اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

کالبدشکافی سینمای گچساران در گزارش فارس

لطفا تعجب کنید! قلب نفتی ایران نمایی از سینما ندارد

خبرگزاری فارس: گچساران به عنوان یکی از قطب‌های بزرگ اقتصاد ایران در تولید نفت، به دلیل برخی مشکلات مالی از داشتن سینما محروم مانده است.

لطفا تعجب کنید! قلب نفتی ایران نمایی از سینما ندارد

به گزارش خبرگزاری فارس از گچساران، این شهرستان دومین منطقه استخراجی نفت بعد از مسجد سلیمان در جریان پیدایش اولیه نفت در کشور و پنجمین میدان نفتی دنیا محسوب می‌شود که روزانه 610 هزار بشکه نفت تولید می کند.

تلمبه‌خانه «گوره» یکی از مراکز زیر مجموعه شرکت بهره‌برداری نفت و گاز گچساران بوده که بیش از 80 درصد تولیدات نفت خام کشور را به اسکله صادراتی خارک ارسال می‌کند به همین دلیل آن را قلب نفتی ایران نامیده‌اند.

نقش منحصر به فرد و غیر قابل انکار گچساران در اقتصاد کشور بر کسی پوشیده نیست اما آیا این شهرستان موازی با تولید نفت و کمک به اقتصاد کشور رشد و توسعه داشته است.

با این پیش‌‌مقدمه کوتاه اما مهم به وضعیت کنونی سینمای گچساران، قلب نفتی ایران می‌پردازیم:

سینمای گچساران از سال‌های دور یکی از پررونق‌ترین و پرمخاطب‌ترین سینماهای کهگیلویه و بویراحمد به شمار می‌رفت، به گونه‌ای که در آن سال‌ها استقبال پرشور مردم و جوانان از سینما و تماشای فیلم‌های سینمایی سبب ایجاد بازار سیاه بلیط شده بود.

آن سال‌ها و در کنار مشاغل کاذبی از جمله فروش آزاد بلیط، سینمای پررونق گچساران سبب ایجاد مشاغلی سالم و سرگرم‌کننده مانند اغذیه فروشی، تیراندازی با تفنگ بادی و یارد شده و از همین طریق روزانه جمعیت بسیار زیادی را به خود جذب می‌کرد.

وضعیت سینمای قلب نفتی ایران امروز نامعلوم و راکد است و سال‌هاست که در این مکان فیلمی برای تماشاگران به روی پرده نرفته است.

در راستای پیگیری مشکل چندین ساله سینمای قلب نفتی ایران با مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی کهگیلویه و بویراحمد به گفت‌و‌گو می‌نشینیم.

 

امین کمالوندی در پاسخ به سئوال فارس مبنی بر آخرین وضعیت سینمای گچساران می‌گوید: من اطلاع دقیقی از این مسئله ندارم اما به نظر می‌رسد وضعیت بدهی سینما برطرف نشده است و فعلا همان خبرهای گذشته مطرح است.

وی در پاسخ به خبرنگار فارس مبنی بر وعده و قول مساعد مسئولان در برطرف کردن مشکل وام سینمای گچساران یادآور می‌شود: وضعیت همان وضعیت ساکن و معطل است و مشکل سینمای گچساران در همان نقطه باقی مانده است.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی کهگیلویه و بویراحمد تأکید می‌کند که وضعیت مانند سه ماه پیش ساکن و راکد است.

از گفت‌و‌گو با مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی کهگیلویه و بویراحمد به نتیجه‌ای نمی‌رسم به همین دلیل کالبدشکافی موضوع را از طریق رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی گچساران پیگیر می‌شوم.

سید زمان علی‌پور در زمینه مشکلات کنونی سینمای گچساران می‌گوید: سینمای گچساران از اوایل 78 آغاز به کار کرد و گژدار و بیمار تا سال 79 فعال بود.

وی با یادآوری این نکته که مالکیت سینمای کنونی گچساران متعلق به سازمان تبلیغات است، تصریح می‌کند: با توجه به دریافت تسهیلات 450 میلیون ریالی صاحب سینما از بانک صادرات در سال 76، سند سینما در رهن این بانک باقی مانده است و عدم پرداخت اقساط بدهی نیز سبب به اجرا گذاشتن سند توسط بانک صادرات شده است.

علی‌پور مبلغ کنونی ناشی از سود وام 450 میلیونی را افزون بر سه میلیارد و 500 میلیون ریال عنوان کرد و گفت: این وضعیت بسیار تأسف‌بار است و باید هر چه زودتر در راستای برطرف شدن مشکل مالی سینمای گچساران اقدامات لازم توسط مسئولان مربوطه انجام شود.

رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی گچساران در پاسخ به سئوال فارس مبنی بر وعده مسئولان در راستای برطرف کردن مشکل این سینما ادامه می‌دهد: متأسفانه به نظر می‌رسد طلبکاران سینما قصد فروش ملک مربوطه را دارند و مسئولان نیز تا کنون حرکت مثبتی انجام نداده‌اند در نتیجه با وجود این شرایط سینمای گچساران عملا تعطیل می‌شود.

علی‌پور از پیگیری شهرداری دوگنبدان در این زمینه پیگیری مشکل بدهی سینما گفته و اذعان می‌کند: متأسفانه تا‌کنون اطلاعاتی در زمینه روند پیگیری مشکل مالی سینما به دست ما نرسیده است.

فرماندار گچساران در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس می‌گوید: وجود سینما در گچساران لازم و ضروری بوده زیرا سینما سبب پرکردن اوقات فراغتی سالم برای نوجوانان و جوانان می‌شود.

محمد شفیعی سینما را یکی از مهمترین ابزار تاثیرگذار در جامعه می‌داند و معتقد است از سینما می‌توان در راستای ایجاد آرامش اجتماعی استفاده کرد.

وی تصریح می‌کند: اهمیت و ضرورت وجود سینما وظیفه ما را برای پیگیری مشکل سینمای گچساران دوچندان می‌کند.

شفعیی با اشاره به سینمای اصلی و راکد گچساران می‌گوید: شخص مورد نظری که وام 450 میلیون ریالی از بانک صادرات دریافت کرده و تاکنون نیز نسبت به پرداخت وام خود اقدام نکرده است باید در راستای برطرف کردن این مشکل با بانک به تفاهم برسد زیرا هرچه زمان بگذرد بانک بر اساس قانون به مطالبه وام پرداختی اقدام می‌کند.

فرماندار گچساران ادامه می‌دهد: در این زمینه با بانک صادرات رایزنی‌های لازم صورت می‌گیرد تا وضعیت کنونی سینمای گچساران از این حال خارج شود.

وی با اشاره به مجتمع فرهنگی ـ هنری واقع بر تپه مهرورزی تصریح می‌کند: متأسفانه پیمانکار این پروژه کار را نیمه‌تمام رها کرد و اگر این مجتمع به بهره‌برداری می‌رسید، از یکی از سالن‌ها به عنوان سالن تماشای فیلم استفاده می‌شد.

شفیعی در ادامه می‌گوید: شرکت بهره‌برداری نفت و گاز گچساران دارای سینما بوده که مختص کارکنان این شرکت است و البته کارکنان شرکت نفت از جمعیت قابل توجهی برخوردار است.

به میان مردم رفتم و نظرات چند نفر از آنها را در زمینه وضعیت سینما در گچساران جویا شدم:

مهران موسوی 32 ساله راننده آژانس می‌گوید: وضعیت سینما آن هم در شهرستانی که آن را قلب نفتی ایران می‌دانند باید این‌گونه باشد؟

وی با بیان این‌که وجود سینما نیز مانند دیگر نیازهای روحی و معنوی لازم و ضروری است، ادامه می‌دهد: وجود سینما در گچساران می‌تواند سبب مدیریت اوقات فراغت جوانان و نوجوانان شود و سینما تفریحی پاک و سالم است.

علی بیعتی 40 ساله می‌گوید: در گذشته سینمای گچساران پررونق و پویا بود اما سال‌هاست که می‌گویند به علت بدهی تعطیل شده است.

وی ادامه می‌دهد: نمی‌دانم پیگیری این قضیه با چه ارگانی است اما خواهش می‌کنم به دلیل استفاده جوانان از تفریحی سالم نسبت به برطرف کردن مشکل سینمای گچساران اقدام شود.

===============

گزارش از معصومه بوستانی

===============

انتهای پیام/82001/ع40/پ3003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول