اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

علیه بیماری تب برفکی

یک میلیون دام سبک و سنگین در استان مرکزی مایه‌کوبی شد

خبرگزاری فارس: مدیرکل دامپزشکی استان مرکزی از مایه‌کوبی یک میلیون و 95 هزار راس دام سبک و سنگین علیه بیماری تب برفکی درطرح واکسیناسیون مرحله دوم طی سال جاری در استان خبر داد.

یک میلیون دام سبک و سنگین در استان مرکزی مایه‌کوبی شد

به گزارش خبرگزاری فارس از اراک سید سعید حسینی بعد از ظهر امروز در جمع خبرنگاران اظهار داشت: بیماری تب‌برفکی یکی از مسری‌ترین، پرضررترین و مهم‌ترین بیماری‌های دامی است که با ایجاد تاول و زخم در دهان، سم و پستان، ضرر و زیان اقتصادی بالا برای دامداران و صنعت دامپروری کشور در پی دارد.

وی تصریح کرد: این بیماری ممکن است به صورت نوع قلبی در گوساله‌ها و بره‌ها و بزغاله‌ها ایجاد نکروز و مرگ بافتی کرده و باعث تلفات آنها شود و خسارات سنگین در بره‌ها و بزغاله‌ها ایجاد کند.

مدیرکل دامپزشکی استان مرکزی گفت: طرح فراگیر و رایگان واکسیناسیون تب برفکی دام‌های سبک و سنگین از دوم دی ماه سال جاری به مدت 40 روز کاری در واحدهای سنتی، روستایی و مناطق عشایری 12 شهرستان استان با مشارکت بخش خصوصی به مرحله اجرا درآمد.

حسینی بیان کرد: پیش‌بینی  این طرح 109 هزار و 500 راس گاو و گوساله و 890 هزار راس گوسفند و بز  بوده که عملکرد این دوره از واکسیناسیون بیش از صد درصد پیش‌بینی صورت پذیرفته است.

به گفته وی در این مرحله تعداد 115 هزار راس گاو و گوساله و 980 هزار راس گوسفند و بز توسط  20 اکیپ بخش خصوصی و 16 اکیپ بخش دولتی به صورت رایگان از محل طرح توسعه خدمات روستایی و عشایری، در سطح استان واکسینه شدند.

حسینی خاطر نشان ساخت: واکسن تب‌برفکی به صورت کامل نمی‌تواند از وقوع بیماری جلوگیری کند و اگر میزان ورود ویروس به بدن از حد معینی افزایش یابد با وجود واکسیناسیون، بیماری در دام‌ها ظاهر می‌شود؛ بنابراین لازم است دامداران موارد بهداشتی را کاملا رعایت کنند.

انتهای پیام/87006/ت20/ژ1001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول