اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرکل دفتر مطالعات روستایی سازمان شهرداری‌ها خبر داد

فعالیت 26 هزار دهیاری در کشور

خبرگزاری فارس: مدیرکل دفتر مطالعات و برنامه‌ریزی روستایی سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌ها از فعالیت 26 هزار دهیاری در کشور خبر داد.

فعالیت 26 هزار دهیاری در کشور

اسماعیل کاویانی امروز در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس در شهرستان دشتی، اظهار داشت: با توجه به ضرورت حمایت همه جانبه از دهیاری‌ها فضایی که هم‌اکنون در کشور حاکم است یک فضای حمایتی 100 درصدی است.

مدیرکل دفتر مطالعات و برنامه‌ریزی روستایی سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور با اشاره به کمک‌های نقدی دولت به دهیاری‌ها یادآور شد: از سال 84 تاکنون کمک‌های دولت از رشد بیش از 800 درصد نسبت به سنوات گذشته برخوردار بوده است.

وی ادامه داد: در حال حاضر 26 هزار دهیاری در کشور فعال هستند که تا پایان برنامه پنجم توسعه به 37 هزار دهیاری افزایش خواهد یافت.

کاویانی خاطرنشان کرد: افزایش دهیاری‌ها در کشور باعث می‌شود تا فضا و تجهیزات بیشتری را نسبت به گذشته در این حوزه کمک کنیم زیرا اعتقاد راسخ دولتمردان این است که پایه توسعه در روستاها انجام می‌شود و باید توسعه را از روستاها دنبال کنیم.

وی افزود: اگر می‌خواهیم مشکل شهرها و کلان‌شهرها را حل کنیم یکی از آن راه‌ها آبادی این شهرهاست و مهمترین محور آن آباد کردن روستا است تا از مهاجرت‌های غیرضروری که ریشه آن در نبود امکانات و خدمات در روستاها است، جلوگیری کنیم.

نرم‌افزاری کردن خدمات در روستاها

کاویانی به بحث نرم‌افزاری کردن خدمات در روستاها اشاره کرد و گفت: نرم‌افزاری کردن خدمات در روستاها باعث می‌شود تا روستائیان در قالب نرم‌افزار بتوانند به فناوری نوین دست پیدا کنند و این فضایی است که کشورهای توسعه یافته به آن سمت حرکت کرده‌اند.

وی افزود: امروز ارتباطات نرم‌افزاری و سخت‌افزاری عامل توسعه است و اگر ما امروز مسیر تردد و وسیله نقلیه را در روستاها فراهم کنیم این امر موجب ارتقای سلامتی بیشتر روستاها خواهد شد.

مدیرکل دفتر مطالعات و برنامه‌ریزی روستایی سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور گفت: بحث تجهیز دهیاری‌ها به ماشین‌آلات است تا بتوانند خدمات بهتری را به ساکنین روستا ارائه کنند و اگر دهیاری ایجاد می‌کنیم نیاز به چند وسیله نقلیه، ساختمان و وسائل جانبی دارد که در قالب بودجه‌های سنواتی برنامه‌ریزی شده اما خواهش ما این است که دهیاران در هزینه کرد دقت نظر بیشتری داشته باشند و سعی کنیم با یک تومان به اندازه 10 تومان کارایی داشته باشیم و بهره‌برداری کنیم.

60 درصد تولید ناخالص ملی کشور در روستاها

وی با اشاره به طرح اقتصادی مقاومتی از سوی رهبر معظم انقلاب خاطرنشان کرد: بالغ بر 60 درصد از تولید ناخالص ملی کشور در روستاها اتفاق می‌افتد.

کاویانی اضافه کرد: روستاهای ما درحوزه تولید ناخالص ملی حرف اول را در کشور می‌زنند اما چه بهره‌ای از تسهیلات ناخالص ملی می‌برند و این موضوعی است که بعضی‌ها امکانات مالی در کشور در اختیارشان است و باید به این موضوع توجه کنند.

وی بیان داشت: روستا مهد تولید کشاورزی، دامی، نیمه صنعتی و صنایع تبدیلی است و باید از تسهیلاتی که درحوزه تولید کشور پرداخت می‌شود، بهره بیشتری ببرد.

کاویانی تاکید کرد: عدالت در توزیع تسهیلات اعتباری در حوزه تولیدات ناخالص ملی موضوعی است که ضرورت دارد به آن توجه بیشتری شود.

وی تصریح کرد: مهاجرت روستائیان به شهر سمی کشنده برای شهرها است و این سم زمانی درمان می‌شود که بتوانیم پادزهری برای آن داشته باشیم و پاد زهر آن هم توسعه همه جانبه روستاها است.

مدیرکل دفتر مطالعات و برنامه‌ریزی روستایی سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور در پاسخ به اینکه چه برنامه‌ای برای توسعه روستای چارک دشتی دارید، گفت: روستای چارک در حوزه علوم قرآنی فعالیت‌های خوبی دارد و امروز اعلام آمادگی می‌کنیم که بتوانیم برای دانشگاه جامع علمی کاربردی ویژه علوم قرآنی در این روستا کمک کنیم.

وی ادامه داد: از مسئولان استان هم انتظار دارم در سطح ملی به ما کمک کنند که بتوانیم طرح توجیهی آن را تدوین و تا پایان دولت خبر راه‌اندازی دهکده قرآنی و یا زیر مجموعه دهکده قرآنی که دانشگاه علمی کابردی علوم قرآنی است را اعلام کنیم.

انتهای پیام/66001/ر30/ض1002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول