اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

در گفت‌وگوی فارس با رئیس پلیس فتا کردستان مطرح شد

استفاده نادرست از فضای مجازی عامل جرایم اینترنتی / شناسایی مجرمان در کمترین زمان

خبرگزاری فارس: رئیس پلیس فتای کردستان معتقد است که ناآگاهی به زبان خارجی و استفاده نادرست از فضای مجازی از عوامل مهم وقوع جرایم در فضای سایبر است.

استفاده نادرست از فضای مجازی عامل جرایم اینترنتی / شناسایی مجرمان در کمترین زمان

به گزارش خبرگزاری فارس از سنندج، در گذر زمان، با افزایش شناخت، آگاهی و دانش انسان در مورد پدیده‌ها، نیازها و شیوه پاسخگویی به آنها، رفته رفته علم و فناوری به وجود آمد و مدام در حلقه‌ پیشرفت قرار گرفت.

تا جایی که امروزه این فناوری است که بسیاری از شئون و جنبه‌های زندگی انسان را بازتعریف می‌کند و اگر چه مزایای فراوانی نیز برای او فراهم آورده است، گاه انسان را در پی خود کشیده، تا جایی که ساخته‌ها و پرداخته‌های دست بشر، انسان سرگشته‌ عصر انفجار اطّلاعات را اسیر خود ساخته و به هر سو که اراده کند، می‌کشد.

تجاری‌سازی فناوری اطلاعات و ارتباطات و به تبع آن کاهش هزینه‌های رایج و امکان استفاده‌ عموم از این فنّاوری، اینترنت را به معنای امروز آن در دهه‌ پایانی قرن بیستم به مردم معرفی نمود و امروزه این فناوری عظیم با میلیاردها رایانه، میلیون‌ها خدمات‌دهنده و صدها هزار شاهراه ارتباطی اصلی در برابر بشر قرار دارد تا از مواهب و مزایای بی‌بدیل آن استفاده کند یا خود را با پلیدی‌ها و آسیب‌های آن به نابودی کشد.

رایانه، اینترنت و تمامی ابزارهای مبتنی بر فناوری اطلاعات و ارتباطات در ابتدا و در ذهن و تصمیم مبدعان و مخترعان آن، صرفاً با هدف خدمت به نوع بشر و ساده‌سازی و افزایش کیفیت زندگی انسان، طراحی و تولید شدند. اما در عمل تبدیل به چاقوی دولبه‌‌ای گشتند که سعادت و شقاوت را هم‌زمان با هم به ارمغان می‌آورند و شهروند امروز دهکدهی دیجیتالی جهانی را در برابر یک انتخاب و یک سؤال بزرگ قرار داده ‌است که «آیا انسان نیازمند بازتعریف نیازها، خواسته‌ها و منافع خود در فضای به اصطلاح جدید مجازی است؟»

توسعه‌ روزافزون زیرساخت‌های فناوری اطلاعات و ارتباطات در کشور و افزایش کاربران و استفاده کنندگان از اینترنت و سایر فناوری‌های اطلاعاتی، ارتباطی و مخابراتی از جمله‌ دلایلی است که لزوم ایجاد و توسعه‌ سازوکاری برای برقراری امنیت در فضای تولید و تبادل اطلاعات جمهوری اسلامی ایران را توجیه می‌کند.

از سوی دیگر، رشد قارچ‌گونهی جرایم در حوزهی فضای تولید و تبادل اطلاعات کشور (فتا) مثل کلاهبرداری‌های اینترنتی، جعل داده‌ها و عناوین، سرقت اطلاعات، تجاوز به حریم خصوصی اشخاص و گروه‌ها، هک و نفوذ به سامانه‌های رایانه‌ای و اینترنتی، هرزه‌نگاری و جرایم اخلاقی و برخی جرایم سازمان‌یافته‌ اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی لزوم ایجاد پلیسی تخصصی در مجموعهی نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران را برای تأمین امنیت و مقابله با جرایمی که در این فضا به وقوع می‌پیوندند را آشکار می‌کند.

از این رو پلیس فتا در بهمن‌ماه سال 1389 با تصویب قانون جرایم رایانه‌ای در مجلس شورای اسلامی به دستور فرمانده نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران به منظور تأمین امنیت فضای تولید و تبادل اطّلاعات کشور، صیانت از هویت دینی، ملی و ارزش‌های انسانی جامعه در فتا، حفظ حریم خصوصی و آزادی‌های مشروع، صیانت از منافع، اسرار و اقتدار ملی در فضای تولید و تبادل اطلاعات، حفظ زیرساخت‌های حیاتی کشور در مقابل حملات الکترونیک و اعتماد و آسودگی خاطر آحاد شهروندان جامعه برای انجام تمامی امور قانونی از جمله فعالیت‌های اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی به منظور صیانت از حاکمیت و اقتدار ملی تشکیل شد.

خبرگزاری فارس به منظور آشنایی بیشتر مخاطبان با برنامه‌ها و عملکرد پلیس فتا در کردستان گفت‌و‌گویی با شاکری رئیس پلیس فتا انجام داده‌ایم که در ادامه می‌آید.

فارس: به عنوان سوال نخست بفرمایید که ماهیت اصلی ایجاد پلیس فتا چیست؟

ماهیت اصلی پلیس فتا عملیاتی و به صورت کاملاً تخصصی و از طریق تجهیز به منابع ارزشمند نیروی انسانی، دانشی و تجهیزاتی با توان عملیاتی خوب، نسبت به تأمین امنیت فضای تولید و تبادل اطلاعات با رویکرد مقابله با جرایم از طریق پیش‌بینی، پیشگیری و کشف جرم حرکت می‌کند و ایجاد امنیت و کاهش مخاطرات برای فعالیت‌های علمی، اقتصادی، اجتماعی در جامعه اطلاعاتی، حفاظت و صیانت از هویت دینی و ملی، مراقبت و پایش از فضای تولید و تبادل اطلاعات برای پیش‌گیری از وقوع هرگونه جرمی از مهم‌ترین وظایف و رسالت‌های پلیس فتا است.

فارس: بیشترین جرائم فضای مجازی در کردستان در چه حوزه‌ای صورت می‌گیرد؟

تا قبل از تشکیل پلیس فتا اصلا آمار دقیقی از جرائم سایبری وجود نداشت اما اکنون برداشت‌های غیرمجاز از حساب‌های شخصی افراد بیشترین جرائم فضای مجازی در این استان را به خود اختصاص داده است.

فارس: چند درصد؟

32 درصد از تخلفات فضای مجازی در کردستان مربوط به برداشت‌های اینترنتی غیرمجاز از حساب افراد است.

فارس: برای جلوگیری از افزایش این آمار چه برنامه‌ای دارید؟

ناآشنایی بیشتر افراد جامعه به زبان انگلیسی مهم‌ترین عامل وقوع این جرائم در استان است که پلیس فتا جلسات خوبی با شورای عالی بانک‌ها در سطح استان در دستور کار قرار داده و نتایج و مصوبات بسیار مطلوبی داشته است.

حذف منوی انگلیسی از خودپرداز تعداد زیادی از شعبات بانک‌ها و یا نصب نرم‌افزارهایی مخصوصی برای هشدار به افرادی که قصد استفاده از منوی انگلیسی را دارند از جمله اقدامات پیشگیرانه پلیس فتا در این حوزه است.

فارس: رتبه دوم جرائم اینترنتی استان مربوط به چه جرمی و چند درصد است؟

کلاهبرداری‌های رایانه‌ای با 18 درصد دومین رتبه را در این استان به خود اختصاص داده است.

فارس: بیشتر توضیح دهید..

افراد کلاهبردار با ارسال ایمیل‌هایی به آی‌دی افراد با این مضمون که شما در قرعه‌کشی ...... برنده شده‌اید از اشخاص کلاهبرداری می‌کنند.

یا به صورت پیامکی، که شما برنده جایزه حج عمره شده‌اید خیلی‌ها را پای خودپردازها در این استان کشاند که نتیجه‌اش خالی شدن حساب برخی افراد ناآشنا با این سواستفاده‌ کنند‌گان فضای مجاز شد.

این افراد سودجو مردم را پای خودپردازها می‌کشانند و از آنها می‌خواهند از طریق منوی انگلیسی عملیاتی بانکی خود را انجام داده و نهایتا حساب‌هایشان را خالی می‌کنند. تعدادی پرونده در این خصوص داشتیم که توسط همکاران ما در پلیس فتا استان کشف شده است.

فارس: چند درصد از پرونده‌های تشکیل شده در این خصوص منجر به کشف می‌شود؟

تقریبا 100 درصد

فارس: در مجموع وضعیت استان در زمینه وقوع جرائم در فضای سایبری نسبت به میانگین کشوری به چه صورتی است؟

استان کردستان خوشبختانه در زمینه وقوع جرائم فضای مجازی وضعیت بسیار خوبی دارد.

فارس: اشرافیت پلیس فتا بر فضای مجازی در استان در چه وضعیتی است؟

امنیت فضای مجازی نیز مشابه فضای حقیقی تامین شده است، پلیس فتا بر وقوع جرائم در فضای مجازی اشرافیت کامل دارد و با برنامه‌های مختلف در این حوزه با جدیت کار می کند.

فارس: در مورد برنامه‌های پلیس فتا در راستای جلوگیری از وقوع جرائم در فضای مجازی بیشتر توضیح دهید..

تشکیل گروهای گشت در فضای مجازی و رصد 24 ساعته و مستمر این فضا به منظور جلوگیری از بروز هرگونه تخلفی در حوزه‌های اقتصادی، مسائل سیاسی و اجتماعی با جدیت دنبال می‌شود.

به منظور اشرافیت بیش از پیش بر فضای سایبری همکاری بسیار خوب و متقابلی بین پلیس فتای استان‌های سراسر کشور وجود دارد و در صورت مشاهده هرگونه تخلفی به همدیگر گزارش می‌دهند تا در کوتاه‌ترین زمان کشف شود.

هر استانی به محض مشاهده وجود فروشگاه‌های اینترنتی که فاقد نماد الکترونیکی باشند به استان مربوطه ابلاغ و پلیس فتا نیز در کمترین زمان اقدامات لازم را در زمینه برخورد قانونی با متخلفان انجام می‌دهد.

فارس: آیا بر فروشگاه‌های اینترنتی نظارت می‌شود؟

استفاده از اینترنت در تمامی امور روزانه فراگیر شده و به تبع آن خرید اینترنتی نیز بسیار متعارف شده است. خرید اینترنتی برای افرادی که خرید بی‌دردسر، به دور از ترافیک شهری و تلف کردن وقت در شهر را ترجیح می‌دهند، بسیار مفید است، اما در صورتی که این خرید بدون آگاهی و عدم رعایت جوانب اطمینان صورت پذیرد، مشکل‌ساز خواهد شد.

واقعیت این است که اینترنت فضایی باز و بدون مرز است و مردم باید همیشه احتمال خطر و آسیب را در چنین فضای نامحدودی در نظر داشته باشند و در  هنگام مراجعه به فروشگاه‌های اینترنتی با دیده تردید به آن‌ها نگاه کنند و دقت داشته باشند وب‌سایت مورد مراجعه دارای اصالت و اعتبار باشد چرا که ممکن است در دام کلاهبرداران گرفتار شوند.

با توجه به افزایش فروشگاه‌های غیرمجاز و بدون نماد الکترونیکی از مردم تقاضا داریم قبل از خرید هر نوع کالایی در مورد فروشگاه مورد نظر از پلیس فتا استعلام بگیرند.

پلیس فتا برای جلوگیری از هر گونه سوءاستفاده‌ای آمار دقیقی از فروشگاه‌های اینترنتی دارای نماد تجاری را در یک سامانه تعریف کرده که مردم با مراجعه به آن می‌توانند از فروشگاه‌های مجاز کالای مورد نیاز خریداری کنند.

در صورتی‌که مردم در خرید اینترنتی با مورد مشکوکی مواجهه شدند می‌توانند با پلیس فتا استان و یا شماره تلفن‌‌ 2185915 تماس گرفته و با پلیس مشورت کنند.

فارس: برخورد پلیس با فروشگاه‌های غیرمجاز و بدون نماد به چه صورتی است؟

این فروشگاه‌ها بعد از شناسایی و اطمینان از نداشتن نماد الکترونیکی برای جلوگیری از فعالیت و برخورد قانونی با آنها به پلیس فتا ناجا در مرکز معرفی می‌شوند.

به گزارش فارس؛ تماس‌های تلفنی و پیامک‌هایی که از طریق سیم‌کارت‌های اعتباری ارسال می‌شود امروزه به کابوس وحشتناک بسیاری از خانواده‌ها مبدل شده است.

مشکلات اساسی ردیابی این سیم‌کارت‌ها و هزینه‌هایی که بر دوش پلیس و دستگاه قضا می‌گذارد نیز موضوع مهم دیگری است که لزوم توجه به آن و اندیشیدن تدابیری برای پیشگیری از گسترش آن را در جامعه بیش از پیش به مسئولان گوشزد می‌کند.

با وجود قوانینی که در سال‌های اخیر برای ثبت مشخصات خریداران سیم‌کارت‌ها به تصویب رسید اما متأسفانه همچنان شاهد بروز تخلفات و جرایمی در این زمینه هستیم که حکایت از ناکافی بودن قوانین و بی‌توجهی مسئولان به معضل سیم‌کارت‌های اعتباری تلفن همراه در کشور دارد.

فارس: فعالیت‌ها پلیس فتا در مورد شناسایی و برخورد با مزاحمین تلفنی به ویژه از طریق خطوط ایرانسل در استان به چه صورتی است؟

در زمینه مزاحمت‌های تلفنی و پیامکی خلأ قانونی نداریم، لذا پس از اقدام سریع شاکی در تشکیل پرونده می‌توان فرد خاطی را دستگیر کرد به شرط آنکه قوانین در شرکت‌های اپراتور تغییر کرده و بازدارندگی لازم ایجاد شود.

‌افراد شاکی می‌توانند برای شناسایی فرد مزاحم با مراجعه به دادگستری و تنظیم شکایت‌نامه فرد خاطی را شناسایی و یا شماره مورد نظر را مسدود کنند.

 

فارس: و در مورد پیامک‌های شما برنده شده‌اید.......

در حال حاضر تماس و پیامک‌های شما برنده شده‌اید بسیار زیاد شده اما مردم باید دقت نظر و توجه کافی داشته باشند و فریب این تماس‌ها را نخورند.

 

فارس: به عنوان سوال آخر، مهم‌ترین مسائل و مواردی که منجر به وقوع جرائم سایبری می‌شود چیست؟

در تحلیلی که به همین منظور توسط کارشناسان پلیس فتا در استان انجام شد فرهنگ‌سازی نامناسب در زمینه استفاده از فضای مجازی، نگهداری نادرست اطلاعات محرمانه و شخصی در حافظه گوشی‌های همراه و رایانه‌هایی که به اینترنت وصل می‌شوند و در اختیار نهادن اطلاعات شخصی و محرمانه از طریق چت‌روم‌ها به افراد ناشناس که معمولا هویت آشکاری ندارند، منجر به افزایش نرخ سوءاستفاده از افراد در این فضا می‌شود.

=============

گفت‌وگو از شیرین مرادی

=============

انتهای پیام/79002/ی40/ژ1001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول