اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

صفارهرندی در جمع دانشجویان اصفهان: ـ 2

احمدی‌نژاد مولود گفتمان اصول‌گرایی است نه پدر آن

خبرگزاری فارس: عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در جمع دانشجویان دانشگاه صنعتی اصفهان گفت: برخلاف برخی تصورات ناصواب احمدی‌نژاد مولود گفتمان اصول‌گرایی است نه پدر آن، بنابراین تغییر اصول و عقاید وی نمی‌تواند اصل این گفتمان را تغییر دهد.

احمدی‌نژاد مولود گفتمان اصول‌گرایی است نه پدر آن

به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان محمدحسین صفارهرندی در جلسه پرسش و پاسخ با دانشجویان دانشگاه صنعتی اصفهان درباره درس عبرت گرفتن از تجارب بد و خوب هر دولت اظهار کرد: هیچ‌کدام از دوره‌های سازندگی، تثبیت انقلاب، بازسازی کشور، دوره توسعه سیاسی و اصلاحات را نمی‌توان به صورت مطلق به زیر سئوال برده و یا تایید کرد.

عضو مجمع تشخیص مصلت نظام افزود: البته برآیند کار تمام این دولت‌ها مثبت بوده و ایران همواره مسیر رو به تعالی را پیموده است که در غیر این صورت رشد علم در ایران 11 برابر میانگین رشد جهانی نبود و در علم و فناوری این همه حرف برای گفتن نداشتیم.

*  شتاب علمی ایران برای دشمنان بسیار عجیب بوده است

وزیر سابق فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه بغض دشمنان از توانایی ایران در فرستادن موجود زنده به فضا، مشهود است، تاکید کرد: شتاب علمی ایران برای دشمنان بسیار عجیب بوده است چرا که ایران هم‌اکنون در برخی رشته‌ها جزو 10 رتبه برتر جهانی است.

وی ادامه داد: به اعتراف پایگاه‌های استنادی علم جهان ایران با سرعت رشد کنونی در سال 2025 مقام چهارم علم در جهان را کسب می‌کند که قله مورد نظر ما چنین چیزی است.

صفارهرندی با بیان اینکه از کلیت مسیر پیموده شده توسط دولت‌های مختلف راضی هستیم، تصریح کرد: من در دولت نهم حضور داشتم و انگیزه‌های خدمت و مشکلات بعدی مانند حاشیه‌روی‌هایی که مخل کار کشور است را شاهد بودم.

وی با بیان اینکه گذشته چراغ راه آینده است، گفت: رجوع ما به انگیزه‌های ابتدایی دولت نهم مانند خدمت بدون توجه به حاشیه‌ها و کفش آهنین پوشاندن بر پای اعضای دولت برای خدمت‌گذاری بهترین نگرش برای کشوری است که در جاده پیشرفت افتاده و اگر از فرصت‌هایش استفاده نکند سرعت رشد وی کاهش پیدا می‌کند.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام اضافه کرد: در نیمه دوم دهه 70 و اوایل 80 معتقد بودند تا توسعه سیاسی محقق نشود اقتصاد نیز پیشرفت نمی‌کنند که در نهایت هیچ‌کدام از این دو محقق نشد به گونه‌ای که در انتخابات سال 81 در تهران تنها 12 درصد و در کل کشور 30 درصد شرکت کردند.

وی تصریح کرد: درست برعکس سال 81 زمانی که آهنگ خدمت به عنوان اصلی‌ترین مبنای کار توسط احمدی‌نژاد اعلام شد توسعه سیاسی نیز محقق شده و مشارکت در انتخابات در سال 88 به 85 درصد رسید.

صفارهرندی اضافه کرد: البته پس از انتخاب چنین مبنایی اشکالات نیز باید برطرف شود که حواشی و انحرافات، جهت گیری باطل، خودبینی، خودشگفتی و تک‌روی از جمله مشکلاتی است که می‌تواند سیستم دولتی را ضعیف کند.

* عناصر برهم زننده انتخابات که عزت جهانی را زیر سئوال می‌برند باید گرفت

وی در جواب این سئوال که برای جلوگیری از فتنه در انتخابات باید افراد فتنه‌گر را محدود کرد و یا فضای انتخابات را شفاف و کدورت‌ها را کاهش داد، گفت: هر دوی این موارد مهم است، مگر می‌شود جلوی عناصر برهم زننده انتخاباتی را که حاصل آن باید عزت جهانی باشد، نگرفت.

وزیر سابق فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: افرادی که در مظان اتهامی مانند نداشتن ظرفیت پذیرش شکست هستند را نباید در انتخابات پذیرفت و به عبارتی افرادی که قرار است در انتخابات شرکت کنند باید به صراحت اعلام کنند که اگر نتیجه انتخابات به نفع آنها نباشد آن را بدون اعتراض می‌پذیرند.

وی گفت: همچنین محیط انتخابات باید شفاف باشد که البته در منظر مردم ایران تمام انتخابات ایران چنین بوده وگرنه به این شکل گسترده از انتخابات استقبال نمی‌کردند.

صفارهرندی اضافه کرد: مشارکت 85 درصدی در انتخابات ریاست‌ جمهوری و 65 درصدی مجلس نشان از این است که احساس مردم درباره شفافیت انتخابات مثبت است.

وی در پاسخ به این سئوال که آیا با توجه به عملکرد احمدی‌نژاد مردم باز هم مشارکت پرشوری در انتخابات آینده دارند، تصریح کرد: ارزیابی از نظرسنجی‌های مختلف سراسری در فاصله چهار تا پنج ماه گذشته نشان از روند رو به رشد تمایل مردم و اقبال آنها به شرکت در انتخابات آینده است بنابراین درباره مشارکت گسترده مردم نگرانی وجود ندارد.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام اضافه کرد: برآورد آخرین نظرسنجی نشان می‌دهد که 58 درصد مردم قطعا و با احتساب کسانی که حالت تردید و احتمال مشارکت را بیان کرده‌اند می‌توان گفت که رقم احتمالی حضور در انتخابات 70 درصد باشد و 30 درصد نیز هنوز در این زمینه تصمیم نگرفته‌اند که به طور معمول در آینده 50 درصد این افراد نظرشان مثبت شود و برداشت من این است که با انتخابات 70 درصدی در سال 92 روبه‌رو هستیم.

وی تاکید کرد: همچنین تجربه نشان می‌دهد که هم‌زمان بودن انتخابات شوراها و ریاست‌جمهوری سبب هم‌افزایی در میزان مشارکت مردم می‌شود.

صفارهرندی در جواب یکی از دانشجویان درباره انتقادهای پیشین وی از احمدی‌نژاد و در پاسخ به این مطلب که احمدی‌نژاد شخص نیست و جلو گفتمان وی که بازگشت به انقلاب را شامل می‌شود، را گرفته‌اند، تصریح کرد: نتایج نظرسنجی با این سئوال که «تا چه اندازه به گزینه‌ای که آقای احمدی‌نژاد برای انتخابات معرفی کند قطعا رای می‌دهید» نشان می‌دهد که بار آخر این اعتماد 13 درصد بوده است.

وی افزود: این در حالی است که در دفعات قبل این درصد به ترتیب 16 و 30 درصد بوده است و این درصدها نشان می‌دهد که روند تنزل اقبال به سمت چنین گزینه‌ای ادامه دارد.

*  مقصر اصلی را حاشیه‌نشین‌های دولت یا همان جریان منحرفی می‌دانم 

وزیر سابق فرهنگ و ارشاد اسلامی تصریح کرد: مقصر اصلی را حاشیه‌نشین‌های دولت یا همان جریان منحرفی می‌دانم که دولت احمدی‌نژاد را از حیز انتفاع ساقط کردند.

وی با بیان اینکه احمدی‌نژاد پدر گفتمان اصول‌گرایی نیست بلکه مولود آن است، تصریح کرد: البته ایشان فرزند زیرک این گفتمان بود و زمانی که خیلی‌ها با هزاران بازی می‌خواستند به دل‌ها راه پیدا کنند گفتمان اصول‌گرایی را که برای احیای ارزش‌های صدر انقلاب و هماهنگی با رهبری توسط  جمع کثیری از نیروهای انقلاب از سال 81 تبیین شده بود، مد نظر خود قرار داد.

صفارهرندی افزود: این گفتمان شامل مبانی مانند عدالت است که این واژه نیز ساخته رئیس ‌جمهور نیست بلکه رهبر انقلاب از زمان ریاست جمهوری هاشمی رفسنجانی مدام بر ضرورت آن تاکید داشتند اما توجهی به صحبت ایشان نشده بود.

وی با بیان اینکه مبارزه با تبعیض و ثروت‌های باد آورده در گفتمان اصول‌گرایی جای دارد، تاکید کرد: احمدی‌نژاد این گفتمان را در سال 84 برجسته کرد اما این گفتمان اختراع وی نیست بنابراین اگر احمدی‌نژاد مشکلی داشته باشد گفتمان بر جای خود باقی می‌ماند.

* احمدی‌نژاد از برخی مواضع و عقاید سال 84 خود عقب‌نشینی کرد

وزیر سابق فرهنگ و ارشاد اسلامی اضافه کرد: همانطور که شاهد هستیم احمدی‌نژاد از برخی مواضع و عقاید سال 84 خود عقب‌نشینی و آیین دوست‌یابی و دشمن‌شناسی وی بعضا تغییر کرده است.

صفارهرندی در پاسخ به این سئوال که چگونه می‌توان صحت شعارهای کاندیداها مانند پایبندی به ولایت را به درستی سنجید تا دیگر شاهد تجارب تلخ این چنینی نباشیم، تاکید کرد: من سال 84 با توجه به شناختی که از احمدی‌نژاد به عنوان یکی از دوستان دوران دانشجویی وی داشتم به او رای دادم و مطمئن بودم این فرد در مقایسه با بقیه می‌تواند برای کشور بهتر کار کند.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام تاکید کرد: برای مرحله اول این تحقیق کفایت می‌کند اما در امتداد آن حکومت‌کنندگان باید مورد رصد دایم مردم قرار بگیرند و مدام نگران باشیم که مبادا این افراد از جاده صواب منحرف و گرفتار رفیق ناباب شوند.

وی ادامه داد:  این در حالی است که کسانی به عنوان تصدی پستی انتخاب می‌کنیم به همان اعتماد پیشین بسنده می‌کنیم و با همان اعتماد اولیه شخصی را پذیرفته و سپس به پیگیری و نظارت بر عملکردها توجه لازم را مبذول نمیداریم.

صفارهرندی تصریح کرد: اگر روال ما فقط این باشد که فقط از کسی که به او رای داده‌ام حمایت کنیم، در برابر مخالفانش شاخ و شانه بکشیم و هماره در حال پشتیبانی بدون تحقیق از وی باشیم زمانی بر اشتباه خود چشم می‌گشاییم که داستان ابتدایی عوض شده است.

این کارشناس مسائل سیاسی و فرهنگی با بیان اینکه قدرت می‌تواند وسوسه‌های شیطانی را در انسان تقویت کند، گفت: در شرع اسلام تاکید شده که کسانی که مسئولیت بیشتری دارند به خدا پناهنده شوند و در برابر وی خضوع بیشتری کنند تا خدای نکرده این مسئله از ذهنشان نگذرد که همه دنیا را باید به زیر مهمیز خود بکشانند.

وزیر سابق فرهنگ و ارشاد اسلامی اظهار کرد: در مرحله انتخاب ما تحقیق خود را کردیم و به واسطه رای سال 84 و 88 پشیمان نیستیم بلکه در کارهایی که پس از آن باید انجام می‌دادیم چه بسا کوتاهی کردیم.

انتهای پیام/63008/صا40/ژ1001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول