اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرکل ثبت احوال گیلان خبر داد

کاهش فرزندآوری در گیلان

خبرگزاری فارس: مدیرکل ثبت احوال گیلان از کاهش فرزندآوری در استان خبر داد و گفت: گیلان کمترین نرخ موالید کشور را دارد.

کاهش فرزندآوری در گیلان

زاهد خندستانی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در رشت با اشاره به اثرات کاهش فرزندآوری در گیلان، اظهار کرد: کاهش فرزندآوری موجب می‌شود تا خانواده‌های گیلانی نتوانند جایگزین نسل داشته باشند و در آینده از جمعیت جوان استان کاسته شده و به جمعیت میانسال و سالخورده افزوده می‌شود بنابراین برنامه‌ریزی درست در این زمینه مهم است.

وی بیشترین نرخ موالید در گیلان را مربوط به آستارا و کمترین نیز متعلق به املش و شفت دانست و تصریح کرد: گیلان کمترین و سیستان و بلوچستان بیشترین نرخ موالید را در کشور دارند.

به گفته این مسئول، به ازای هر یک‌ هزار نفر جمعیت در سیستان و بلوچستان 33 نفر متولد می‌شوند که میانگین نرخ ولادت در کشور 18 نفر است و گیلان کمترین رتبه را در این زمینه دارد.

وی نرخ فرزندآوری هر زن را در بازه سنی 15 تا 49 سال عنوان کرد و افزود: این شاخص در استان 1.4 فرزند برای هر زن است.

خندستانی شاخص فرزندآوری در دنیا را 2.5 فرزند برای هر زن ذکر کرد و گفت: این شاخص در کشورهای توسعه یافته 1.7 و در کشورهای کمتر توسعه یافته 2.6 است.

به گفته وی، در بین کشورهای همسایه مانند افغانستان شاخص فرزندآوری شش فرزند برای هر زن، عراق 4.5 فرزند، پاکستان 3.2 فرزند، آذربایجان 2.1 و ترکیه نیز 2 فرزند است.

مدیرکل ثبت احوال گیلان شاخص فرزندآوری در ایران را 1.6 فرزند برای هر زن ذکر کرد و یادآور شد: این نرخ نسبت به میانگین دنیا و کشورهای منطقه و همسایه بسیار پایین است.

وی نرخ سالمندی در استان را 8.1 درصد بیان کرد و افزود: میانگین نرخ سالمندی در کشور 7.5 دهم درصد است و سیستان و بلوچستان با 38 درصد جمعیت کمتر از 15 سال، جوان‌ترین استان کشور است.

خندستانی بیشترین نرخ سالمندی گیلان را مربوط به شهرستان سیاهکل و کمترین را متعلق به تالش دانست و اذعان کرد: نرخ سالمندی در استان‌های همجوار مانند قزوین 3.7 درصد و اردبیل 5.7 دهم درصد است.

انتهای پیام/2300/غ30/ظ1004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول