اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

قصه گوی همدانی:

قصه‌های ایرانی ریشه در تمدنی کهن دارند

خبرگزاری فارس: قصه گویی همدانی شرکت کننده در جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی در تبریز گفت: فرهنگ و تمدن ایرانی همواره بر سایر فرهنگ‌ها و تمدن‌ها تأثیرگذار بوده و قصه‌ها ریشه در همین فرهنگ و ادب دارند.

قصه‌های ایرانی ریشه در تمدنی کهن دارند

به گزارش خبرگزاری فارس از تبریز به نقل از روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، سیما نوروزی سپیده که یکی از قصه‌گویان حاضر در مرحله‌ی نهایی شانزدهمین جشنواره بین المللی قصه‌گویی است می‌گوید: قصه سرچشمه الهام بخش تخیلات زیبا، احساسات و تفکرات انسانی است که از کهن‌ترین و ریشه‌دارترین نوع ادبیات به شمار می‌رود.

وی ادامه داد: بیان قصه‌ها به احیای فرهنگ‌های بومی‌، محلی ‌کمک می‌کند و درحفظ هویت و اصالت دینی بسیار تأثیر‌گذار است.

این قصه‌گو متون کهن را گنجینه‌های زبان و ادب فارسی دانست و گفت: این متون، منابع ارزشمندی برای قصه‌گویان به شمار می‌رود، زیرا قصه‌گو به آسانی می‌تواند پندهای انسانی و نکات اخلاقی را در قالب این قصه‌ها بیان کند، اگر به زبان ساده و قابل فهم بیان شود.

نوروزی تصریح کرد: افزودن بخش بازنویسی به جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی سبب شد تا کودکان با ادبیات سنتی، شاعران و نویسندگان متون کهن بیشتر آشنا شوند.

قصه‌گوی همدانی در ادامه گفت: بیان قصه‌هایی که در محتوای آن قهرمانان و پهلوانان معرفی می‌شوند به دلیل هیجانی که دارند کودک و نوجوان شنونده را به سوی همزاد پنداری می‌برد .

وی توجه بر محتوا و انتقال مفاهیم اخلاقی و انسانی را یکی از شاخص‌های مورد تاکید قصه‌گویان ایرانی و شرقی دانست و گفت: قصه‌گویان غربی در بیان قصه‌ها بیشتراز حرکات نمایشی، موسیقی‌ و آواز استفاده می‌کنند و به جنبه‌ی تفریح و سرگرمی قصه‌ها تأکید دارند.

نوروزی یادآور شد : قصه‌ها با محتوای صلح و صفا، محبت، احترام و قدرشناسی، الفبای اولیه زندگی سعادت‌مندانه را به صورت غیر مستقیم به کودکان می‌آموزند و نقش به‌سزایی در تحکیم بنیان خانواده دارند.

وی معتقد است: جدایی جغرافیایی به معنای جدایی اندیشه‌ها نیست و اشتراکات فرهنگی و اعتقادی در اقوام مختلف همگان را به صلح و دوستی و زندگی مسالمت آمیز دعوت می‌کند تا این مفاهیم بلند پایه با قصه‌گویی در جامعه گسترش یابد.

وی در پاسخ به دلیل انتخاب قصه‌اش گفت: سال‌ها پیش قصه پوریای ولی را از زبان پدرم شنیدم و روزی که کتاب پهلوان پهلوانان را دیدم با اشتیاق این کتاب را خریدم و برای قصه‌گویی امسال انتخاب کردم.

این قصه‌گو تاکید کرد: انتخاب قصه مناسب با تمام معیارهایی که در قصه‌گویی مطرح است چراغ راهی برای ارتباط قصه‌گو و مخاطب است.

شانزدهمین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان که از صبح 29 بهمن در تبریز با حضور 40 قصه‌گوی ایرانی و 10 قصه‌گوی خارجی آغاز به کار کرده اول اسفند 91 به کار خود پایان می‌دهد.

انتهای پیام/630002/صا/پ3003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول