اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

گزارش فارس از یک روستای منحصر به فرد

چارک دهکده قرآنی ایران

خبرگزاری فارس: روستای چارک در 16 کیلومتری غرب خورموج مرکز شهرستان دشتی از توابع استان بوشهر به عنوان دهکده قرآنی ایران شناخته می‌شود.

چارک دهکده قرآنی ایران

به گزارش خبرگزاری فارس از شهرستان دشتی، روستای چارک از توابع شهرستان دشتی واقع در 16 کیلومتری غرب خورموج مرکز شهرستان دشتی و در حاشیه کوه‌مند قرار دارد.

230 خانوار و یک هزار نفر جمعیت دارد، قدمت آن به 350 سال پیش می‌رسد ولی آثار باستانی باقیمانده از اقوام گذشته در حوالی روستا نشان‌گر آن است که حدود 2 هزار سال پیش از میلاد اقوامی در آن جایگاه زندگی می‎کرده‎اند.

معتبرترین وجه تسمیه این روستا از آثار و بقایا و قنات‌های باقیمانده از آسیاب آبی در کنار این روستا برخاسته است. این آسیاب که هنوز هم آثار قنات‌های آن در کوه‌های حوالی روستا باقی است با توجه به کمیت جریان آب قنات‌ها ظرفیت عملی آن همیشه در هر ساعت یک چارک (واحد وزن قدیم) گندم را تبدیل به آرد می‌کرده است.

مابقی آب قنات‌ها در دره‌ای که اکنون به نام دره پاریاب واقع در جنوب روستا است به منظور آبیاری باغات و زمین‌های کشاورزی، جاری می‌شده است.

این روستا از نظر بافت جمعیتی متشکل از چهار طایفه سادات، قایدی‌ها، سالمی‌ها و فقیه‌ها هستند، اغلب ساکنان این روستا کارمند و کارگر هستند و تعدادی نیز به دامداری و کشاورزی اشتغال دارند.

چارک دهکده قرآنی ایران

از همان ابتدا این روستا به یمن سادات و غیرسادات خاستگاه مبلغان و عالمان و قاریان و حافظان قرآن بوده است و هم اکنون نوادگان و عموم مردم این روستا قریب به 95 درصد آن‌ها با قرآن آشنا بوده و هستند.

به طوری که از گذشته تا به حال سراسر منطقه استان بوشهر و به ویژه منطقه دشتی و تنگستان از نعمت وجود تعالیم سادات و شاگردان آن‌ها بهره‌ها برده و می‌برند.

این گونه فعالیت‌ها هم‌اکنون در قالب تشکیلات قرآنی و مذهبی بعد از انقلاب نمود بیشتری پیدا کرده است به گونه‌ای که فرزندان این روستا به ویژه سادات در زمینه‌های مختلف با ارائه جلوه‌های بسیار زیبایی از تلاوت و حفظ، تواشیح، روضه خوانی، مداحی و در زمینه‌های علمی و هنری در سطح کشور و حتی بین‌المللی توانسته‌اند معرف بسیار خوبی از کشور و نظام جمهوری اسلامی باشند.

آنان بارها و بارها موفق به کسب مقامات کشوری شده‌اند به طوری که نقش مثبت آن‌ها در صحنه‌های فرهنگی و سیاسی و اجتماعی به صورتی محرز و واضح زبانزد خاص و عام است به همین دلیل از طرف مقامات مسئول استان پیشنهاد عنوان دهکده قرآنی و روستائی هدف گردشگری و رویکرد قرآنی استان داده شده است که امید داریم در نزد مراجع ذیصلاح به تصویب برسد.

یکی دیگر از شاخصه‌های فرهنگی دیگر این روستا ویژگی منحصر به فرد مراسم عزاداری حضرت اباعبدالله الحسین(ع) در ایام محرم و صفر است که شامل نوحه‌های پامنبری، روضه‌خوانی، سینه‌زنی و ... است.

احیای روستای چارک پس از پیروزی انقلاب اسلامی

حدود چهار روستا در شمال و 14 روستا در جنوب آن توسط جاده کمربندی به این روستا و توسط جاده مستقیم به مرکز شهرستان ارتباط پیدا می‌کند. قبل از انقلاب همچون سایر نقاط کشور از خیلی از امکانات رفاهی محروم بوده است الحمدلله به یمن نعمت این انقلاب و شهیدان و وجود امام راحل و رهبر معظم انقلاب تلاش مسئولان خدمت‌گزار، این روستا نیز از مواهبی بهره‎مند شده است که بیشتر آن‌ها با مشارکت مردمی و کمک افراد خیر صورت گرفته است از جمله جاده چارک - خورموج، مخابرات، مدرسه راهنمایی پسرانه و مدرسه راهنمایی دخترانه، مدرسه ابتدایی، مخزن نگهداری نفت، غسالخانه، خانه ترویج روستایی، مسجد و حسینیه، کتابخانه عمومی، مؤسسه قرآنی ثقلین، برق، آب، شرکت تعاونی روستایی، کانون فرهنگی هنری محبین اهل بیت(ع) و هیئت‌های سائلین حضرت ابوالفضل (ع) و حضرت رقیه (س) بیوگرافی روستا را تشکیل می‌دهد.

این روستا 9 شهید را تقدیم به نظام مقدس جمهوری اسلامی کرده است که اولین شهید آن شهید سید محمدصادق فقیه‌حسینی است که عنوان اولین شهید بسیج دانش‌آموزی استان بوشهر لقب گرفته است.

مردم این روستا در کنار زائر عبدالحسین گنجشکی از روستای فقیه حسنان است که در نبرد با استعمار پیر انگلیس در کنار رئیسعلی دلواری به مبارزه پرداختند که دو نفر شهید و یک نفر جانباز حاصل این شجاعت و دلیرمردی است.

مرحوم آیت الله حاج سیدموسی ابطحی، مرحوم حجت‌الاسلام سیدمهدی حسینی، مرحوم حجت‌الاسلام حاج سیداحمد ابطحی، مرحوم حجت‌الاسلام سیدجواد حسینی، مرحوم حجت‌الاسلام سیدعبدالهادی ابطحی، مرحوم حجت‌الاسلام سیدنعمت‌الله حسینی، مرحوم حجت‌الاسلام شیخ حسین عاشوری، مرحوم حجت‌الاسلام سیدحسین حسنی، مرحوم حجت‌ الاسلام سیدرضا‌علی حسینی و مرحوم حجت‌السلام سیدعبدالعلی حسینی از شخصیت‌های علمی، مذهبی و فرهنگی این روستا هستند.

گزارش: اسماعیل حاجیانی - خورموج

انتهای پیام/66001/ر30/ض1002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول