به گزارش خبرگزاری فارس از قم به نقل از روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی قم، مهدی فراهانی با اشاره به اینکه هم اکنون تعداد قابل توجهی از تماسهای تلفنی با مرکز 115 این استان را مزاحمین تلفنی تشکیل میدهند اظهار کرد: از ابتدای فروردین امسال تاکنون 379 هزار و 767 مورد تماس در اورژانس 115 قم به ثبت رسیده است که 110 هزار و 661 مورد از این تماسها را مزاحمین تلفنی به خود اختصاص دادهاند.
وی با بیان اینکه سازمانهای ارائه دهنده خدمات و فوریتها همچون اورژانس 115، آتشنشانی، نیروی انتظامی برای سریعتر رسیدن به محل حادثه برنامهریزیهای گستردهای انجام میدهند گفت: این نهادها متأسفانه با مشکلی به نام مزاحمان تلفنی مواجه هستند که این مزاحمتها از طریق تلفنهای عمومی و خطوط اعتباری صورت میگیرد.
معاون مرکز مدیریت حوادث و فوریتهای پزشکی استان قم بیشترین قشر مزاحمین تلفنی اورژانس 115 را مربوط به گروه سنی نوجوانان دانست و افزود: والدین و مربیان آموزشی در خانه و مدرسه باید خطرهای این عمل نادرست را به فرزندان و دانش آموزان گوشزد کنند.
فراهانی با بیان اینکه افراد مزاحم با مشغول کردن خطوط ارتباطی، قدرت تصمیم گیری پرسنل اورژانس 115 را در انجام مأموریتهای امدادی کاهش میدهند گفت: رفع این مشکل نیازمند فرهنگسازی و آگاهی بخشی به افراد مختلف به ویژه در خانواده و مدارس است.
وی مزاحمین اورژانس 115 را به دو گروه تقسیم کرد و افزود: گروهی از این مزاحمین تلفنی خطوط ارتباطی اورژانس 115 را اشغال میکنند و فرصت را از بیماران مورد نیاز برای دسترسی سریعتر به خدمات اورژانسی به تعویق میاندازند.
معاون مرکز مدیریت حوادث و فوریتهای پزشکی استان قم خاطرنشان کرد: گروه دیگر که تعدادشان کم هم نیست و بسیار خطرناک و آسیبرسان هستند با دادن آدرس و مأموریت کاذب موجب اعزام آمبولانس به محلهای غیرواقعی میشوند که این امر جان و سلامت نیازمندان واقعی به اورژانس و آمبولانس را تهدید میکند.
انتهای پیام/2258/ج