اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس پلیس فتا قزوین هشدار داد

کلاهبرداران در شبکه‌های اجتماعی در کمین‌اند

خبرگزاری فارس: رئیس پلیس فتا استان قزوین با اشاره به کلاهبرداری‌های اینترنتی در شبکه‌های اجتماعی گفت: ارتباطات نادرست اینترنتی در شبکه‌های اجتماعی افزایش یافته است.

کلاهبرداران در شبکه‌های اجتماعی در کمین‌اند

مهدی مختاری‌نسب در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در قزوین با بیان اینکه انواع کلاهبرداری‌ها با ارتباطات نادرست اینترنتی در شبکه‌های اجتماعی افزایش یافته است، اظهار داشت: آشنایی با خطرات این شبکه‌ها برای اقشار مختلف جامعه لازم و ضروری است.

وی با اشاره به اینکه بسیاری از افراد برای رهایی از تنهایی خود به امکانات موجود در شبکه جهانی اینترنت پناه می‌برند، افزود: بعضی از این افراد به دلیل عدم اعتماد به نفس در دنیای واقعی، نمی‌توانند روابط اجتماعی خوب و مناسبی داشته باشند به همین دلیل خیلی زود جذب این نوع شبکه‌ها و ارتباطات می‌شوند و آن قدر برای ورود به این اجتماع مجازی مشتاق هستند که همان بدو ورود و عضویت، تمامی اطلاعات شخصی و محرمانه خود را در معرض دید کاربران دیگر قرار می‌دهند.

وی با بیان اینکه برخی دیگر از افراد اطلاعات خود، دوستان و همکارانشان را هم در اختیار کاربران قرار می‌دهند، اذعان داشت: این اقدام موجب دسترسی تبهکاران و افراد سودجو به این اطلاعات می‌شود که خسارت‌های مادی و معنوی جبران‌ناپذیر برای آنان دارد.

مختاری‌نسب با بیان اینکه در بیشتر شبکه‌های اجتماعی روابط زنجیره‌ای بین افراد وجود دارد، ابراز داشت: این ارتباط بر اثر مرور زمان موجب اعتماد و دلبستگی میان آن‌ها می‌شود، در این گونه موارد ممکن است افراد حتی به دوستان قدیمی خود اعتماد نکنند در حالی که هیچ گونه شناختی از آن‌ها ندارند.

رئیس پلیس فتا استان قزوین متذکر شد: افرادی که اطلاعات شخصی آن‌ها در شبکه‌های اجتماعی اشتراک گذاشته می‌شود، ممکن است کلاهبرداران حرفه‌ای هم حضور داشته باشند که با جلب اعتماد کاربران به آن‌ها نزدیک شده و به روش‌های خیلی ساده آنان را مورد سوء‌ استفاده قرار داده تا به مقاصد شوم خود دست یابند.

این مسئول توضیح داد: اعتماد نابجا به سایر کاربران شبکه‌های اجتماعی می‌تواند موجب آلودگی به انواع بدافزار و ویروس‌‌ها شود، کافی است که یک پیام به کاربر ارسال شود که حاوی پیوند بوده و ادعا شود که در این پیوند یک فیلم یا عکس قابل توجه موجود است در حالی که با کلیک کردن بر روی آن به جای فیلم یا عکس کدهای آلوده‌ای توسط سیستم رایانه دریافت و بر روی دستگاه کاربر نصب می‌شود.

رئیس پلیس فتا استان قزوین ادامه داد: از آن به بعد دستگاه زیر فرمان ویروس‌نویس است، که این مورد می‌تواند اثرات نامناسبی را در پی داشته باشد، هدایت یک کاربر به سمت سایت مورد نظر همگی موجب درآمدزایی و یا کلاهبرداری می‌شود.

مختاری‌نسب افشای اطلاعات شخصی افراد از جمله فیلم و عکس، ساخت اکانت‌های جعلی و شبیه‌سازی شده، هک کردن حساب‌های کاربری و سوء‌ استفاده از آن، هویت‌سازی، شایعه‌پراکنی و تخریب افراد را از جمله جرایم شبکه‌های اجتماعی نام برد.

این مسئول اذعان داشت: کلاهبرداری‌های بسیاری در شبکه‌های اجتماعی وجود دارد که در اثر اعتماد نابجای کاربران به افراد ناشناس، در دنیای مجازی صورت می‌گیرد.

وی با بیان اینکه شبکه‌های اجتماعی به دلیل ایجاد بستر وسیع و مناسب برای برقراری ارتباط با تمامی نقاط دنیا مزایای ویژه‌ای دارند، اضافه کرد: با بهره‌برداری درست و مناسب از این شبکه‌ها می‌توان از مزایایی آن به خوبی استفاده کرد.

وی متذکر شد: والدین نحوه بهره‌برداری از شبکه‌های اجتماعی را به فرزندانشان آموزش دهند تا آنان از این شبکه‌ها به درستی استفاده کنند.

رئیس پلیس فضای تولید و تبادل اطلاعات استان قزوین در ادامه بیان کرد: والدین تفاوت بین اشتراک‌گذاری و فاش کردن اطلاعات را به فرزندانشان آموزش دهند تا با افراد ناشناس در محیط مجازی صحبت نکنند.

مختاری‌نسب ابراز داشت: والدین با فرزندان خود در سایت‌هایی که فرزندانشان عضو شده‌اند، همراه شوند و برایشان صفحه‌ای بسازند.

وی ادامه داد: والدین همیشه ارتباط دوستانه خود را با فرزندانشان حفظ کرده تا آنان بدانند شما همیشه آماده صحبت در رابطه با هر مشکلی در فضای مجازی هستید.

این مسئول در پایان عنوان کرد: بر اساس مصوبه جدید کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه، لینک دادن و تارنماهای فیلتر شده از جمله شبکه‌های اجتماعی فیس‌بوک و گوگل پلاس، جرم محسوب شده و بر اساس این قانون با متخلفان وبلاگ‌ها و پایگاه‌های اینترنتی برخورد ‌می‌شود.

انتهای پیام/2667/ق40/ظ1004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول