اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس هیئت شطرنج خراسان‌رضوی خبر داد

خراسان‌رضوی میزبان رقابت‌های شطرنج قهرمانی آسیا

خبرگزاری فارس:رئیس هیئت شطرنج خراسان‌رضوی گفت: خراسان‌رضوی در تیر ماه 92 میزبان رقابت‌های شطرنج قهرمانی رده‌های سنی آسیا است.

خراسان‌رضوی میزبان رقابت‌های شطرنج قهرمانی آسیا

به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد، محمدرضا وجدانی عصر امروز در سی و پنجمین نشست خبری هیئت‌های ورزشی خراسان‌رضوی اظهار کرد: برگزاری رقابت‌های بین‌المللی مختلف شطرنج در مشهد دستاوردهای بسیاری برای شطرنج استان خراسان‌رضوی به ارمغان آورده است.

وی با اشاره به شرکت 600 نفر شطرنج‌باز استان در رقابت‌های شهریور ماه قهرمانی رده‌های سنی مختلف خراسان‌رضوی خاطر نشان کرد: این تعداد و تفاوت بیش از سه برابر آن با مسابقاتی با این سطح در تهران، نشان‌دهنده رشد کمی تعداد شطرنج‌بازان استان است که به خاطر تاثیرات مثبت میزبانی‌های اخیر مشهد از رقابت‌های بین‌المللی به وجود آمده است.

وجدانی با اشاره به بالا رفتن سطح کیفی شطرنج قهرمانان خراسان‌رضوی با حضور قهرمانان جهان و استاد بزرگان بین‌المللی در مشهد گفت: حضور ورزشکاران بین‌المللی که به نوعی توریست‌های ورزشی محسوب می‌شوند، می‌تواند از بعد فرهنگی نیز اثرات خوبی داشته باشد و سبب دوستی بین ملت‌ها و معرفی فرهنگ و تاریخ غنی ایران به جهانیان شود.

وی با اشاره به امکانات خوبی که هیئت شطرنج خراسان‌رضوی برای برگزاری رقابت‌های مختلف در سطح بین‌المللی دارد تصریح کرد: این هیئت با دارا بودن 350 ساعت دیجیتال از قابلیت میزبانی 700 نفر شطرنج‌باز در یک زمان برخوردار بوده و بعد از فدراسیون شطرنج کشور خراسان‌رضوی تنها استانی است که می‌تواند مسابقات را در سطح بین‌المللی برگزار کند.

رئیس هیئت شطرنج خراسان‌رضوی هزینه برگزاری رقابت‌های بین‌المللی فردوسی را در حد توانایی‌ها و امکانات هیئت استان در بین 50 تا 60 میلیون تومان پیش‌بینی کرد و افزود: کمک‌هایی که برای برگزاری این رقابت‌ها انجام شده تنها قول پرداخت مبلغی حدود 15 میلیون از سوی فدراسیون بوده اما برای تامین هزینه‌ها به دنبال جذب حامیان مالی هستیم و با مساعدت شهرداری مشهد چند بیلبورد داخل شهر نیز در اختیار هیئت قرار گرفته است.

وی با بیان اینکه درصدد بودیم در بخش بانوان نیز سومین دوره رقابت‌های شطرنج بین‌المللی خیام را همانند میزبانی پنجمین دوره جام فجر بانوان سال گذشته برگزار کنیم، عنوان کرد: تا سه روز گذشته فقط 10 نفر از بانوان شطرنج‌باز ثبت‌نام کردند که بیشتر آنها از رده‌های سنی پایین بودند از این رو برگزاری این رقابت‌ها با هماهنگی با فدراسیون لغو شد.

رئیس هیئت شطرنج خراسان‌رضوی یادآور شد: هنوز سه روز دیگر تا پایان مهلت ثبت‌نام شرکت در رقابت‌های بین‌المللی فردوسی مشهد در بخش آقایان باقی‌مانده است و تعداد زیادی تاکنون برای حضور در این رقابتها ثبت‌نام کرده‌اند.

وجدانی از میزبانی خراسان‌رضوی از رقابت‌های شطرنج قهرمانی رده‌های سنی آسیا در تیرماه سال آینده خبر داد و گفت: این مسابقات با حضور شطرنج‌بازان 22 کشور آسیایی از 20 تیرماه در مشهد آغاز می‌شود و پیش‌بینی می‌کنیم بیش از 500 نفر شرکت‌کننده در آن با یکدیگر به رقابت بپردازند.

وی با اشاره به حضور 10 شطرنج‌باز استان از میان 21 سهمیه کشور در رده‌های سنی شش تا 18 سال رقابت‌های قهرمانی آسیا در سال آینده اظهار کرد: این در شرایطی است که سهمیه هر کشور آسیا سه نفر بیشتر نیست و با هزینه‌های سنگینی که اعزام یک شطرنج‌باز به رقابت‌های برون مرزی دارد این فرصت مناسبی برای شطرنج‌بازان استان برای حضور در یک رقابت بین‌المللی است.

وجدانی افزود: تعداد شطرنج‌بازان درجه‌دار بین‌المللی استان از 32 نفر به 92 شطرنج‌باز در چهار سال گذشته افزایش یافته است.

رئیس هیئت شطرنج خراسان‌رضوی عنوان کرد: خراسان‌رضوی با دارا بودن یک داور بین‌المللی، دو نفر داور فید و سه داور دیگر در لیست فیده که به زودی به جمع این داوران افزوده می‌شود و داوران زیادی در درجات یک و دو و سه رشد زیادی در چند سال اخیر داشته و در کشور از شرایط خوبی برخوردار است.

وی با بیان اینکه به تازگی خراسان‌رضوی را به عنوان پایتخت شطرنج کشور می‌دانند گفت: پیشنهاد برگزاری رقابت‌های شطرنج گرند‌پری به استان داده شده که این امر نشان‌دهنده توانمندی‌های این استان در برگزاری رقابت‌ها در سطح جهانی است.

وی با اشاره به گسترش مدارس شطرنج در سطح استان و تاسیس سه مدرسه شطرنج در نیشابور و یک باشگاه در سبزوار اظهار کرد: باشگاه‌ها و مدارس شطرنج استان به عنوان بازوان هیئت هستند و قهرمانان خوبی پرورش می‌دهند.

وجدانی با بیان اینکه باشگاه‌هایی نیز هستند که از اداره کل مجوز می‌گیرند و حتی مربیان آنها مربیگری شطرنج را نمی‌دانند گفت: این آفتی است که باعث سلب اعتماد خانواده‌ها از مجموعه شطرنج می‌شود اما با اصلاح یک سری قواعد و آیین‌نامه‌ها در مدارس شطرنج توسط فدراسیون امکان نظارت بهتر بر روی باشگاه‌ها نیز باید فراهم شود.

وی یادآور شد: مدرسه شطرنج هیئت به صورت اجاره‌ای از سوی اداره کل ورزش و جوانان استان واگذار شده و حتی هزینه‌های تعمیرات آن نیز توسط هیئت پرداخت می‌شود.

رئیس هیئت شطرنج خراسان‌رضوی افزود: درآمدهای هیئت مربوط به درآمدهای مدرسه شطرنج است که سوددهی ندارد و با توجه به اینکه نرخی کمتر از مدارس خصوصی برای بهره بردن اقشار کم درآمد در آن در نظر گرفته شده تنها هزینه‌های خود را تامین می‌کند.

وی تصریح کرد: هیئت‌ شطرنج خراسان‌رضوی با آموزش و پرورش تفاهم‌نامه دارد و تعامل خوبی در برگزاری مسابقات و دوره‌های آموزشی با این ارگان داشته است، تربیت بدنی شهرداری مشهد نیز همیشه با ما همکاری داشته و هر چه در توان داشته در اختیار ما قرار داده است.

رئیس هیئت شطرنج خراسان‌رضوی در ارتباط با فعالیت شطرنج در شهرستان‌ها اظهار کرد: در حد توان امکاناتی از قبیل ساعت، میز، صفحه و مهره در اختیار شهرستان‌هایی که علاقه‌مندانی به این رشته دارند؛ قرار داده‌ایم اما به غیر از تنها جلسه‌ای که در سال گذشته با تمام رؤسای هیئت‌های شهرستان داشته‌ایم دیگر نتوانستیم آنها را دور هم جمع کنیم.

وجدانی در ارتباط با دلایل مطرح شدن استعفایش از ریاست هیئت شطرنج خراسان‌رضوی عنوان کرد: دوره چهار ساله خدمتم در ابتدای خرداد ماه سال 92 به پایان می‌رسد اما با وجود گرفتاری‌ها و کارهای شخصی ترجیح دادم که موضوع استعفا را از ابتدای اسفند مطرح کنم تا شخصی که می‌آید فرصت کافی برای برنامه‌ریزی در مورد رقابت‌های آسیایی سال آینده را داشته باشد.

وی افزود: اما با مذاکراتی که با فدراسیون صورت گرفت این امر را منوط به معرفی یا پیدا شدن فردی با توانمندی بالا اعلام کردند.

انتهای پیام/70004/ت40/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول