اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرکل منابع طبیعی خراسان‌شمالی خبر داد

پیشنهاد کشت پسته در خراسان‌شمالی

خبرگزاری فارس: مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان‌شمالی گفت: طرح کشت پسته در شهرستان جاجرم به جهاد کشاورزی استان پیشنهاد شده است.

پیشنهاد کشت پسته در خراسان‌شمالی

موسی صابری امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در بجنورد اظهار کرد: برخی از مناطق مستعد استان نیز برای کاشت و تولید پسته مورد پیشنهاد این اداره کل قرار گرفته است.

وی به طرح مطالعاتی کشت گیاه سماق در خراسان‌شمالی هم اشاره کرد و گفت: این طرح اکنون در مرحله بررسی و مطالعه است.

صابری در عین حال  شرایط خاص رویشی این گیاه در استان را برشمرد و افزود: باید برای کشت این گیاه به مسئله پاجوش سماق توجه شود.

وی با اشاره به ارزش این گونه گیاهی و نقش آن در آبخیزداری اظهار امیدواری کرد تا با شناسایی مناطق مستعد زمینه برای پرورش این گیاه در استان فراهم شود.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان‌شمالی همچنین با اشاره به اجرای طرح زراعت چوب در استان تصریح کرد: تاکنون 22 هکتار از اراضی منابع طبیعی سطح استان به این امر اختصاص یافته است.

وی با بیان اینکه طی امسال از مجموع طرح‌های معرفی شده به بانک 12 طرح مختص به زراعت چوب است، افزود: یک میلیارد و 113 میلیون و 800 هزار ریال برای اجرای این طرح صرف شده است.

صابری گفت: امسال در راستای طرح ملی توسعه کشت زراعت چوب با استفاده از تسهیلات بانکی بخش توسعه کشاورزی با گونه سریع‌الرشد صنوبر، تاکنون 56 فقره پرونده در سطحی بالغ بر 125 هکتار در سطح استان به بانک عامل بانک کشاورزی معرفی شده است.

وی از طرح توسعه کشت زراعت چوب به عنوان یکی از طرح‌های ملی یاد کرد که با هدف تولید چوب برای کاهش بار بهره‌برداری از سطح جنگل‌های کشور به اجرا گذاشته می‌شود.

صابری خاطر نشان کرد: اداره منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان‌شمالی به تمامی بهره‌برداران، کارشناسان و متقاضیان علاقه‌مند به طرح زراعت چوب در قالب صنوبرکاری، تسهیلات بانکی با دوره بازگشت 10 ساله اعطا می‌کند.

به گفته وی از بین شهرستان‌های استان شهرستان فاروج با بیشترین متقاضی در زمینه جذب و اجرای طرح توسعه کشت زراعت چوب با گونه صنوبر در صدر قرار دارد.

صابری با اشاره به اثرات اجرای این طرح تصریح کرد: جنگل کاری به منظور احیا و توسعه جنگل در جهت حفظ محیط زیست و همچنین تأمین هوای سالم و پاک، تأمین بخشی از چوب مورد نیاز استان، کاهش وابستگی به جنگل‌های شمال در راستای تأمین چوب، افزایش درآمد حاصله در واحد سطح برای بهره‌برداران از مهم‌ترین مزایای کشت چوب در استان به شمار می‌رود.

به گزارش فارس، بیش از 70 درصد از وسعت 28 هزار کیلومتر خراسان‌‌شمالی مربوط به اراضی منابع طبیعی و ملی است.

انتهای پیام/63002/ب40/ض1002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول