اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس گزارش می‌دهد

انتقاد صادر کنندگان گیلان از بخش نامه اخیر گمرک

خبرگزاری فارس: صادر کنندگان گیلان نسبت به بخش نامه اخیر گمرک مبنی بر صادرات کالای تولیدی هر استان در گمرک همان استان انتقاد کردند.

انتقاد صادر کنندگان گیلان از بخش نامه اخیر گمرک

به گزارش خبرگزاری فارس از رشت، گمرک ایران اخیراً با صدور بخش نامه‌ای به این مضمون اعلام کرد که «از تاریخ 91.11.1 گمرکات مرزی کشور صرفاً نسبت به پذیرش اظهارنامه‌های صادراتی محصولات تولیدی همان استان اقدام می‌کنند و روند کالای صادراتی تولیدی هر استان به جز مشتقات نفتی در گمرکات همان استان باید انجام شود».

صادر کنندگان و بازرگانان گیلان با تشکیل جلسه پایش تجارت خارجی در محل اتاق بازرگانی، صنایع و معادن و کشاورزی استان صدور بخش نامه اخیر گمرک را مورد انتقاد قرار دادند و اجرای آن را به ضرر صادر کنندگان دانستند.

صادر کنندگان پیشنهاد دادند هر کالایی در هر استانی که ایجاد ارزش افزوده کند محصول همان استان محسوب شود.

همچنین صادر کنندگان ساختار ارزشیابی در صادرات و تجارت را مشکل‌دار خواندند و آن را نیازمند داشتن ساختار قوی دانستند.

برخی از صادر کنندگان میوه و تره‌بار نیز صرف هزینه زیاد و وقت را از مشکلات صدور بخش نامه مذکور عنوان کردند و معتقد بودند اجرای این بخش نامه صادرات میوه و تره‌بار را تعطیل می‌کند.

صدور بخش نامه گمرک بدون در نظر گرفتن نظرهای صادر کنندگان و بسترسازی نشدن برای حمل کالا را از جمله مشکلات بخش نامه ذکر کردند و پیشنهاد دادند تا حقوق گمرکی و عوارض پیگیری و صادرات کالای میوه و تره‌بار بدون نوبت از گمرک خارج شود.

*نظر صادر کنندگان در صدور بخش نامه‌های صادراتی‌ لحاظ شود

رئیس اتحادیه بازرگانان و صادر کنندگان گیلان در حاشیه برگزاری جلسه پایش تجارت خارجی در اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی گیلان در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در رشت نارضایتی صادر کنندگان از بخش نامه اخیر گمرک ایران را ناراضی از مشکلات اجرای آن دانست.

قاسم رضاییان اظهار کرد: بیشتر صادر کنندگان از صدور بخش نامه‌های متوالی و بدون هماهنگ شده با صادر کنندگان گله‌مند هستند.

وی ادامه داد: این بخش نامه‌ها به جای اینکه مشکلات را برطرف کنند بیشتر ایجاد مشکل می‌کنند و پای دلالان و واسطه‌ها را به میدان می‌کشانند.

این مسئول با تصریح بر اینکه در صدور بخش نامه‌ها باید نظر صادر کنندگان لحاظ شود، تصریح کرد: انتظار ما از مسئولان این است که در صدور بخش نامه‌ها نظر صادر کنندگان را لحاظ کنند تا صادر کنندگان در گمرک و مرزها دچار مشکل نشوند که بعد مسئولان را به چالش بکشند.

رضاییان اضافه کرد: به طور مثال اگر یک نفر صادر کننده بخواهد از مرز سرخس کالای خود را صادر کند زمان کافی ندارد که با گیلان و مرز سرخس هماهنگ کند و در بحث زمان و هزینه‌ها دچار مشکل می‌شود.

وی، یکی از مهم‌ترین راه کارهای برطرف کردن مشکلات صادر کنندگان را برقراری ارتباط نمایندگان مجلس با تجار و صادر کنندگان قبل از صدور بخش نامه دانست و تصریح کرد: در این صورت مشکلی ایجاد نمی‌شود.

رئیس اتحادیه صادر کنندگان و بازرگانان گیلان، لحاظ کردن نظر صادر کنندگان در صدور بخش نامه‌ها را مهم‌ترین خواسته جامعه صادر کنندگان استان عنوان کرد و یادآور شد: از مسئولان می‌خواهیم در اجرای این بخش نامه تجدید‌نظر کنند.

انتهای پیام/2300/ز30/ظ1004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول