اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل

به دنبال سفر «بلیک» به «بیشکک» مطرح شد

آمریکا با حفظ ماهیت بدنبال تغییر نام پایگاه «ماناس»

خبرگزاری فارس: یک عضو پارلمان قرقیزستان گفت: مرکز حمل‌ونقل آمریکا در پایگاه نظامی ماناس به احتمال زیاد با تغییر نام همچنان با محوریت فعالیت‌های نظامی در این کشور باقی خواهد ماند.

آمریکا با حفظ ماهیت بدنبال تغییر نام پایگاه «ماناس»

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در دوشنبه، «آموربیک تکی‌بایف» نماینده مجلس و رهبر جناح پارلمانی حزب «آته مکین» در گفت‌و گو با خبرنگاران اظهار داشت که قرقیزستان کشوری مستقل بوده و رئیس‌جمهور بارها موضع خود را در رابطه با تعطیلی این پایگاه اعلام کرده‌ است.

وی تصریح کرد: رئیس‌جمهور با چنین موقعیت و موضع‌گیری پا به عرصه انتخابات ریاست‌جمهوری گذاشت و از حمایت مردم برخوردار شد، به همین دلیل تصمیم در این زمینه را تأیید‌شده آراء مردم نیز می‌‌توان دانست.

رهبر فراکسیون آته مکین در مجلس قرقیزستان تأکید کرد: رئیس‌جمهور تاکنون به بحث تعطیلی پایگاه مناس پرداخته اما به موضوع خروج پایگاه نظامی آمریکا از کشور اشار‌ه‌ای نکرده است بلکه پیوسته اظهار داشته که پس از سال 2014 ماهیت نظامی این پایگاه تغییر می‌یابد.

وی گفت: سخنان رئیس‌جمهور قرقیزستان به این معنا است که بخش نظامی پایگاه آمریکا کاهش یافته و وظایف غیرنظامی این مرکز تقویت شود.

این نماینده پارلمان قرقیزستان تصریح کرد: این کشور تا به حال سهم بزرگی برای مبارزه با تروریسم بین‌المللی در مدت بیش از 10 سال حضور این پایگاه داشته و در حال حاضر نمی‌توان از وجود آن صرف نظر کرد.

تکی بایف افزود: لازم است که تنها بخش‌هایی از این پایگاه محدود و اجرای وظایف نظامی توسط آن به حداقل برسد.

کارشناسان، ابراز نظر این عضو مجلس قرقیزستان و شخصیت‌های شناخته شده این کشور را به نوعی آغار مرحله‌ای برای زمینه‌سازی تمدید حضور نظامی آمریکا و حفظ پایگاه نظامی این کشور در فرودگاه ماناس می‌دانند.

این مقام سیاسی و عضو مجلس قرقیزستان در حالی از لزوم وجود این پایگاه در این کشور سخن گفته که از بازدید «رابرت بلیک» معاون امور کشورهای آسیای مرکزی و جنوبی وزرات خارجه آمریکا به قرقیزستان تنها چند روز می‌گذرد.

برخی از منابع خبری هدف از این بازدید بلیک و مذاکرات با مقامات قرقیزستان را بررسی طرح تازه واشنگتن به منظور تمدید حضور پایگاه نظامی ماناس عنوان کردند.

با این وجود مقامات رسمی «بیشکک» این ادعا را که بلیک قبل از سفر به قرقیزستان موضوع ماناس را مطرح کرده و بحث بر روی این موضوع را دستور کار بازدید خود برشمرده بود، رد می‌کنند.

انتهای پیام/م

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول