اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

معاون وزیر مسکن و شهرسازی خبر داد

اجرای طرح ایجاد «خانه ایرانی» در کشور/ لزوم مقابله با گسترش معماری غربی

خبرگزاری فارس: معاون وزیر مسکن و شهرسازی گفت: برای مقابله با گسترش روزافزون معماری غربی، طرح ساخت « خانه ایرانی» در کشور به مورد اجرا گذاشته می‌شود.

اجرای طرح ایجاد «خانه ایرانی» در کشور/ لزوم مقابله با گسترش معماری غربی

به گزارش خبرگزاری فارس از اهواز، محمد قراوی امروز در افتتاحیه کارگاه «خوزستان، نفت، فرهنگ خوزستان» که در سالن مجتمع آموزشی نفت برگزار شد، بیان داشت: بعد از پیدایش نفت در استان خوزستان کشورهای زیادی به قصد به یغما بردن نفت وارد ایران شدند و ورود آنها تاثیرات بسیاری بر ساخت و سازها گذاشت که این تاثیرات دارای جنبه‌های مثبت و منفی بود.

وی در زمینه اثرات مثبت این ورود به ایران اذعان داشت: در منطقه «بریم» آبادان تغییرات خوبی از نظر شهرسازی صورت گرفت و طبقاتی برای کارگران، کارمندان و مدیران ایجاد شد و نیازمندی‌ها ایجاب می‌کرد که این تقسیم بندی صورت بگیرد.

به گفته وی فضاسازی در این منطقه همیشه سبز و با نشاط بوده است.

قراوی با اشاره به مشکل دفع فاضلاب که اکثر شهرهای استان خوزستان با آن مواجه هستند تصریح کرد: غربی‌ها در آن زمان راهکارهایی برای جمع آوری و دفع آب‌های سطحی ارائه دادند و خدمات زیر بنایی در شهرهای نفتی ایجاد کردند که در آن زمان کسی به آن فکر نمی‌کرد.

  *سبک معماری برگرفته از غرب

معاون وزیر مسکن و شهرسازی عنوان کرد: از تاثیرات منفی این ساخت و سازها این است که برگرفته از معماری غرب بود و اثراتی از معماری انگلیسی در آنها دیده می‌شود که در دانشگاه‌ها باید به آن پرداخته شود.

وی در ادامه خاطر نشان کرد: در برنامه پنجم توسعه حکمی صادر شد که مجموعه‌ای متشکل از جامعه مهندسان، حرفه‌مندان،علمای حوزوی و نظام مهندسی، مقررات و آیین‌نامه‌هایی بنویسند که الگوی معماری ایرانی اسلامی رواج یابد.

قراوی افزود: در 2 سال قبل که این حکم صادر شد به شورای شهر سازی معماری تکلیف شد که کارگروهی تشکیل شود تا این مسئله رصد شود و ضوابط و مقرراتی متناسب با شاخص‌های معماری ایرانی اسلامی تنظیم شود.

وی با اشاره به اینکه از معماری ایرانی در ساخت مسکن مهر استفاده شده است اظهار داشت: دفتر معماری و طراحی کشور یک سری الگوهای ساخت و ساز متناسب با شرایط اقلیمی هر منطقه طراحی کرد و آنها را در اختیار شهرسازی‌ها در هر استان قرار دادیم.

معاون وزیر مسکن و شهرسازی با بیان اینکه برای اقلیم‌های مختلف باید طراحی متفاوت باشد اعلام داشت: در استان خوزستان به دلیل گرمای هوا باید طراحی ساختمان‌ها ویژه باشد.

*لزوم استفاده از معماری ایرانی در ساختمان های دولتی

قراوی در خصوص استفاده از سبک معماری ایرانی و اسلامی متذکر شد: استفاده از معماری ایرانی و اسلامی باید از ساختمان‌های دولتی شروع شود تا فرهنگ سازی برای بخش خصوصی و مردم صورت گیرد.

وی با بیان اینکه فرهنگ‌سازی در اثر تکرار یک موضوع به وجود می‌آید گفت: اگر یک دستگاه دولتی در ساخت و سازها به استفاده از سبک غربی روی بیاورد دیگر از مردم نباید انتظار داشت که در رعایت این امر خود را ملزم بدانند.

معاون وزیر مسکن و شهرسازی درپایان تاکید کرد: برای اینکه الگوهای مناسبی در اختیار مردم قرار دهیم باید طراحی‌هایی با عنوان خانه ایرانی ایجاد کنیم.

انتهای پیام/2329/ت30/گ1003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول