اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

استاندار خراسان‌رضوی مطرح کرد

جایگاه ویژه خراسان‌رضوی در تولید ناخالص داخلی

خبرگزاری فارس:استاندار خراسان‌رضوی گفت:خراسان‎رضوی به عنوان یکی از پهناورترین استان‎های کشور جایگاه تعیین کننده‌ای در تقسیم کار ملی و سهم تولید ناخالص داخلی دارد.

جایگاه ویژه خراسان‌رضوی در تولید ناخالص داخلی

به گزارش خبرگزاری فارس از کاشمر، محمدحسین فروزان‌مهر ظهر امروز در مراسم امضای قرارداد اجرای طرح ایجاد تاسیسات فاضلاب شهر کاشمر با اعتبار بالغ بر هزار و 768 میلیارد ریال، با اشاره به ویژگی‎های خراسان‌رضوی اظهار کرد: خراسان‎رضوی به عنوان یکی از پهناورترین استان‎های کشور جایگاه تعیین کننده در تقسیم کار ملی و سهم تولید ناخالص داخلی دارد.

وی افزود: خراسان‌رضوی با دارا بودن بیش از 6 هزار واحد صنعتی و معدنی و وجود حدود 323 هزار بهره‎بردار در 2 میلیون از اراضی کشاورزی، به یکی از قطب‎های تولید کشور در بخش‎های مختلف صنعت و معدن تبدیل شده است.

استاندار خراسان‎رضوی گفت: به منظور شتاب گرفتن هر چه بیشتر روند توسعه در استان باید نسبت به تامین زیر ساخت‎ها، تجهیز امکانات و فراهم آوردن نهاده‎های تولید بیش از پیش تلاش شود.

فروزان‌مهر از آب به عنوان یکی از مهم‌ترین نهاده‎های تولید نام برد و تاکید کرد: تامین آب نقش مهمی در توسعه بخش کشاورزی و صنعت به ویژه در برخی مناطق استان به لحاظ استقرار صنایع فولاد و فرآوری در حوزه آهن دارد.

وی با اشاره به وضعیت منابع آبی استان اظهار کرد: از مجموع 41 دشت بحرانی کشور 12 دشت در خراسان‎رضوی واقع شده که برای استفاده بهینه از منابع آبی، مطالعات توسعه منابع آب با نگرش بلند مدت و برای حفظ منابع پایدار حوزه‎های آبریز یک ضرورت اجتناب‌ناپذیر محسوب می‌شود.

استاندار خراسان‎رضوی با اشاره به مصرف 89 درصدی آب در بخش کشاورزی خاطر نشان کرد: اجرای طرح‎های آبخیزداری و آبخوان‎داری، شبکه‎های آبیاری و زهکشی و استفاده از روش‎های نوین آبیاری به منظور توسعه این بخش، همچنین افزایش سطح زیرکشت، ارتقای میزان تولیدات باغی و زراعی و استفاده بهینه از منابع آبی استان امری ضروری است.

فروزان‌مهر باز چرخانی آب، تصفیه فاضلاب و پساب‎های شهری و صنعتی را از جمله راهکارهای مؤثر در صرفه‌جویی مصرف آب برشمرد و گفت: از آب‎های استحصال شده از این طریق، می‎توان در بخش کشاورزی و برخی مصارف صنعتی استفاده کرد.

وی اجرای شبکه‎های فاضلاب را یکی دیگر از مواردی دانست که در صرفه‌جویی از مصرف آب نقش مهمی دارد و گفت: با توجه به پایین بودن شاخص سرانه پوشش فاضلاب نسبت به جمعیت شهرهای استان که 50 درصد میانگین کشوری است، شرکت آبفای خراسان‎رضوی باید از طریق مشارکت با بخش خصوصی در یک بازه زمانی مناسب، این عقب‌ماندگی را جبران و شاخص استان را برای رسیدن به میانگین کشوری تا دو برابر افزایش دهد.

استاندار خراسان‎رضوی به پیامدهای خشکسالی‎های اخیر و اثرات منفی کاهش سطح آب‌های زیر زمینی اشاره کرد و افزود: حجم آب رودخانه‎ها به میزان 55 درصد کاهش یافته و برداشت بی‌رویه از سفره‎های زیر زمینی علاوه بر عوارضی همچون فرو‌چاله‎ها و فرونشست زمین، تغییر کیفیت و شوری نسبی آب را نیز به دنبال داشته است. 

فروزان‌مهر با اشاره به ابلاغ سیاست‎های کلی اصل 44 قانون اساسی از سوی رهبر معظم انقلاب اظهار کرد: به فرموده معظم‌له دولت باید از تصدی‎گری‎های غیر حاکمیتی اجتناب کرده و آن را به بخش خصوصی واگذار کند.

استاندار خراسان‎رضوی قرارداد اجرای نخستین و بزرگ‌ترین طرح ایجاد تاسیسات فاضلاب کشور با سرمایه‎گذاری بخش خصوصی در کاشمر را در راستای اصل 44 قانون اساسی برشمرد و گفت: علاوه بر این اجرای پروژه‎هایی از این دست می‎تواند حمایت از تولید ملی، کار و سرمایه ایرانی را نیز محقق سازد.

فروزان‌مهر یادآور شد: طول شبکه جمع‎آوری فاضلاب در این طرح 322 کیلومتر و طول خط انتقال 5.5 کیلومتر است.

وی تصریح کرد: اعتبار پیش‌بینی شده برای اجرای این پروژه هزار و 768 میلیارد ریال است که 39 درصد آن توسط شرکت آب و فاضلاب و 61 درصد آن توسط سرمایه‎گذار بخش خصوصی به صورت بیع متقابل تامین می‎شود.

استاندار خراسان‌رضوی با بیان اینکه زمان اجرای پروژه پنج سال پیش‌بینی شده، خاطر نشان کرد: مدت مالکیت پساب و بهره‌برداری از تاسیسات برای سرمایه‌گذار بخش خصوصی 40 سال است.

فروزان‌مهر با تاکید بر استفاده از منابع و امکانات داخلی و بخش خصوصی گفت: صرفه‌جویی در مصرف آب و همچنین فواید اثربخش آن بر حفظ محیط زیست از طریق دفع بهداشتی فاضلاب، از جمله اثرات مطلوب اجرای این طرح است.

در ادامه حجت‌الاسلام پژمان‌فر، رئیس مجمع نمایندگان خراسان‌رضوی اظهار کرد: دولت در واگذاری تصدی‎گری‎ها به بخش خصوصی سبب افزایش سطح خدمت‌رسانی و ایجاد شتاب در روند توسعه می‌شود و مجمع نمایندگان برای حمایت از اجرای این طرح‎ها در استان آمادگی کامل دارد.

در ادامه ثمره هاشمی، مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب کشور نیز با بیان اینکه تامین آب شرب و جمع‌آوری فاضلاب به طریق بهداشتی و تصفیه آن از اولویت‎های مهم این شرکت است گفت: استفاده بهینه از منابع آبی، باز چرخانی آب و مصرف آن در بخش کشاورزی از جمله مواردی است که با توجه به محدودیت منابع آبی با جدیت دنبال می‎شود.

وی افزود: هم‌اکنون 38 درصد جمعیت کشور مشترک شبکه فاضلاب هستند که با برنامه‎ریزی صورت گرفته و استفاده از منابع بانک‎های توسعه‎ای و سرمایه‎گذاری‎های داخلی، این میزان پوشش در حال افزایش است.

مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب کشور اظهار کرد: تاکنون علاوه بر استفاده از منابع بانکی 2 هزار میلیارد تومان سرمایه‎گذاری توسط بخش خصوصی در صنعت آب و فاضلاب کشور صورت گرفته است.

انتهای پیام/70005/ت40/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول