به گزارش خبرگزاری فارس از قم به نقل از ستاد خبری جشنواره فیلم فجر استان قم، تماشاگران قمی در سینما وتوس قم دو فیلم «استرداد» و «عقاب صحرا» را به تماشا نشستند و از دیدن فیلم برتر جشنواره امسال لذت بردند.
فیلم سینمایی «عقاب صحرا» به کارگردانی مهرداد خوشبخت و تهیهکنندگی عباس اکبری داستانی را در اوایل طلوع اسلام و تشکیل حکومت اسلامی در مدینه روایت میکند؛ آنجا که مشرکان هنوز مکه را در اختیار دارند و عهدنامه صلحی را با حضرت محمد(ص) به امضا رساندهاند اما چندان به آن پایبند نیستند و هر لحظه هم بر هراسشان افزوده میشود.
در این میان داستانی از عشق روایت میشود؛ «شیبه» پسر یکی از بزرگان کفار مکه عاشق «هلاله» دختر یکی دیگر از بزرگان این شهر شده اما مشکل از اینجا شروع میشود که هلاله اکنون مسلمان است و عقد خود با یک مشرک را حلال نمیداند.
عشق شیبه به هلاله و از سوی دیگر عشق هلاله به اسلام روایتی است از دلدادگی ظاهری و باطنی؛ و این عشق را نمیتوان با زور و اجبار به دست آورد و «عقاب صحرا» میکوشد تا روایتی نو از این مقطع تاریخی با تکیه بر داستان عشق این پسر و دختر را به تماشاگر ارائه کند هرچند به گفته منتقدان توفیق خاصی در این زمینه نمییابد.
کیکاووس یاکیده، روناک یونسی، علیرضا کمالی، حسین سلیمانی و شهرزاد کمالزاده بازیگران نقشهای اصلی «عقاب صحرا» هستند و انوشیروان ارجمند و حبیب دهقاننسب هم از جمله بازیگران مشهوری هستند که در این فیلم بازی میکنند.
«عقاب صحرا» با وجود بهره بردن از برخی عوامل حرفهای مانند مجید میرفخرایی در سمت مدیر هنری، اثری ماندگار از آب در نیامده و ایرادات فنی و هنری بسیاری میتوان برای آن برشمرد هرچند سعی دارد روایتی نو را با نگاهی جدید در معرض دید و قضاوت تماشاگران و منتقدان قرار دهد.
مریم بصیری منتقد سینما در رابطه با این فیلم میگوید: «داستان فیلم دارای تحریفات تاریخی است؛ در فیلمها و سریالهای تاریخی حتی آن دسته از آثاری که در خارج از کشور ساخته میشود با استفاده از یک سری امکانات سعی در نشان دادن ابهت پیامبران دارند اما در «عقاب صحرا» احترام و نگاه خاصی به حضرت محمد(ص) وجود ندارد و خیلی عادی به این شخصیت بزرگ پرداخته میشود».
وی همچنین معتقد است که «موقعیتی که قرار است عاشق و معشوق فیلم به هم برسند به هیچ وجه پرداخت خوبی ندارد و حتی فتح مکه نیز بیشتر در قالب وصال این دو نفر تصویر شده است».
علی فرحناک منتقد دیگری است که در رابطه با عقاب صحرا میگوید: «برای روایت یک مسئله تاریخی نیاز به یک درام داستانی است؛ عقاب صحرا سعی میکند با استفاده از این ابزار روایتی از تقابل مسلمانان و مشرکان را پیش از فتح مکه در معرض دید تماشاگران قرار دهد».
فیلم عقاب صحرا با وجود ضعفهای تکنیکی و ساختاری از نظر دیالوگ دارای برتریهایی نسبت به سایر آثار پخش شده در این جشنواره است؛ در جایی از فیلم شیبه خطاب به شخصیت رقیب خود میگوید: «بتهای ما که در مقابل غارت راهزنان از ما محافظت نکردند ببینیم خدای تو چگونه در مقابل شمشیر من از تو حمایت میکند». و دیالوگهایی از این دست که جذابیت خاصی به فیلم دادهاند هرچند تصویرسازی و فضاسازی مناسبی هم برای این دیالوگها از سوی کارگردان صورت نگرفته است.
رامین ایمانیان یکی از تماشاگران این فیلم بود که در پایان نظر خودش را در مورد عقاب صحرا اینطور بیان کرد: «با توجه به ژانر فیلم یعنی تاریخی بودن آن انتظار داشتم اثری متفاوت ببینم هرچند نوع بازیها و صحنهپردازی این حس را به تماشاگر القا نمیکرد که با حوادث 1400 سال قبل روبروست».
تماشای فیلم اول جشنواره در قم
امسال فیلم سینمایی «استرداد» برنده سیمرغ بلورین بهترین فیلم جشنواره فیلم فجر شد؛ اثری که تماشاگران قمی هم آن را در سینما وتوس به نظاره نشستند.
استرداد روایت داستانی پس از جنگ جهانی دوم در ایران است؛ در سال 1334 و در زمان نخست وزیری زاهدی، انگلیس و آمریکا و شوروی مبالغی را به دلیل استفاده از راه آهن ایران به دولت شاه پرداخت میکردند و استرداد داستانی را در دل این واقعیت تاریخی نقل میکند.
آنجا که حمید فرخنژاد در هیبت سرهنگی ایرانی سرپرستی گروهی را بر عهده میگیرد که قرار است به همراه نماینده شخص شاه به مسکو بروند و در آنجا محمولهای از شمشهای طلا را به عنوان غرامت تحویل بگیرند.
حضور افسر زن روسی به عنوان مترجم در کنار سرهنگ ایرانی پای روابط عاطفی را هم به فیلم باز میکند هرچند این تمام حقیقت نیست.
فرهاد قائمیان، الیسا کاچر، الکساندر ناوانف، منصور چراغی پور، صالح میرزا آقایی و بهنام تشکر از دیگر بازیگران «استرداد» هستند.
سایر عوامل فیلم هم از میان حرفهای های سینمای ایران انتخاب شدهاند؛ محمود کلاری مدیر فیلم برداری استرداد بود و حسن زاهدی هم صدابرداری فیلم را بر عهده داشته است.
علی غفاری به عنوان کارگردان توانسته است فضاسازی خوبی را برای نشان دادن ایران دهه 30 به کار گیرد به طوری که در برخی صحنهها با وجود جدید بودن ساختمانها و سایر اجزا، رنگبندی کهنه نمای فیلم تماشاگر را از حال و هوای آن دوران بیرون نمیآورد.
در کنار همه عوامل فنی و بصری، فیلمنامه قوی استرداد هم ستودنی است به طوری که نویسنده و کارگردان توانستهاند عنصر تعلیق را به خوبی به کار گیرند و تماشاگر را تا آخرین ثانیههای فیلم با خود همراه سازند.
استرداد به تهیهکنندگی محسن علیاکبری امسال توانست در جشنواره فیلم فجر موفق به دریافت سه سیمرغ بلورین شود؛ افتخاری که کمتر فیلمی میتواند آن را تکرار کند.
تماشاگران قمی از دیدن این فیلم اظهار رضایت میکردند؛ علی مجیدی جوانی که به همراه همسرش برای تماشای این فیلم به سینما وتوس آمده بود میگوید: «پس از مدتها فیلمی پر کشش و سراسر هیجان را دیدم که علاوه بر کارگردانی خوب و فیلمنامه قوی از نظر بصری هم ارزش دیدن داشت و میتوان آن را یک پله بالاتر از سایر فیلمهای حاضر در جشنواره دانست».
حجتالاسلام داوودی هم که پای ثابت بیشتر فیلمهای به نمایش درآمده در جشنواره فیلم فجر استان قم بود در مورد استرداد نظر جالبی داشت، او گفت: «استرداد نشان داد که سینمای ایران هنوز میتوان فیلمهایی از جنس کشتی آنجلیکا و ترن را تولید کند؛ چنانچه این دست فیلمها مورد حمایت قرار گیرند به یقین موجب ارتقای رتبه سینمای ایران در سطح منطقه و جهان خواهند بود».
منتقدان هم نظر مثبتی نسبت به استرداد داشتند؛ علی فرحناک در نشست نقد و بررسی استرداد گفت: « تاکید «استرداد» بر عنصر تعلیق و طراحی نحوه ارائه اطلاعات است و شکل کلی داستان یک پازل است که در مجموع تماشاگر تنها پس از سکانس پایانی میتواند ادعا کند قضیه را به طور کامل درک کرده است؛ نوع بازی مورد اشاره فیلمساز در «استرداد» یک معادله سیاسی است که میان ارباب قدرت در گرفته و هر کس حتی شخص شاه به دنبال برنده شدن هستند؛ موضوع «استرداد» در واقع درونمایه سیاسی دارد و یک جنگ پنهانی میان همه عناصر داستان به چشم میخورد».
انتهای پیام/2258/غ/چ3000