اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس گزارش می‎دهد

نماینده ورزش رزمی «هاپکیدو» در ایران یک گلستانی است

خبرگزاری فارس: نماینده رشته ورزشی رزمی «هاپکیدو» در کشور یک گلستانی است و مرکز این رشته ورزشی در گرگان قرار دارد.

نماینده ورزش رزمی «هاپکیدو» در ایران یک گلستانی است

به گزارش خبرنگار فارس از گرگان، یکی از ورزش‎هایی که برای جوانان از جذابیت و هیجان خاصی برخوردار است، رشته‎های مختلف رزمی است.

ورزش‎های رزمی در کشور به دلایل مختلف مورد کم‌توجهی مردم و مسئولان قرار گرفته است. این در حالی است که ورزش‎های انفرادی به خصوص رشته‎های رزمی در مسابقات معتبر و مختلف به ویژه جهانی و المپیک توانسته مدال‎های خوش رنگ فراوانی را برای کشور به دست آورد.

در استان گلستان هم جوانان به رشته‎های مختلف رزمی علاقه زیادی دارند اما متاسفانه به دلیل نداشتن شناخت مناسب از مکان‌ها و وجود چنین باشگاه‎های ورزشی نمی‎توانند در این رشته‎ها فعالیت کرده و استعداد خود را شکوفا کنند.

خبرنگار خبرگزاری فارس در راستای شناخت یکی از رشته‎های ورزشی به یک باشگاه رزمی در گرگان سر زده و گفت‎‎و‎گویی با یک مربی رزمی‎کار داشته است.

علیرضا یزدی‎زاده یکی از مربیان با سابقه رشته ورزشی رزمی در استان گلستان است که در گفت‎و‎گو با خبرنگار فارس در گرگان گفت: از سن 12 سالگی علاقه زیادی به ورزش‌های رزمی پیدا کردم  و از سن 15 سالگی رسماً با کونگفو‌توآ زیر نظر استاد خود اسماعیل چمنی دوران رزمی خود را آغاز کردم و تا درجه شال‌بند سبز و بعد سیر قهوه‌ای را طی کردم.

وی در ادامه افزود: در سال 1367 با کیوکوشین کاراته آشنا شدم و نخستین کسی بودم که در گرگان شروع به تمرین  این رشته رزمی کردم.

یزدی‎زاده اضافه کرد: در سال 1370 با هنر رزمی هاپکیدو آشنا و شروع به فراگیری این هنر رزمی کردم و در ابتدای سال 1373 نخستین کلاس خود را در گرگان تاسیس و شروع به تدریس هاپکیدو کردم.

مربی باسابقه گرگانی بیان کرد: در آن سال‎ها در گرگان فقط کاراته، تکواندو،‎ کونگفو‌توآ تدریس می‎کردند و چون هاپکیدو هنر رزمی تازه‎ای بود و سبک نو و جذابی بین هنرهای رزمی داشت با استقبال زیادی روبرو شد.

یزدی‎زاده متذکر شد: در آن دوران با تشکیل تیم هاپکیدو استان گلستان 10 بار در مسابقات مختلف کشوری به مقام قهرمانی و نایب قهرمانی دست پیدا کردم.

وی در سال 1375 به کشور ترکمنستان سفر کرد و هاپکیدو را در آن کشور پایه ریزی نمود که تا حال نیز ادامه دارد.

ورزش رزمی هاپکیدو در بیش از 15 استان و 12 کشور خارجی فعال است

مربی باسابقه گرگانی تصریح کرد: از سال 1384 با توجه به مشکلاتی که در هاپکیدو و مدیریت آن به وجود آمده بود طی تحقیقاتی که کردم متوجه شدم که ایران تا آن زمان برخلاف تبلیغات عده‎ای که ادعای نمایندگی فدراسیون جهانی هاپکیدو را داشتند، ایران عضو این فدراسیون معتبر جهانی نیست و شروع به رایزنی با فدراسیون مذکور کردم و در سال 1385 موفق شدم عضویت ایران را به صورت انحصاری در فدراسیون جهانی هاپکیدو به ثبت برسانم و از همان سال شروع به فعالیت در سطح کشور و کشورهای منطقه کردم و نتیجه آن تا حال فعال کردن هاپکیدو در بیش از 15 استان و 12 کشور خارجی است.

یزدی‎زاده همچنین با رایزنی با حدود 20 کشور آسیایی، اروپایی و امریکایی در تلاش برای معرفی ایران به عنوان یکی از قطب‌های معتبر هاپکیدو و ارتباط به دلیل تبادل دانش فنی است.

وی در خصوص برخی از فعالیت‌های خود در این رشته ورزشی گفت: فعال کردن این سبک در 15 استان کشور، برگزاری گردهمایی بین‌المللی در اردیبهشت 1389 در گرگان با حضور کشورهای آلمان، ترکیه، آذربایجان، ترکمنستان‎، تاجیکستان، قرقیزستان، افغانستان که در این جلسه مقرر شد که زیر نظر ایران فعالیت کنند.

نماینده سبک هاپکیدو در ایران اضافه کرد: تشکیل انجمن هاپکیدو افغانستان زیر نظر ایران، تشکیل انجمن هاپکیدو ترکمنستان زیر نظر ایران، برگزاری مسابقات قهرمانی کشور در خرداد 1390 با حضور 12استان کشور در گرگان، برگزاری سمینار جهانی با کسب مجوز از شورای برون‌مرزی وزارت ورزش و جوانان در شهریور 1390 با حضور کشورهای ترکیه، قبرس، آذربایجان، ارمنستان، گرجستان، ترکمنستان، قرقیزستان، تاجیکستان که به مدت یک هفته به طول انجامید و تحت نظر علیرضا یزدی‌زاده شروع به فراگیری هاپکیدو کرده و مقرر شد هاپکیدو را در کشورهای خود راه‌اندازی کنند، برخی از فعالیت‌های این رشته ورزشی به مرکزیت استان گلستان و شهرستان گرگان است.

بزدی‌زاده در خصوص معنای هاپکیدو اذعان داشت: HAPKIDO به معنای (هماهنگی- توازنHAP =) و (انرژی یا روح معنوی و فکری =KI) و (راه و روش = DO ) است

گفتنی است هنر رزمی دارای شاخصه‎های گوناگونی می‎باشد که یکی از مهمترین آن دفاع شخصی است.

دفاع شخصی به هنرجویان می‎آموزد که چگونه با نیرو و انرژی اندک در مقابل حریف قدرتمند ایستادگی و او را وادار به تسلیم کند.

تکنیک‌های دفاع شخصی در هاپکیدو طوری طراحی شده است که هنرجو بتواند با فشار روی نقاط حساس و عصبی و یا پیچاندن مفاصل برای مخالف حرکت آن یا قفل مفاصل باعث از کار افتادن حریف شده و مانع حمله مجدد حریف می‎شود.

به خاطر ویژگی‎های خاص دفاع شخصی این رشته از هنرهای رزمی طرفداران زیادی مخصوصاً در بین بانوان و افراد دارای جثه ضعیف دارد، زیرا این افراد با تمرین و یادگیری اصولی این رشته می‌توانند از خود در برابر حملات حریف دفاع کنند و همچنین به او آسیب جدی وارد نکنند.

با این روش می‌توانند حریف را کنترل یا وادار به تسلیم و یا از خود دور کنند حتی در مقابل حریف دارای سلاح بدون نیاز به درگیری سنگین می‎توانند موفق باشند.

در این هنر رزمی آموزش برای درگیری به هنرجویان داده نمی‌شود، چون اول فکر و روح هنرجو است که مدنظر است بعد جسم او.

برخلاف تصور بسیاری از خانواده‌ها که فراگیری رشته‎های رزمی باعث خشونت در فرزندان می‌شود، یک هنرجو به دلیل توانایی بالا و مهارت در تکنیک‌ها به آرامش و نشاط و اعتماد به نفس دست می‎یابد که در بسیاری از موارد احتیاجی به درگیری نمی‎بیند و به راحتی از کنار آن گذر میکند.

200 نفر فعال ورزش رزمی هاپکیدو در گلستان

یزدی‌زاده در خصوص وضعیت هاپکیدو در استان گلستان گفت: این رشته ورزشی در استان گلستان در حال حاضر در گرگان موقعیت خوبی دارد و حدود 200 نفر درحال تمرین هاپکیدو هستند و روز به روز به علاقمندان به این هنر رزمی اضافه می‎شود و در آینده‌ای نزدیک هاپکیدو بانوان هم راه‌اندازی خواهد شد.

وی با بیان اینکه در گنبدکاووس نیز هاپکیدو موقعیت خوبی دارد و به خوبی فعال است اضافه کرد: در شهرهای علی‌آبادکتول، بندرترکمن و آق‌قلا نیز در حال راه‌اندازی است.

نمایندگی فدراسیون جهانی و مرکزیت ایران در گلستان است

نماینده ورزش رزمی هاپکیدو در ایران خاطرنشان کرد: تیم هاپکیدو گلستان در گذشته بارها قهرمان ایران شده بود و مدتی به علت کسب نمایندگی جهانی با رکود مواجه شد ولی در حال حاضر دوباره فعالیت خود را با قوت بیشتر از سر گرفته و آینده خوبی در پیش‌رو دارد و با عنایت به اینکه نمایندگی فدراسیون جهانی و مرکزیت ایران در گلستان است، کسب مقام در میادین بین‌المللی دور از دسترس نیست.

یزدی‌زاده به برخی از مشکلات پیش‌روی این رشته ورزشی اشاره کرد و افزود: کسب نمایندگی هاپکیدو، گسترش آن در سطح کشور، برگزاری سمینارهای بین‌المللی، برگزاری مسابقات فعالیت‎های از این دست مستلزم پرداخت هزینه‌های سنگینی است.

وی اذعان داشت: با توجه به اینکه استان گلستان از نظر دارا بودن اسپانسر و حامی مالی در مضیقه می‎باشد کار بسیار طاقت‌فرسایی است که تا الآن به شکر خدا همه برنامه‌هایی که برنامه‌ریزی شده بود انجام شده و روز به‌روز در حال پیشرفت است.

ما از مسئولان استانی، مدیران، فعالان اقتصادی و کسانی که می‌توانند از نظر مالی این سبک را تحت پوشش خود قرار دهند تقاضا داریم به منظور حمایت از نوجوانان و جوانانی که این هنر رزمی (هاپکیدو) را انتخاب کرده‎اند و سالم‌سازی در میان این قشر از جامعه و در نهایت داشتن نسلی پرتوان، سالم و قدرتمند برای ایرانی سربلند با پشتیبانی پر مهر خود مایه دلگرمی، افتخار و اعتلای هاپکیدوکاران ایران اسلامی باشند.

 =============

گزارش: سالار احمدی

=============

انتهای پیام/2307/ی40/ف4004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول