سازمان تاکسیرانی و اعضای شورا از طرف خبرنگاران در مورد استدلال‌های خود مورد سئوال واقع می‌شدند.

انتهای پیام/2448/ن40/گ1003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول