اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس کمیسیون حمایت از تولید ملی:

بدون اقتصاد دانش‌بنیان، تحقق چشم‌انداز 1404 ممکن نیست / نرخ کنونی رشد اقتصادی کمتر از 4 درصد

خبرگزاری فارس: نماینده مردم اصفهان در مجلس گفت: در دنیای امروز ترکیب علم، فناوری و تجاری‌سازی بسیار مهم است و کشور ما نیز می‌تواند با رو آوردن به اقتصاد دانش‌بنیان گره از مشکلات اقتصادی بگشاید.

بدون اقتصاد دانش‌بنیان، تحقق چشم‌انداز 1404 ممکن نیست / نرخ کنونی رشد اقتصادی کمتر از 4 درصد

حمیدرضا فولادگر در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در اصفهان اظهار کرد: برای توسعه متوازن کشور و دستیابی به نقش اول منطقه در زمینه اقتصادی در چشم‌انداز 1404 باید از سه طریق علم، فناوری و اقتصاد وارد عمل شویم.

وی افزود: در دنیای امروز این سه ارزش به یکدیگر پیوسته هستند و به عبارتی فعالیت علمی بدون فناوری بدون فایده است و تنها در حد یک پایان‌نامه باقی می‌ماند.

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: امروزه فناوری نیز نمی‌تواند به تنهایی بار توسعه و توازن را بر دوش بکشد و در کنار آن نیازمند فناوری اقتصادی هستیم.

وی اضافه کرد: در این میان تجاری‌سازی محصولات دانش‌بنیان از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است و گره خوردن علم، فناوری و تجارت می‌تواند در رفع مشکلات کشور بسیار مؤثر باشد.

فولادگر با بیان اینکه در سند چشم‌انداز نیز این مسئله در نظر گرفته شده است، تصریح کرد: در جمله اول سند چشم‌انداز آمده که ایران در سال 1404 ایران کشوری توسعه‌ یافته است که نقش اول منطقه را در علم، فناوری و اقتصاد بر عهده دارد.

وی اضافه کرد: حرکت ایران در مسیر چشم‌انداز 1404 هم‌اکنون دارای فراز و نشیب بسیار است چرا که هدف ما این است که استقلال اقتصادی ما با استقلال سیاسی همراه باشد.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: از زمان پیروزی انقلاب اسلامی دشمنی‌های مستکبران با استقلال سیاسی ایران آغاز شده و با جنگ‌های مختلف نظامی، فرهنگی، سیاسی و اقتصادی سعی در از میان بردن این استقلال داشتند.

وی تصریح کرد: برآورد ما پس از طرح سند چشم‌انداز در سال 84 این بود که با رشد اقتصادی هشت درصد می‌توانیم از رقبای خود در منطقه پیشی بگیریم و بدین سبب برنامه‌های سند چهارم و پنجم توسعه بر این مبنا قرار گرفت.

فولادگر با بیان به دو دلیل اکنون این پیش‌بینی قابل تحقق نیست، تاکید کرد: از سوئی رقبای ایران مانند ترکیه، گرجستان و عربستان در این سال‌ها رشد چشمگیری داشتند و از سوی دیگر شدت تحریم‌ها در طول این سال‌ها کار را برای ما سخت کرده است.

وی تاکید کرد: به همین دلایل در طول این سال‌ها رهبر معظم انقلاب با روشن‌بینی و آینده‌نگری بحث جهاد اقتصادی، کار مضاعف و اقتصادی مقاومتی را مطرح کردند.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: اکنون باید با سلاح فناوری‌های نوین و با تکیه بر استعداد و خلاقیت محققان و دانشمندان کشورمان این مسیر را کوتاه کنیم و در غیر این صورت با وجود رقابت های شدید منطقه‌ای به اهداف سند چشم‌انداز نمی‌رسیم.

وی با بیان اینکه درصد  رشد اقتصادی ایران اکنون کمتر از چهار درصد است، اضافه کرد:  برای تحقق اقتصاد مقاومتی باید برنامه خود را متناسب با جنگ اقتصادی تنظیم کنیم که این برنامه باید دارای چند شاخص مختلف باشد.

فولادگر تاکید کرد: نخستین شاخص همان مقاومت و ناامید نشدن از تلاش در این راه است و اینکه با همت مضاعف تهدیدها را به فرصت اصلاح ساختار تبدیل کنیم.

وی اضافه کرد: درمان اقتصاد نفتی از طریق حمایت از درآمدها و صادرات غیر نفتی بسیار مهم است و در این میان صادرات خدمات فنی مهندسی در رشد اقتصاد نقش بسزایی دارد.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: استفاده بهینه از زمان و مکان، کار بیشتر حمایت از تولید ملی با سرمایه‌گذاری، فناوری های نوین و اقتصاد دانش‌بنیان از مهم‌‌ترین شاخصه‌های اقتصاد مقاومتی است.

وی اضافه کرد:  قانون حمایت از محصولات دانش‌بنیان در سال 89 در مجلس تصویب و اجرای آن به منظور تجاری سازی نوآوری‌ها و اختراعات به تازگی شروع شده است که امیدواریم در رشد اقتصادی ما نقش قابل توجهی داشته باشد.

انتهای پیام/63008/صا40/ژ1001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول