اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  غرب آسیا

«هاتنوعا» به کابینه ائتلافی اسرائیل پیوست/«لیونی» وزیر دادگستری؛ «پرتس» وزیر محیط زیست

خبرگزاری فارس: «زیپی لیونی» شب گذشته با حضور در یک کنفرانس مطبوعاتی رسما پیوستن خود به کابینه ائتلافی رژیم‌صهیونیستی را اعلام کرد.

«هاتنوعا» به کابینه ائتلافی اسرائیل پیوست/«لیونی» وزیر دادگستری؛ «پرتس» وزیر محیط زیست

به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از پایگاه صهیونیستی تایمز اسرائیل، «زیپی لیونی» رهبر حزب «هاتنوعا» اسرائیل رسما به کابینه ائتلافی اسرائیل پیوست.

بیش از دو هفته از آغاز رسمی تلاش‌های «بنیامین نتانیاهو» برای تشکیل کابینه ائتلافی می‌گذرد و هاتنوعا تازه اولین حزبی است که رسما به کابینه می‌پیوندد. لیونی از جمله مهمترین مخالفان نتانیاهو به شمار می‌آید و تا دو هفته قبل از انتخابات پارلمانی قصد تشکیل جبهه مخالفان نتانیاهو را داشت، که البته در این کار ناکام ماند.

پیروزی شکننده فهرست مشترک «لیکود-بیتنا» به رهبری «بنیامین نتانیاهو» و «آویگدور لیبرمن» وزیر خارجه سابق رژیم‌صهیونیستی، در انتخابات نتانیاهو را به تلاش برای جذب تمام احزاب واداشته است. نتانیاهو وعده داده که ائتلافی فراگیر تشکیل دهد، اما تا اینجای کار فقط توانسته لیونی چپگرا را به این ائتلاف اضافه کند.

لیونی و نتانیاهو در نشست خبری مشترک خود که شب گذشته برگزار شد، برنامه‌ هسته‌ای ایران، صلح با فلسطینی‌ها و هزینه‌های بالای زندگی در اسرائیل را از جمله مهمترین موضوعاتی اعلام کرده‌اند که کابینه بعدی روی آن تمرکز می‌کند.

بنا بر تفاهم‌نامه‌ای که میان لیونی و نتانیاهو به امضا رسیده، رهبر حزب هاتنوعا قرار است به عنوان وزیر دادگستری در کابینه بعدی حضور داشته باشد. لیونی علاوه بر این مسئولیت هیئت پیشبرد مذاکرات صلح با فلسطینی‌ها را نیز بر عهده خواهد داشت. او در این منصب مستقیما با نتانیاهو و نه وزیر خارجه هماهنگ خواهد بود.

نتانیاهو در نشست دیشب در این مورد گفت: لیونی و من، باید اختلافات را کنار بگذاریم تا بتوانیم مسائل را حل کنیم.

لیونی هم در این نشست با اشاره به اینکه هنوز انتقاداتش به نتانیاهو پابرجاست، گفت که این اختلافات را کنار می گذارد تا به راهکاری دیپلماتیک دست یابد.

بنا توافقات انجام شده، قرار است «عامیر پرتس» هم که در فهرست انتخاباتی هاتنوعا نفر سوم بود، وزیر حفاظت محیط زیست کابینه بعدی باشد.

البته با توجه به اینکه حزب هاتنوعا تنها 6 کرسی در انتخابات اخیر پارلمان به دست آورده، نتانیاهو برای تشکیل کابینه هنوز راه طولانی در پیش دارد. او برای آنکه بتواند از پارلمان اسرائیل برای کابینه خود رأی اعتماد بگیرد به 61 رأی در پارلمان نیاز دارد. در حالی که فهرست مشترک او و لیبرمن 31 کرسی را به دست آورده، و با احتساب 6 کرسی حزب هاتنوعا، او هنوز باید سران احزاب دیگر را نیز به پیوستن به کابینه متقاعد کند، تا بتواند 24 کرسی باقی مانده را نیز به دست آورد.

دو حزب «یش عاتید» به رهبری «یعیر لاپید» و «هبیهت هیهودی» به رهبری «نفتالی بنت» هم دو حزبی هستند که نتانیاهو در تلاش است تا آن‌ها را به کابینه اضافه کند. هم لاپید و بنت تمایل خود برای پیوستن به کابینه را ابراز کرده‌اند، اما هریک اختلافاتی با نتانیاهو دارند که تاکنون از پیوستن آن‌ها به کابینه جلوگیری کرده است.

نتانیاهو برای تشکیل کابینه 28 روز زمان داشته که این زمان تا 14 روز هم قابل تمدید است. هرچند که بخش مهمی از این مهلت سپری شده، اما به نظر می‌رسد وی بتواند کابینه را تا قبل از پایان مهلت قانونی تشکیل دهد.

نتانیاهو چند ماه قبل در حالی دستور برگزاری زودهنگام انتخابات را داد که امیدوار بود بتواند با کسب تعداد بالایی از کرسی‌های پارلمان کابینه‌ای کاملا مطیع خود ایجاد کند، اما حالا حضور طیف گسترده‌ای از سیاستمداران اسرائیلی در کابینه آتی قطعا کار سختی را پیش‌روی نتانیاهو قرار داده است.

انتهای پیام/ق.ص

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول