اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

با اجرای رسیتال پیانو

نهمین جشنواره موسیقی فجر شیراز آغاز شد

خبرگزاری فارس: رئیس انجمن موسیقی فارس گفت: بیست و هشتمین جشنواره بین‌المللی موسیقی فجر و نهمین دوره آن در شیراز از 24 بهمن شروع شده و تا اسفند ماه سال جاری ادامه دارد.

نهمین جشنواره  موسیقی فجر شیراز آغاز شد

محسن خباز امروز در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در شیراز اظهار داشت: این جشنواره با همکاری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی و انجمن موسیقی ایران و فارس برگزار و در هشت شب برنامه 9 سانس اجرای موسیقی در آن برگزار می‌شود.

وی افزود: از چهارشنبه 25 بهمن ماه جاری با اجرای رضا یزدانی در دو سانس برنامه آغاز و پنج‌شنبه 26 بهمن «آوای زمین» کار مشترک ایران و هند در مجموعه فرهنگی حافظ اجرا می‌شود.

خباز ادامه داد: روز 27 بهمن «ماه ریز» که کاری از هادی اوجی، محمد علی مسجدی و آناهیتا جمشیدی و در روز شنبه 28 بهمن «ادیب» از محمد معتمدی اجرا می‌شود.

یکشنبه اجرای «سائر» از مهران موثقی، مازیار ظریف و سینا ذکایی، دوشنبه 30 بهمن «هفت گاه معلق» از فرخزاد لایق و پدرام فر یوسفی و سه‌شنبه یکم اسفند «هم‌نوازان ایران» اثری از کاوه پیمان و علی زندوکیل،  دیگر برنامه‌های جشنواره موسیقی بودند که خباز به آن اشاره کرد.

وی تصریح کرد: یک بخش جداگانه به عنوان نمایش فیلم‌های مستند موسیقی با بار علمی و پژوهشی نیز در نظر گرفته شده که هر روز ساعت چهار عصر در سالن غزل برگزار می‌شود.

خباز اضافه کرد: در زمان محدود برگزاری جشنواره دعوت از نوازندگان بین‌المللی مشکل بود که البته این مهم در حد توان میسر شد.

رئیس انجمن موسیقی فارس ابراز داشت: افتتاح جشنواره موسیقی فجر شیراز با اجرای رسیتال پیانو توسط «رالف فان رات» آغاز شد که پیانیست و موزیکولوژیست هلندی است و ده‌ها جایزه ملی و بین‌المللی را در کارنامه هنری خود دارد.

وی اضافه کرد: این نوازنده هلندی در کنار ارکسترهای بزرگی مانند فیلارمونیک روتردام، ارکستر فیلارمونیک رادیو هلند، ارکستر سمفونیک رادیو فرانکفورت، ارکستر سمفونیک آرهوس، ارکستر فیلارمونیک دورتموند و رهبران مشهوری مانند جوآن فاله تا، والری گرجیف، اتو تاوسک و دیوید رابرتسون تکنوازی کرده است.

خباز خاطرنشان کرد: این پیانیست در شب افتتاحیه به اجرای چند قطعه پرداخت که از آن جمله اثری تلفیقی از علیرضا مشایخی با نام «در جستجوی زمان گمشده» و «ساعات ایرانی» اثر چارلز کوچلین قابل ذکر است.

به گزارش فارس، چارلز کوچلین پس از خواندن کتاب «به سوی اصفهان» درباره سفر یک جهانگرد اروپایی به ایران سعی کرد در قطعه «ساعات ایرانی» زیبایی‌های اصفهان، شب و ستارگان صحرا، بوی بازار و ادویه‌جات، حرکت کاروان، عطر گل‌های مشرقی، هارمونی معماری ایرانی و سماع درویشان را به زبان موسیقایی توصیف کند.

انتهای پیام/2448/ن20/گ1003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول