اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

قصه‌گوی اردبیلی تاکید کرد

نقش قصه‌گویی در پویایی زبان‌ها و گویش‌های محلی

خبرگزاری فارس: یک قصه‌گوی اردبیلی نقش قصه را در احیای فرهنگ بومی و منطقه‌ای و آداب و رسوم اصیل آن برجسته توصیف کرد و گفت از طریق بیان این قصه‌ها می‌توان زبان و گویش محل زندگی خود را به کودکان باز شناساند و زنده نگه‌داشت.

نقش قصه‌گویی در پویایی زبان‌ها و گویش‌های محلی

به گزارش خبرگزاری فارس از تبریز به نقل از روابط عمومی کانون پرورش فکری  کودکان و نوجوانان آذربایجان‌شرقی، عسگر جعفری پاشالو که در شانزدهمین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی قصه‌ی «نقاش و معمار» را به زبان ترکی بیان می‌کند در این گفت‌گو قصه را برجسته‌ترین گونه‌ی ادبیات عامه دانست و افزود: زبان و ادبیات همواره با تغییر و تحول روبروست، حکایاتی که از گذشته به ما رسیده به نسبت برای ذهن مخاطبان سنگین است از طرفی نمی‌توان از مطالب نغز و پر از پند و حکمت گذشتگان چشم پوشی کرد بنابراین باید از علم بازنویسی و بازآفرینی در این زمینه بهره ببریم.

وی داستان‌ها و قصه‌‌ها را در شکل‌گیری شخصیت کودک عصر حاضر با اهمیت توصیف کرد و اظهار داشت: قصه‌‌ها به دلیل زیبایی و جذابیتی که برای مخاطبان خود دارنـد می‌توانند بسیاری از مفاهیم را به آن‌ها منتقل کنند بنابر این می‌توانیم با بیان داستان‌های کهن به شکل قصه، قهرمانان و پهلوانان ملی را به کودکان معرفی کنیم و کودکان را با زندگی و آرمان‌های آنان بیشتر آشنا سازیم.

عسگری ادامه داد: کودکان به دلیل قدرت تخیل بالایی که دارند با قهرمانان و پهلوانان قصه‌‌ها همانند سازی می‌کنند و آن‌ها را الگوی رفتاری خود قرار می‌دهند. بنابر‌این با این کار ( قصه‌گویی) می‌توانیم ارزش‌ها و اخلاق قهرمانی و پهلوانی را به آن‌ها آموزش دهیم تا در زندگی آینده خود از آن بهره بگیرند.

جعفری خاطر نشان ساخت: قصه‌گویی ملت‌ها را به هم نزدیک می‌کند و فرهنگ‌های مختلف را به بچه‌‌ها‌ و حتی قصه‌گویان می‌شناساند. در عین حال قصه‌گویی نقش به‌سزایی در تحکیم خانواده‌ها و انتقال تجربیات دارد.

وی با بیان این‌که قصه‌گویی در عصر حاضر می‌تواند بسیاری از مشکلات عاطفی و زمینه‌های گسست خانواده‌ها را برطرف کند افزود: کاش با بهره‌گیری از این هنر دیرین و سنتی، خانواده‌های امروز بیشتر با یک‌دیگر انس بگیرند و ارتباط عاطفی بین والدین و کودکان قوی‌تر شود این بدون تردید باعث رفع بسیاری از مشکلات خانوادگی و از بین رفتن شکاف میان نسل‌ها خواهد شد.

این قصه‌گو در همین حال قصه‌گویی را یکی از راه‌های تحکیم صلح و دوستی در میان مردم ایران، دانست و گفت: با زبان قصه‌گویی فرهنگ‌ها به هم نزدیک می‌شود و بین آن‌ها انس و الفت به‌وجود می‌آید، ظرفیت‌ها و اشتراک‌های فرهنگ‌ها آشکار و از این راه، دل‌ها به هم متمایل می‌شود و صمیمیت شکل می‌گیرد.

وی در پایان جشنواره‌های قصه‌گویی را باعث ارتقای سطح کیفی قصه‌گویی، ترغیب و تشویق مربیان و افزایش علاقه‌مندی خانواده‌ها به قصه‌گویی دانست.

شانزدهمین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی در مجتمع فرهنگی‌هنری 29 بهمن شهر تبریز آغاز شده است و تا 1 اسفند ادامه می‌یابد. 

انتهای پیام/60002/ق

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول