اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس دانشگاه علوم پزشکی مشهد:

مشکل کمبود داروهای خارجی به زودی حل می‌شود

خبرگزاری فارس: رئیس دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: در آینده‌ای نزدیک به همت پژوهشگران دانشکده داروسازی، معضلات کمبود سه درصد داروی کمیاب خارجی مرتفع می‎شود.

مشکل کمبود داروهای خارجی به زودی حل می‌شود

به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد، محمود شبستری صبح امروز در نشست هیئت رئیسه دانشگاه علوم پزشکی مشهد که در محل دانشکده بهداشت برگزار شد، در جمع خبرنگاران اظهار کرد: بهداشت در رأس اهداف دانشگاه علوم پزشکی بوده است.

وی افزود: در حوزه شاخصه‌های بهداشت روند رو به بهبود داشته و در جلسه اخیر که با نمایندگان مردم مشهد در مجلس داشتیم، با بررسی در سیر عملکردها در حوزه بهداشت شاهد روند رو به بهبود این حوزه در سه سال اخیر بوده‎ایم.

شبستری با بیان اینکه کاهش مرگ و میر مادران باردار یکی از دستاوردهای مهم دانشگاه علوم پزشکی مشهد است، خاطرنشان کرد: با تمهیداتی جدی و کارآمد توانسته‎ایم رتبه نخست کاهش مرگ و میر مادران باردار را در کشور از آن خود کنیم.حوزه بهداشت به مسئله بیماری سل توجه ویژه داشته و در سال جاری شاهد روند کاهشی بروز سل در مشهد بوده‎ایم.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی مشهد با اشاره به ساخت و توسعه خانه بهداشت در روستاها گفت: روستاهایی که بیش از صد خانوار جمعیت داشته‎اند به همت علوم پزشکی مشهد، استانداری و وزارت بهداشت با راه‎اندازی 176 خانه بهداشت در روستاها تکمیل شدند.

شبستری با تاکید بر اینکه پایگاه‎ها و خانه‎های بهداشت بیشتر در مناطق جنوبی و حاشیه شهر مشهد تمرکز یافته‎اند، یادآور شد: دو سوم ساخت و سازهای خانه‎های بهداشت در مناطق جنوب و حاشیه شهر است.

وی افزود: مشهد از نظر جغرافیایی در موقعیت حساسی است و به دلیل نزدیکی با مرزهای کشورهای همجوار می‎تواند دستخوش بیماری‎های گوناگون قرار گیرد؛ تب کریمه کنگو نمونه بارز این بیماری‏ها بود و این در حالی است که یکی از راه‌های ورود این بیماری دام قاچاق به کشور است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی مشهد با اشاره به اینکه در سه سال گذشته ساخت و راه‎اندازی 15 بیمارستان در دستور کار بوده خاطر نشان کرد: از این تعداد در حال حاضر 6 بیمارستان افتتاح شده، شامل دو بیمارستان طالقانی و منتصریه در مشهد و چهار بیمارستان دیگر در شهرستان‎ها که آغاز بکار کرده‎اند.

شبستری یادآور شد: یکی از مدخل‎های توسعه بخش پزشکی توسعه تخت‎های ویژه در بیمارستان‎ها است؛ اورژانس 100 تختخوابی بیمارستان امام رضا(ع) و اورژانس 250 تختخوابی بیمارستان قائم از بخش‎هایی است که اگر راه‎اندازی شود، عمده مشکلات پزشکی مشهد را حل می‎کند.

وی ادامه داد: در بازدید اخیر وزیر بهداشت از مشهد توانستیم در حضور وی بخش MRI و سی تی اسکن بیمارستان امدادی را احیا کنیم و این در حالی است که در 30 سال اخیر توانایی تجهیز این دو قسمت را نداشتیم.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی مشهد با ابراز خرسندی از راه‎اندازی بیمارستان منتصریه مشهد اذعان کرد: کلانشهرها نیازمند بیمارستانی برای پیوند اعضا هستند، در سال 88 نوبت عمل جراحی قلب باز بیش از یک سال بوده در حالی که امروز نوبت این عمل در بیمارستان‎های دولتی و خصوصی کمتر از 48 ساعت شده است.

شبستری تاکید کرد: راه‎اندازی بیمارستان منتصریه گام مهمی در مسیر ارائه تسهیلات به بیمارانی است که نیازمند عمل پیوند اعضا هستند؛ پیوند مغز استخوان، کلیه و قلب در حال حاضر در این بیمارستان صورت گرفته و در سه ماه آینده عمل پیوند کبد نیز انجام می‎شود.بیمارستان امام رضا(ع) رتبه نخست اثربخشی بالینی را به خود اختصاص داده و این نشانه کیفیت بالینی این بیمارستان است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی مشهد اذعان کرد: در حوزه آموزش 70 درصد به بخش دانش‎های عمومی و 30 درصد به تحصیلات تکمیلی و تخصصی پرداخته‎ایم؛ در برنامه پنجم توسعه میزان دانشجویان تخصصی تکمیلی باید به 20 درصد برسد و امروز در دومین سال این برنامه تعداد دانشجویان تحصیلات تکمیلی و تخصصی را به 30 درصد رسانده‏ایم.

شبستری از حضور دانشگاه علوم پزشکی در رتبه‎بندی یک درصد دانشگاه‎های برتر دنیا خبر داد و یادآور شد: مستند بودن مقالات و کیفیت کارهای پژوهشی عامل مهم حضور در این رتبه‎بندی است.

وی ادامه داد: 62 درصد از مقالات و مطالعات پژوهشی دانشگاه علوم پزشکی مشهد در سه سال اخیر صورت گرفته که این خود مبین تلاش و ایجاد روند صعودی در جایگاه بین‎المللی این دانشگاه است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی با اشاره به فعالیت مستمر و پیشرفت چشمگیر دانشکده داروسازی گفت: به طور کلی 93 درصد داروها تولید داخل بوده و فقط 3 درصد تولید دیگر کشورها است که این سه درصد از نظر فناوری و تولید دشوار بوده و در آینده‌ای نزدیک به همت پژوهشگران دانشکده داروسازی معضلات کمبود این سه درصد دارو مرتفع می‎شود.

انتهای پیام/70023/خ40/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول