اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل

نماینده مجلس قرقیزستان خواستار شد

کمیسیونی برای پیگیری تعطیلی پایگاه «ماناس» در قرقیزستان ایجاد شود

خبرگزاری فارس: «تورسون‌بای باقر اولو» نماینده پارلمان قرقیزستان خواستار تأسیس کمیسیونی برای بسته شدن پایگاه ماناس شد.

کمیسیونی برای پیگیری تعطیلی پایگاه «ماناس» در قرقیزستان ایجاد شود

به گزارش خبرنگار فارس در دوشنبه، این نماینده مجلس که از شخصیت‌های مطرح سیاسی قرقیزستان است امروز با ارائه این پیشنهاد در جلسه پارلمان، تأکید کرد: این کمیسیون از نمایندگان نهادها و ادارات مختلف دولت و مجلس تشکیل و مقدمات بسته شدن پایگاه نظامی آمریکا که مرکز حمل‌ونقل محموله‌ها عنوان می‌شود، را فراهم کند.

این عضو پارلمان قرقیزستان همچنین تصریح کرد که مقامات سطوح مختلف آمریکا به طور مداوم برای مذاکره در مورد پایگاه نظامی ماناس به بیشکک می‌آیند و هر بار موضوع تمدید آن را مطرح می‌کنند.

این نماینده مجلس قرقیزستان معتقد است: در این مدت هیچگاه راهکار بسته شدن این پایگاه ارائه نشده و به این منظور باید یک کمیته بین وزاتخانه‌ها و دیگر ادرات مربوطه که شامل 2 نفر نماینده از ریاست جمهوری و نمایندگان دولت و مجلس باشد، ایجاد شود.

باقر اولو از فراکسیون حزب «عارناموس» بوده و از طرفداران اصلی طرح خروج پایگاه‌های نظامی آمریکا و روسیه از خاک این کشور است.

پیشنهاد این چهره برجسته سیاسی قرقیزستان در حالی است که با وجود بیانیه‌های «الماس بیک آتامبایف» رئیس جمهور این کشور در زمینه بستن پایگاه نظامی ماناس، مقامات سطوح مختلف ایالات متحده با سفر به بیشکک و مذاکره با مقامات قرقیز، برای حفظ این مرکز و تمدید حضور نظامی در این کشور تلاش می‌کنند.

برخی از کارشناسان بر این نظرند که بیشکک علیرغم بیانیه‌های رسمی و اعلام تصمیم برای بستن این پایگاه در سال 2014، به منظور افزایش میزان هزینه‌های اجاره این پایگاه با آمریکا چانه‌زنی می‌کند.

به گفته این کارشناسان، مقامات ارشد قرقیزستان این آمادگی‌را دارند که با افزایش بیش از پیش پرداخت اجاره از سوی آمریکا، با تغییر نام این مرکز را در آینده نیز در اختیار آمریکایی‌ها قرار دهند.

بنا به گفته منابع رسمی، آمریکا سالانه 60 میلیون دلار در مقابل اجاره پایگاه ماناس به دولت قرقیزستان پرداخت می‌کند.

انتهای پیام/م

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول