اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی:

کتاب «اصول فلسفه و روش رئالیسم» سیلابی بر آتش کمونیسم بود

خبرگزاری فارس: عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: متن کتاب «اصول فلسفه و روش رئالیسم» از علامه طباطبایی است که شهید مطهری با افزودن شرح‌هایی بر آن و تالیف این کتاب آتش برافروخته کمونیسم را خاموش کرد.

کتاب «اصول فلسفه و روش رئالیسم» سیلابی بر آتش کمونیسم بود

به گزارش خبرگزاری فارس از قم، حجت‌الاسلام والمسلمین احمد احمدی پیش از ظهر امروز در نشست خبری همایش بین‌المللی اندیشه‌های فلسفی امام خمینی(ره) اظهار کرد: شهید مطهری زمانی به نگارش کتاب «اصول فلسفه و روش رئالیسم» پرداخت که جنگ جهانی دوم به پایان رسیده و با شکست هیتلر و پیروزی متفقین، اندیشه‌های کمونیستی در کشورهای زیر سلطه روسیه نفوذ کرده بود.

وی با بیان اینکه متن این کتاب از علامه طباطبایی استاد مرحوم مطهری است، افزود: شهید مطهری شرح‌هایی بر این متن نوشت و با جمع‌آوری سخنان استاد خود، آن را منتشر ساخت که در زمان خود تاثیر شگرفی گذاشت.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی تصریح کرد: در ایران کسانی بودند که در خانواده‌ای روحانی پرورش یافته بودند اما از این اندیشه‌های کمونیستی و مارکسیستی تاثیر پذیرفته و به آن گرایش پیدا کرده بودند که جلال آل احمد نمونه‌ای از این افراد است.

وی خاطرنشان کرد: اصول فلسفه و روش رئالیسم که در آن زمان نگارش یافت سیلابی بود که بر آتش برافروخته کمونیسم و مارکسیسم پاشیده شد و آن را خاموش کرد.

*کتاب اصول فلسفه و رئالیست جرعه آبی در بیابان است

احمدی یادآور شد: برای کسانی که آن زمان را درک نکرده‌اند شاید گفتن شصتمین سالگرد نگارش کتاب اصول فلسفه و روش رئالیسم بیهوده به نظر برسد اما بدانید گاهی جرعه آبی در بیابانی از یک نهر آب و برکه تاثیر بیشتری داشته و این کتاب از همان دست کارهاست.

وی عنوان کرد: مرحوم مطهری با نوشتن این کتاب بسیاری از کسانی که تفکر مارکسیستی داشتند را به راه درست هدایت کرد چرا که حتی بودند سران کمونیسمی که خود اعتقادی به کمونیسم نداشتند و در لایه‌های وجودی آنها اعتقاد به خدا دیده می‌شد.

*استقبال گسترده طلاب از کلاس شهید مطهری

دبیر علمی همایش بزرگداشت اندیشه‌های فلسفی شهید مطهری بیان کرد: شهید مطهری در اواخر عمر خود کلاسی تشکیل داده بود که طلاب بسیار مشتاقانه در آن درس حاضر می‌شدند و جمعیت به گونه‌ای بود که گاهی طلاب در بیرون مدرسه می‌ایستادند.

وی با اشاره به حضور ایشان در دانشکده الهیات دانشگاه تهران گفت: دانشجویان آن زمان به معنای خاص دنبال علم نبودند و بنابراین استاد بیشتر به کارهای علمی خود می‌پرداخت.

احمدی افزود: در یک سو مباحث ایشان و در سوی دیگر استادی با تفکرات کمونیستی بود که در نهایت به درگیری میان آن دو انجامید و رژیم وقت در یک تصمیم که ظاهراً عادلانه به نظر می‌رسید هر دو استاد را بازنشسته کرد.

وی با اشاره به نظم و وظیفه‌شناسی استاد مطهری گفت: ایشان پس از این جریان به مدرسه رضویه در قم آمد و رفت داشتند و کارهای علمی می‌کردند و شهادت ایشان ثلمه بزرگی به جامعه بود.

انتهای پیام/78001/و30/چ3000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول