اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس بهزیستی تویسرکان:

3 هزار کودک تویسرکانی زیر پوشش غربالگری بینایی قرار گرفتند

خبرگزاری فارس: رئیس بهزیستی تویسرکان از انجام طرح غربالگری بینایی برای 3 هزار کودک سه تا شش سال در شهرستان تویسرکان خبر داد.

3 هزار کودک تویسرکانی زیر پوشش غربالگری بینایی قرار گرفتند

اردشیر فتحی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در تویسرکان، با اشاره به اینکه توجه به وضعیت سلامت کودک باید از همان اوان تولد صورت گیرد، اظهار داشت: طرح غربالگری بینایی کودکان (آمبلیویی) در راستای پیشگیری از مشکلات بینایی در کودکان هر سال در سراسر کشور توسط بهزیستی انجام می‌شود.

وی با اشاره به اینکه طرح آمبلیونی طرحی موفق در حوزه پیشگیری از معلولیت است، خاطرنشان کرد: این طرح از سال 74 تاکنون هر سال از یک آبان ماه به صورت فراگیر تا نیمه آذر ماه به منظور جامعه سالم، پیشگیری از وقوع بیماری‌های چشمی و کاهش نرخ ضریب معلولیت اجرای می‌شود.

رئیس بهزیستی شهرستان تویسرکان با بیان اینکه غربالگری بینایی ویژه کودکان سه تا شش ساله است، افزود: تنبلی چشم (آمبلیویی) نوعی اختلال بینایی است که به سبب عیوب انکساری و ضایعات ارگانیک منجر به کاهش دید در کودکان می‌شود که در صورت عدم درمان به موقع فرد دچار کم‌بینایی یا نابینایی یک یا دو چشم خواهد شد.

وی توجه و دقت به اصولی که در دوران نوزادی از سوی پزشک برای انجام مراحل تست و آزمایش سلامت کودک از همه حیث توصیه می‌شود را امری واجب و ضروری از سوی والدین دانست و تأکید کرد: انجام به‌هنگام همه نیازهای مهم پزشکی برای اطمینان از وضعیت جسمی کودک بزرگ‌ترین خدمت پدران و مادران در وهله نخست به خانواده خود و سپس به رشد و ارتقای همه‌جانبه کشور به ویژه اقتصاد است.

فتحی با اشاره به اینکه در سال‌های قبل تست بینایی در تویسرکان با استفاده از تابلوهای E چارت انجام می‌شد ابراز داشت: در سال جاری این امر همزمان با تابلوهای E چارت معاینه دقیق با سیستم و دستگاه بینایی سنجی با دقت بالا با حضور کارشناسان متخصص صورت می‌گیرد.

وی ادامه داد: بهزیستی شهرستان با حضور متخصصان و کارشناسان امر در مدت زمان تعریف شده اجرای طرح پیشگیری تنبلی چشم 3 هزار کودک را زیر پوشش غربالگری بینایی قرار داد که از این تعداد 18 کودک مشکوک به بیماری چشمی بودند که به پزشک مربوطه ارجاع داده شدند.

رئیس بهزیستی شهرستان تویسرکان افزود: با تشخیص پزشک برای کاهش و یا رفع دید، این تعداد کودک ملزم به استفاده از عینک شدند که برای 18 کودک مشکوک به مشکل بینایی با صرف 540 هزار تومان عینک مورد نیاز تهیه شد.

وی اضافه کرد: از مجموع افراد زیر پوشش غربالگری بینایی چهار نفر به جراحی نیاز داشتند که برای انجام این مهم به پزشک برای انجام امور مربوطه ارجاع داده شدند.

فتحی در ادامه یکی دیگر از طرح‌های اجرا شده بهزیستی را در سال جاری غربالگری شنوایی کودکان یک تا چهار ماه عنوان و تصریح کرد: این طرح تست ساده‌ای برای شناسایی کودکان نیازمند به ارزیابی قدرت شنوایی است تا افت شنوایی برای آنها مشخص شود.

وی در پایان یادآور شد: با همت و تلاش بهزیستی شهرستان تویسرکان غربالگری شنوایی برای 856 کودک از ابتدای سال91 تا کنون انجام شده است.

انتهای پیام/89010/ت30/ژ1001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول