اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  غرب آسیا

پرز از امروز مذاکرات رسمی برای تشکیل کابینه را آغاز می‌کند

خبرگزاری فارس: رئیس‌ رژیم‌صهیونیستی از امروز همزمان با دریافت نتایج رسمی انتخابات، مذاکرات با سران احزاب مختلف را با هدف تعیین نخست‌وزیر آتی آغاز می‌کند.

پرز از امروز مذاکرات رسمی برای تشکیل کابینه را آغاز می‌کند

به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از پایگاه صهیونیستی تایمز اسرائیل، «شیمون پرز» از امروز مذاکره خود با سران احزاب مختلف را آغاز می‌کند. این مذاکرات با هدف تعیین شخصی که باید کابینه آتی را تشکیل دهد انجام می‌شود.

«الیاخیم رابینشتین» رئیس کمیته مرکزی انتخابات قرار است عصر امروز نتایج رسمی انتخابات را به «شیمون پرز» رئیس رژیم‌صهیونیستی ارائه دهد. پرز بلافاصله پس از اینکه نتایج رسمی را دریافت کرد، با نمایندگان احزاب پیروز وارد مذاکره می‌شود.

شمارش آرا نشان می‌دهد که فهرست مشترک «لیکود-بیتنا» به رهبری «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر و «آویگدور لیبرمن» وزیرخارجه مستعفی رژیم‌صهیونیستی با کسب 31 کرسی در این انتخابات جایگاه نخست را به دست آورده است. این فهرست «زعیو الکین» رئیس ائتلاف، «گیلاد عردان»، «گیدعون سعار» و «یوال اشتینیتز» که همگی از وزرای کابینه کنوین هستند و همچنین «دیوید روتم» و «رابرت ایلاتوف» از نمایندگان پارلمان کنونی را به عنوان تیم مذاکره‌کننده خود معرفی کرده است.

پرز پس از آن با نمایندگان حزب «یش عاتید» به رهبری «یعیر لاپید» گقتگو خواهد کرد. این حزب در انتخابات اخیر با کسب 19 کرسی پیروزی غیرمنتظره‌ای داشته چراکه پیش از این تصور می‌شد این حزب نهایتا 10 کرسی را به دست آورد.

بقیه احزاب نیز روز پنج‌شنبه با پرز مذاکره می‌کنند. در این بین حزب «کادیما» که تنها 2 کرسی را به دست آورده، آخرین حزبی خواهد بود که نمایندگانش به دیدار پرز می‌روند.

دفتر شیمون پرز اعلام کرده است که تمام اخبار مربوط به مذاکرات را به صورت مداوم در اختیار رسانه‌ها قرار می‌دهد.

انتظار می‌رود پرز تصمیم نهایی خود در این مورد را عصر پنج‌شنبه یا صبح جمعه اعلام کند. پس از اعلام پرز، فرد اعلامی از سوی وی که به احتمال قریب به یقین نتانیاهو است، مذاکرات برای تشکیل کابینه را آغاز می‌کند. هرچند که این مذاکرات به صورت غیررسمی از هفته قبل بلافاصله پس از اعلام نتایج اولیه آغاز شده است.

تاکنون بیش از 80 نماینده آتی کنست موافقت خود با نخست‌وزیری نتانیاهو در دوره بعد را اعلام کرده‌اند و این به آن معنی است که نتانیاهو به احتمال فراوان فردی است که از سوی پرز مأمور تشکیل کابینه می‌شود.

با فرض اینکه پرز نتانیاهو را مأمور تشکیل کابینه کند، نتانیاهو 28 روز برای کامل کردن مأموریات خود و تشکیل کابینه زمان خواهد داشت. اگر نتانیاهو در این مدت نتواند با احزاب ائتلاف کند، پرز می‌تواند فرصت وی را تا 14 روز دیگر نیز تمدید کند.

نتانیاهو پیش از این با «یعیر لاپید» رهبر حزب «یش عاتید» گفتگوی تلفنی داشته است. پیش‌بینی می‌شود این حزب بیشترین سهم را در ائتلاف آتی با نتانیاهو داشته باشد. او همچنین با سران احزاب اولترااورتودوکس نیز دیدار و گفتگو داشته است.

در حالی که نخست‌وزیری نتانیاهو در کابینه آتی تقریب قطعی به نظر می‌رسد، سوال اصلی این است که وی چه سمتی را در کابینه آتی به یعیر لاپید می‌دهد. پیش‌بینی می‌شود لاپید یکی از سه وزارتخانه اصلی یعنی امور خارجه، جنگ یا دارایی را در اختیار بگیرد. گزارش شده است که نتانیاهو از لاپید خواسته است یکی از دو وزارتخانه امور خارجه یا دارایی را انتخاب کند.

انتخابات پارلمان اسرائیل (کنست) هفته گذشته انجام شد و 32 فهرست مختلف تلاش کردند بیشترین سهم را از 120 کرسی پارلمان به دست آوردند. تعدد احزاب در اسرائیل موجب شده تا هیچ‌گاه در تاریخ تشکیل رژیم‌صهیونیستی تاکنون هیچ حزبی نتواند به تنهایی تشکیل کابینه دهد.

انتهای پیام/ق.ص

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول