اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

در استان فارس صورت می‌گیرد

برخورد قضایی انتظامی با عرضه ‌کنندگان مواد آرایشی قاچاق

خبرگزاری فارس: از بهمن ماه جاری برخوردهای انتظامی قضایی با عرضه‌کنندگان غیرمجاز فرآورده‌های آرایشی و بهداشتی در استان فارس آغاز شده است.

برخورد قضایی انتظامی با عرضه ‌کنندگان مواد آرایشی قاچاق

به گزارش خبرگزاری فارس از شیراز به نقل از روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی شیراز، مدیر نظارت بر مواد غذایی، آشامیدنی، آرایشی و بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شیراز اظهار داشت: کالاهای آرایشی که فاقد برچسب وزارت بهداشت باشند از نظر دانشگاه قاچاق محسوب شده و غیرقابل مصرف هستند و استفاده از آنها می‌تواند منجر به خطرات و عوارض جانبی غیرقابل جبرانی بر سلامت مصرف کننده شود.

محمدمهدی رزمجو افزود: در کشور ما به دلیل جمعیت جوانی که دارد انگیزه بیشتری برای مصرف فرآورده‌های آرایشی و بهداشتی مشاهده می‌شود که موجب ایجاد زمینه مساعد برای وارد کردن این فرآورده‌ها توسط شرکت‌ها به صورت قانونی و همچنین توسط قاچاقچیان به صورت غیرقانونی می‌شود.

وی با اشاره به اینکه تعداد مصرف‌کنندگان فرآورده‌های آرایشی در کشور ما بسیار بوده و سن استفاده و مصرف آن‌ها نسبت به قبل به شدت کاهش پیدا کرده، گفت: به دلیل حجم واردات کالای قاچاق آرایشی به کشور و همچنین استان فارس و با عنایت به اینکه هیچ‌گونه نظارتی بر تولید، توزیع و نگهداری این کالاهای قاچاق توسط هیچ سازمان علمی و قانون در دنیا صورت نمی‌گیرد و اغلب به صورت غیرمجاز و زیرزمینی و با انجام تقلب‌های مختلف و استفاده از مواد اولیه غیرمجاز و ارزان تهیه شده باعث بروز عوارض بسیاری بر سلامت مصرف کنندگان می‌شود.

رزمجو تصریح کرد: این عوارض در بعضی موارد به بیماری‌های صعب‌العلاج، سرطان‌های پوستی، حساسیت‌های شدید، مسمومیت با فلزات و مواد سمی و سایر بیماری‌های مرتبط در این زمینه می‌شود، به همین منظور وزارت بهداشت به عنوان متولی سلامت جامعه تمهیداتی را در این زمینه اندیشه است.

وی یادآور شد: یکی از کارهای انجام گرفته توسط وزارت بهداشت، تسهیلات انجام شده برای واردات کالاهای آرایشی و بهداشتی است و در حال حاضر بسیاری از شرکت‌های تولید کننده لوازم آرایشی معتبر دنیا در کشور ما ثبت شده‌اند و واردات کالاهایشان به صورت قانونی صورت می‌گیرد.

این مسئول ابراز داشت: در پنج سال اخیر افزون بر 4 هزار و 800 قلم محصول آرایشی و بهداشتی از وزارت بهداشت پروانه اخذ کرده‌اند.

رزمجو اضافه کرد: گام موثر دیگری که وزارت بهداشت برای پیشگیری از مصرف کالای قاچاق برداشته، استفاده از برچسب کنترل اصالت و سلامت کالا بر روی فرآورده‌های آرایشی و بهداشتی است.

این مسئول ادامه داد: با نصب این برچسب هنگام واردات کالای آرایشی و بهداشتی، این توانایی به مصرف کننده داده می‌شود که بتواند کالای قاچاق را از غیر قاچاق شناسایی کند و در حال حاضر هر کالای آرایشی و بهداشتی در سطح عرضه فاقد این برچسب باشد غیر مجاز تلقی می‌شود.

وی بیان داشت: از آنجا که وزارت صنعت، معدن و تجارت بر روی تمام کالاهای وارداتی برچسب شبنم نصب می‌کند با هماهنگی‌هایی که بین وزارت بهداشت و وزارت صنعت، معدن و تجارت انجام شده، به منظور جلوگیری از موازی‌کاری مقرر شده است، برچسب مشترک حاوی آرم سازمان غذا و دارو (سیب سلامت) و تمام اطلاعات مورد تایید این دو وزارتخانه بر روی کالاهای آرایشی و بهداشتی نصب شود.

رزمجو عنوان کرد: در زمینه نصب برچسب مشترک کنترل اصالت، سلامت و شبنم، اطلاع‌رسانی لازم به تمام صنوف با هماهنگی سازمان صنعت، معدن و تجارت این استان انجام شده و با توجه به قوانین و ضوابط فعلی درحال حاضر هیچ مغازه‌ای حق عرضه کالای فاقد برچسب را ندارد و در طول سال 91 مهلت‌های لازم به عرضه کنندگان فرآورده‌های آرایشی و بهداشتی داده شده است.

وی گفت: در زمینه اطلاع‌رسانی و فرهنگ‌سازی نیز، جلسات متعددی با کارکنان ادارات، مربیان بهداشت آموزش و پرورش و همچنین سایر گروه‌های هدف انجام شده و مطالبی به صورت CD، پمفلت و بروشور تهیه و برای توزیع بین ادارات و دانش‌آموزان به سازمان‌های متولی تحویل شده است.

رزمجو بیان داشت: نکته دیگر اینکه با توجه به اقدامات و اطلاع‌رسانی‌های مناسبی که انجام گرفته از بهمن ماه جاری برخوردهای انتظامی قضایی با عرضه‌کنندگان غیرمجاز فرآورده‌های آرایشی و بهداشتی با هماهنگی سازمان‌های ذیربط از جمله نیروی انتظامی، سازمان صنعت، معدن و تجارت و سازمان تعزیرات حکومتی به عمل آمده و پرونده‌های متعدد قضایی در دست پیگیری است.

وی خاطرنشان کرد: به مردم این استان توصیه می‌کنیم با توجه به نزدیک شدن ایام عید نوروز، فرآورده‌های آرایشی و بهداشتی را از محل‌های عرضه مجاز تهیه کنند و نسبت به کنترل الصاق برچسب سلامت بر روی هر فرآورده دقت لازم را به عمل آورند و به منظور تامین سلامتشان از خرید فرآورده‌ها از دست‌فروش‌ها و دوره‌گردها خودداری کنند.

این مسئول متذکر شد: ویژگی برچسب کنترل اصالت و سلامت این است که به هنگام خرید با خراشاندن لایه‌ای که بر روی اعداد مجوز صادر شده وجود دارد و ارسال کد 16 رقمی به صورت پیامک به شماره مندرج بر روی هر برچسب، در آن واحد می‌توانند از اصالت و یا تقلبی و قاچاق بودن کالا اطلاع پیدا کنند و این توانایی بسیار خوبی است که ما از خرید کالای قاچاق پرهیز کنیم.

انتهای پیام/2448/ن/گ1003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول