اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

کارشناس بهره‌برداری سد مخزنی کوثر:

1200 روستا تحت پوشش سد مخزنی کوثر هستند

خبرگزاری فارس: کارشناس بهره‌برداری سد مخزنی کوثر گفت: سد کوثر در 100 کیلومتری دیلم، در مجموع هفت شهر بزرگ، 11 شهرکوچک، 36 شهرک و 47 دهستان، بیش از یک‌هزار و 200 روستا را در بر می‌گیرد.

1200 روستا تحت پوشش سد مخزنی کوثر هستند

به گزارش خبرگزاری فارس از بوشهر، عبدالمنان دانشی ظهر امروز در بازدید بازرسین بهداشتی درمانی دیلم از سد مخزنی کوثر گفت: مطالعات اولیه سد در سال 60 ، عملیات اجرایی آن در سال 73، افتتاح آن در اسفند 82 انجام و در سال 84 با تحویل آب شرب به شهرهای حاشیه خلیج فارس وارد فاز بهره‌برداری شد.

وی ضمن اشاره به مشخصات فنی سد افزود: سد مخزنی کوثر از نوع بتنی وزنی با حجم مخزن 580 میلیون مترمکعب، طول تاج 190 متر، ارتفاع ازپی 144 متر، عرض سد در پی 62 متر و عرض سد در تاج هفت متر است.

وی بیان داشت: یکی از ویژگی‌های خاص زمان اجرای سد سیستم انحراف آب دو مرحله‌ای است که در مرحله اول احداث پل فلزی با استفاده از 62 عدد خرپا و مرحله دوم حفر تونل انحراف به قطر 5.5 متر و طول 502 متر برای استفاده در فصل خشک به منظور انسداد فضای زیر پل فلزی بوده است.

کارشناس بهره‌برداری سد کوثر در ادامه سخنان خود گفت: این سد دارای دو رشته سرریز تونلی به قطر 10 متر و طول 282 متر مجهز به دریچه قطاعی با ظرفیت تخلیه چهار هزار و 320 مترمکعب در ثانیه برای سیلاب با دوره بازگشت 10 هزار ساله است.

دانشی افزود: تاسیسات آبگیری آب شهری و صنعتی توسط دو لوله فولادی هر یک به قطر دو متر از تونل آب بر به طول یک‌هزار و 280 متر از تاسیسات سد خارج و دارای ظرفیت آبگیری 16 متر مکعب در ثانیه است.

وی گفت: یکی از اهداف احداث سد کوثر تامین آب شرب و صنعتی در بخش‌هایی از پنج استان کهگیلویه و بویر احمد، خوزستان، بوشهر، فارس و هرمزگان با جمعیت تحت پوشش 2.5  میلیون نفر برای افق سال 1400 است به طوری که با خط لوله‌ای به طول 763 کیلومتر در مجموع هفت شهر بزرگ، 11 شهر کوچک، 36 شهرک و چهل و هفت دهستان با بیش از یک‌هزار و 200 روستا را در بر می‌گیرد.

دانشی اذعان داشت: در حال حاضر شهرهای گچساران، بهبهان، زیدون، دیلم، گناوه، بوشهر، کنگان، جزیره خارک، لامرد، خورموج، بندرلنگه و روستاهای مسیر را تامین آب می‌کند.

وی گفت: سد مخزنی کوثر از استراتژیک‌ترین سدهای ایران محسوب می‌شود و اهداف آن تامین آب شرب شهرهای کم‌آب جنوب و حاشیه خلیج فارس بوده است.

کارشناس بهره‌برداری سد کوثر اظهار داشت: در طول مسیر خط لوله تامین آب شرب، تاسیسات و صنایع مهم و استراتژیک مانند نیروگاه اتمی بوشهر، جزیره خارک، پالایشگاه گاز ولیعصر کنگان و پارس جنوبی از این طرح بزرگ آبرسانی استفاده می‌کند.

سد مخزنی کوثر در استان کهگیلویه و بویراحمد در فاصله 60 کیلومتری شمال غرب گچساران و در فاصله حدود 100 کیلومتری دیلم در محل تنگ دوک بر روی رودخانه خیرآباد احداث شده است.

انتهای پیام/66006/ر30/ض1002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول