اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس گزارش می‌دهد/ به بهانه برگزاری جشنواره بین‎المللی موسیقی فجر در گرگان؛

آشنایی با محمدتقی رفیع‎زاده، هنرمند پیشکسوت موسیقی گلستان

خبرگزاری فارس: محمدتقی رفیع‎زاده‎قره‎تپه هنرمند پیشکسوت گلستانی در سوم مهرماه 1323 در شمال کوه‎های درازنو البرز در حوزه پنج گرگان استرآباد زمین و در خانواده‎ای هنرمند دیده به جهان گشود.

آشنایی با محمدتقی رفیع‎زاده، هنرمند پیشکسوت موسیقی گلستان

به گزارش خبرگزاری فارس از گرگان،‌ محمدتقی رفیع‎زاده پسر شفیع رفیع‎زاده‌قره‎تپه، نوه لیلا شاعری قره‎تپه و نتیجه رفیع اول استرآبادی است. پدر او نوازنده نی بود و سال 1298 در قره‎تپه بهشهر مازندران به دنیا آمد.

مادربزرگ او، لیلا شاعری قره‎تپه، شاعر، آهنگساز و خواننده طبری، بود که او نیز سال 1279 در قره‎تپه بهشهر مازندران متولد شد.

رفیع‎زاده 6 سال توسط مادر بزرگش آموزش دید

این هنرمند پیشکسوت عرصه موسیقی گلستان نتیجه رفیع اول استرآبادی است که او نیز سال 1233 در نوده گرگان دیده به جهان گشود و خواننده شعرهای فولکلوریک طبری و خوش صدا بود.

رفیع‎زاده از سال 1327 تا 1333 به مدت شش سال تحت تعلیم موسیقی طبری در رشته آواز، ترانه‎خوانی و آهنگسازی زیر نظر لیلا شاعری، مادربزرگ خود، بود و از سال 1344 تا 1346 در دوره خدمت سربازی در بیرجند با موسیقی جنوب‎غربی، شمال‎غرب و کرمانج توسط ستارزاده آشنا شد.

وی از سال 1347 تا 1356 به مدت 9 سال ضمن پژوهش درباره موسیقی طبری با اداره فرهنگ و هنر وقت مازندران و گرگان همکاری داشت و از سی و یکم فروردین ماه 1347 تا 1349 زیر نظر کارشناسان موسیقی، محمد مهاجر (نوازنده قره‎نی)، سپهری و جهانگیری (نوازندگان ویولون)، آواز ملی را در خانه فرهنگ آموزش داد.

یکی از ابتکارات رفیع‎زاده استفاده از آواز کتولی و عاشق لیلی در پیش‌‌درآمد ترانه‎ها بود

این هنرمند پیشکسوت گلستانی از سال 1349 پس از طی این دوره دو ساله با همکاری قدر و اصغر کتولی، هر دو از گرجی‎محله بهشهر مازندران، یک گروه سه نفره موسیقی فولکلوریک را تشکیل داد.

یکی از ابتکارات رفیع‎زاده استفاده از آواز کتولی و عاشق لیلی در دستگاه شور به عنوان پیش‌درآمد ترانه‎ها بود که برای نخستین بار در این گروه و به مدت شش سال در رادیو گرگان اجرا شد.

وی سپس گروه هشت نفره موسیقی را با همکاری ابراهیم، پرویز، بشارت، رمضان و بابا میرشکار (از روستای یساقی کردکوی)، صفرعلی فیوج (از روستای بالاجاده کردکوی) و سیدحسین حسینی (از روستای سوته‎ده بندرگز) به نام «امیر گوهر» تشکیل داد. امیر و گوهر حماسه‎سازان شعرهای فولکلوریک طبری، مازندرانی و استرآباد زمین هستند.

رفیع‎زاده آثار ماندگاری را با همکاری استاد محسنی و استاد داوری به یادگار گذاشت

این هنرمند پیشکسوت گلستانی از سال 1353 با ارکستر ملی فرهنگ و هنر به سرپرستی استاد اکبر محسنی، نوازنده عود و تار و کارشناس موسیقی اداره فرهنگ و هنر گرگان و پس از آن با استاد جواد داوری (نوازنده سنتور) که جایگزین استاد محسنی در اداره فرهنگ و هنر گرگان شده بود، همکاری کرد.

آهنگ‎های هفت اثر از مجموعه آثاری که از رفیع‎زاده به عنوان خواننده به یادگار ماندند توسط استاد محسنی و استاد واوری ساخته شدند. آهنگ‌های «بهار هستی»، «دهاتی کیجا قشنگه» و «چرا هستم؟» توسط استاد محسنی و آهنگ‌های «کتولی و عاشق لیلی»، «»امروز و فردا»، «باران بارانه» (فولکلور کردی) و «نازنین» (فولکلور کردی) توسط استاد داوری در مقام آهنگساز آثار رفیع‎زاده به یادگار ماندند.   

وی از سال 1370 به رشته کوهنوردی روی آورد و مقالاتی در زمینه کوه و طبیعت به رشته تحریر درآورد.

انتهای پیام/2307/ق30/ف4004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول