اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مشروح/ متکی:

هفته آینده تصمیمم را اعلام می‎کنم/ ارائه گفتمان‎سازی جدید بازی با الفاظ است

خبرگزاری فارس: منوچهر متکی با بیان اینکه موضوع انتخابات ریاست جمهوری سال آینده را بررسی می‌کنم، گفت: بررسی‌های بنده با مشورت و تبادل‌نظر دوستان و صاحب‌نظران به پایان رسیده و هفته آینده نظراتم را اعلام می‎کنم.‌

هفته آینده تصمیمم را اعلام می‎کنم/ ارائه گفتمان‎سازی جدید بازی با الفاظ است

به گزارش خبرگزاری فارس از گرگان، منوچهر متکی عصر دوشنبه در همایشی که به مناسبت ولادت امام حسن عسگری (ع) در حسینیه دزیانی‎های گرگان برگزار شد، اظهار داشت: برای ورود در عرصه انتخابات یا عدم آن ولعی برای ورود نداشتم، مگر اینکه در آمدن و یا نیامدن در این میدان، نفع و ترجیح بیشتری برای مردم و انقلاب وجود داشته باشد.

وی ادامه داد: طی هفته آینده نظراتم را در قالب مکتوب خطاب به همه خانواده‎های ایرانی منتشر خواهم کرد و کنفرانس خبری در این ‌ارتباط‌ برگزار خواهد شد.

وزیر سابق امور خارجه با بیان اینکه در عرصه‎های سیاسی مانند انتخابات وظایف عام به عهده داریم، خاطرنشان کرد: حضور شایسته، بانشاط و گسترده در انتخابات یک وظیفه مهم است.

متکی تصریح کرد: تصمیم من براساس دستور از جایی و یا تصمیمی تشکیلاتی نبوده و این بررسی که نتیجه‎اش طی هفته آینده اعلام خواهد شد، براساس نگاهی است که در طول 34 سال گذشته کسانی که با روحیات بنده آشنا بودند و مرا می‌شناسند، صورت گرفته است.

وی افزود: امیدواریم در برهه حساس کنونی از انقلاب بتوانیم منشأ خدمات در هر جایی که هستیم، باشیم؛ در قضاوت‌ها منصفانه عمل کنیم و در راهکارهای‌مان به دنبال بهترین‎ها باشیم، چنانچه شایسته این ملت باشد.

20 درصد از اقتصاد کشور متاثر از تحریم‎ها است

وزیر سابق امور خارجه عنوان کرد: باید همه رویکردهایی که تحلیل انرژی را بر ما تحمیل می‎کند از مدیریت و تصمیمات خود حذف کنیم.

متکی ابراز داشت: ما در شرایطی هستیم که مردم‎مان با پوست و گوشت‎شان برخی از ناملایمات را حس و لمس می‌کنند و بزرگان و رهبرمان نیز اشاره بر مشکلات دارند، بنابراین اگر مردم بخشی از مشکلات را صرفاً ناشی از عواملی در بیرون از مرزها بدانند، راحت‎تر مشکلات را تحمل می‎کنند.

وی با بیان اینکه اقتصاددانان بر این باور هستند که 20 درصد از اقتصاد کشور متأثر از تحریم‎ها است، یادآور شد: 80 درصد اقتصادمان متأثر از تحریم‎ها نیست، اما اگر تحریم را خوب مدیریت نکنیم 20 درصد افزایش پیدا می‎کند.

اگر دولت و مجلس مسئله ارز را سامان می‎دادند، شاهد گرانی لجام‎گسیخته نبودیم

وزیر سابق امور خارجه، توجه مسئولان را به این نکات حساس همچنین وضعیتی که مردم دچار آن هستند مهم خواند و بیان داشت: این رهنمود داهیانه نشان می‎دهد که باید همه ظرفیت‎ها را برای حل مشکلات مردم در پیش بگیریم.

متکی تأکید کرد: اگر دولت و مجلس مسئله ارز را به سامان می‎رساندند، اکنون شاهد گرانی لجام‌گسیخته در کشور نبودیم.

وی گفت: امیدواریم روزهای پرشکوه‎تری از انقلاب اسلامی را شاهد باشیم، توقف عملی بسیاری از بداخلاقی و اقداماتی که به همه ما لطمه زد و صادقانه‎تر از این کلام در سخنان مقام معظم رهبری نمی‎شد پیدا کرد که فرمودند: مردم ناراحت شدند و من نیز ناراحتی‎ام دو تا بود، یکی به واسطه این اقداماتی که صورت گرفت و دیگری به خاطر ناراحتی مردم ناراحتم.

وزیر سابق امور خارجه در پایان اضافه کرد: اگر به انقلاب و اسلام و آرمان‎های امام بیندیشیم، می‌توانیم صمیمانه‎تر و مؤثرتر، اموراتی که مسئول به آن می‎شویم را اداره کنیم.

ارائه گفتمان‎سازی جدید بازی با الفاظ است/ در کنار تجلیل نیازمند تحلیل انقلاب هستیم

وی خاطرنشان کرد: هر فرد یا گزینه احتمالی ریاست جمهوری که بگوید باید گفتمان‎سازی کنیم و گفتمان جدیدی ارائه دهیم، بازی با الفاظ است.

متکی ابراز داشت: ما یک گفتمان چهار سال پیش از سوی مقام معظم رهبری داریم با عنوان «گفتمان پیشرفت و عدالت» که همه گفتمان‎ها باید در ذیل این گفتمان که چراغ راه کشورداری است، قرار بگیرد.

وی با تأکید بر اینکه توجه دولت‎ها باید به کاهش هزینه کشورداری باشد، ادامه داد: در حال حاضر همه شرکت‎های خصوصی، تولیدگران، هولدینگ‎ها و مراکز بزرگ تولیدی در بخش‎های آرندی و تحقیقاتی‎شان این سئوال اساسی و همیشگی را مطرح می‎کنند که با چه پیشنهاداتی می‎توانیم، هزینه تولید را پایین و کیفیت تولید را ارتقا بخشیم؟

کشورداری در نظام اسلامی اعتقادی است نه حکمرانی سکولار/ باید خطاهایمان را بشناسیم

رئیس سابق دستگاه دیپلماسی کشورمان خاطرنشان کرد: رمز مدیریت مدرن در جهان توسط کسانی که توانستند کشورشان را در حوزه شکوفایی اقتصادی جلو ببرند، این بود که طراحی جدیدی داشتند و از تمام ظرفیت و ابتکار خودشان و دیگران بهره بردند، چراکه امر کشورداری یک امر عرفی و یک تجربه بشری است.

متکی با تأکید بر اینکه کشورداری در نظام اسلامی بر مبنای اعتقادی است، نه حکمرانی سکولار، تصریح کرد: موفقیت دیگران در برخی از حوزه‎ها به تعبیر بزرگان به خاطر شراکت در عقل و استفاده از تجربه‎های دیگران است.

وی عنوان کرد: ما به همه داشته‎های‎مان افتخار می‎کنیم و نداشته‎هایمان را با تمام تلاش جست‎وجو می‎کنیم، اما ارزیابی و تحلیل کار باید کمک کند که خطاهایمان را بشناسیم.

همه ظرفیت‎ها در کنار هم بازدهی بالایی دارد

وزیر سابق امور خارجه با بیان اینکه استفاده از تمام ظرفیت‎های نیروی انسانی در کشور در چارچوب نظام جمهوری اسلامی و نگاه وسیع است، اضافه کرد: باید از همه توانمندی‎هایی که در کشور است، استفاده کنیم.

متکی با اشاره به اینکه توجه به اقتصاد در امر کشورداری از امور تخصصی است، یادآور شد: براساس سخن بزرگان اگر کسی بگوید من همه چیز را می‎دانم، احتمالاً هیچ چیز را نمی‎داند، بنابراین باید از توانمندی افراد متخصص استفاده شود.

وی با بیان اینکه در مقاطعی دچار صرف انرژی که ضرورتی نداشت، شدیم، افزود: این اتفاق به خاطر تجربه نکردن هم‌افزایی بوده، همه ظرفیت‎ها در کنار هم برای کشور و ملت که می‌تواند بازدهی بالایی داشته باشد به خوبی پرداخته نشد.

ایران ظرفیت عظیمی چون کوه ولایت‌فقیه دارد/ کشورداری مبتنی بر خردورزی است

رئیس سابق دستگاه دیپلماسی با تأکید بر اینکه در کشور ظرفیت عظیمی چون کوه ولایت‌فقیه داریم، بیان داشت: در کشور ظرفیت دولت، ظرفیت مجلس و قوه قضائیه وجود دارد، همسویی و هم‎افزایی، این ظرفیت‎های کلان که در یک راهبرد تعریف شده، برآمده از انقلاب و آرمان‎های امام می‎تواند کشور را از فوت فرصت‎ها جلوگیری و به افزایش ظرفیت‎ها کمک کند، بنابراین در جاهایی که امتحان نکردیم، متضرر شدیم.

متکی با اشاره به اینکه در هر کاری در کشور که استفاده از ظرفیت ملی در رأس امورمان قرار گرفت، هرگز شکست نخوردیم، ادامه داد: در حال حاضر مناسب‎ترین مدل مدیریتی در بسیاری از کشورها این است که نظرات مردم را کسب کنند و از دل نظرات جامعه، طرح و برنامه برای اداره امور حتی در دل سختی‎ها و بحران خودساخته خودشان به نتیجه برسد.

وی با بیان اینکه امر کشورداری مبتنی بر خردورزی است، یادآور شد: کشورداری مبتنی بر استفاده از تخصص‎ها است؛ در چنین رویکردی می‎توان خسارت‎ها را به حداقل رساند.

در اشتباهات نگاه نقادانه و سازنده داشته باشیم

وزیر سابق امور خارجه با اشاره به اینکه در روابط خارجی باید سهم‎مان را مطالبه کنیم، گفت: همان طور که در کلام بزرگان نیز آمده، نیازمند یک تعامل منطقی، چارچوب‎دار و برنامه‎دار در روابط با دیگران هستیم.

متکی اذعان داشت: اگر به صورت زیگزاگی برخورد کنیم و در جایی موضعی بگیریم و در جای دیگری موضع متضاد آن را اتخاذ کنیم، دیگر کسی روی حرف ما حسابی باز نمی‎کند.

وی در پایان با اشاره به اینکه در سی و چهارمین سالگرد شکوهمند پیروزی انقلاب اسلامی در کنار تجلیل از انقلاب، نیازمند تحلیل انقلاب هستیم، متذکر شد: باید همه داشته‎ها و ظرفیت‎های‎مان را مرور کنیم و همه گام‎های بلند و مثبتی که در راه جایگاه انقلاب اسلامی و این ملت برداشته شده را قدر بدانیم و در حوزه‎هایی که بر زمین مانده نیز بیندیشیم و در اشتباهات، نگاه نقادانه و سازنده داشته باشیم.

انتهای پیام/2307/ن40/ف4004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول