اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

سیاسی  /  مجلس

گزارش خبرنگار اعزامی فارس به پاکستان-6

لاریجانی: ایران به دنبال دموکراسی غنی در سوریه است

خبرگزاری فارس: رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: جمهوری اسلامی دنبال ایجاد دموکراسی قوی و غنی‌تر در سوریه است اما دموکراسی با سلاح ایجاد نمی‌شود.

لاریجانی: ایران به دنبال دموکراسی غنی در سوریه است

به گزارش خبرنگار اعزامی خبرگزاری فارس، علی لاریجانی که در آئین گشایش نخستین اجلاس مجمع پارلمانی اکو سخنرانی می‌کرد گفت: شرایط امروز جهان با دهه‌های گذشته تفاوت یافته و ما باید این شرایط را به درستی بشناسیم.

وی افزود: در گذشته دنیا دارای دو قطب گرداننده بود که ما درون این قطب‌ها زندگی می‌کردیم اما بعد از فروپاشی شوروی سابق یک تفکر شیطانی برای استیلا بر دنیا به وجود آمد که تلاش می‌کرد نظامی گری را حاکم کند.

لاریجانی ادامه داد: این فکر اصالت نداشت و به دلیل شکست خوردن رفته رفته رنگ باخت و با مشکلاتی که ایجاد شد مجبور شدند آن را تغییر دهند.

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: ما در شرایط نوینی قرار داریم و قطب‌های مختلفی بازیگر صحنه بین‌الملل شده است و در این شرایط پیمان‌های منطقه‌ای و تشکل‌های حافظ منافع ملت‌ها، منطقه را حفظ می‌کند.

لاریجانی افزود: شاید زمانی اکو نمی‌توانست در مقابل بازیگری قطب‌های حاکم بر دنیا نقش خود را به خوبی ایفا کند اما امروز فضا برای فعالیت‌های منطقه‌ای ایجاد شده که باید از این ظرفیت استفاده کرد.

رئیس مجلس کشورمان با اشاره به وقوع انقلاب اسلامی در سال 57 اظهار داشت: 34 سال قبل ملت ایران دیکتاتوری وابسته به آمریکا را سرنگون و نظام دموکراسی اسلامی ایجاد کرد.

لاریجانی افزود: ایجاد نظام اسلامی منشاء تحولات بزرگی شد که یکی از اهداف آن ایجاد وحدت و همدلی بین مسلمانان بود.

وی تصریح کرد: امروز افکار متنوعی در دنیا وجود دارد و نظام سلطه که دنبال چپاول ملت‌هاست در صدد اختلا‌ف‌افکنی بین مذاهب و اقوام است.

 

لاریجانی یکی از معضلات امروز را حرکت‌های تروریستی دانست و گفت: حرکت‌های تروریستی از فکر اصیل اسلامی برخوردار نیست.

وی تصریح کرد: اسلام دین محبت و دوستی است و مسلمانان را برادر هم می‌داند و مسلمانان باید به یکدیگر نزدیک شوند.

رئیس مجلس شورای اسلامی به جنگ‌افروزی نظام سلطه در سوریه اشاره کرد و گفت: در سوریه یک ماجرا‌جویی در حال تحقق است.

لاریجانی گفت: جمهوری اسلامی دنبال ایجاد دموکراسی قوی و غنی‌تر در سوریه است اما دموکراسی با سلاح ایجاد نمی‌شود و باید حتما روش گفت‌وگوی مسالمت‌آمیز وجود داشته باشد.

لاریجانی خاطرنشان کرد: به طرف‌های درگیر در سوریه توصیه کردیم با هم مذاکره و مسائل را از راه سیاسی حل کنند و فرصت برای رژیم صهیونیستی ایجاد نکنند که دیدیم از آشفتگی در سوریه استفاده و برخی مراکز را بمباران کرد.

وی خاطرنشان کرد که اختلاف بین امت اسلام خسارت‌بار است و بر همین اساس وحدت جهان اسلام را یک ضرورت دانست.

رئیس مجلس شورای اسلامی به ظرفیت‌های منطقه‌ای هم اشاره کرد و گفت که از این ظرفیت‌ها می‌توان برای توطئه منطقه و گسترش روابط و همگرایی بیشتر بین کشورها و ملت‌ها استفاده کرد.

لاریجانی این ظرفیت‌ها را منابع غنی نفت و گاز، راه‌های ترانزیت و تکنولوژی‌های نوین و همگرایی‌های فرهنگی عنوان کرد و متذکر شد: ایران و ترکیه در زمینه تکنولوژی‌های نوین تجربه خوبی دارند.

وی همچنین متذکر شد که دو کشور ایران وپاکستان در منطقه هسته‌ای هستند و البته متذکر شد که جنس فعالیت‌های هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران صلح‌آمیز است.

وی خاطرنشان کرد: در این مرحله تاریخی همه اعضای اکو باید از همه ظرفیت‌ها استفاده کرده و به سمت همگرایی بیشتر حرکت کنند و مناقشات را با گفت‌وگو و تفاهم حل نمایند.

 

لاریجانی که در آئین گشایش نخستین اجلاس مجمع پارلمانی اکو (paeco) سخن می‌گفت از پارلمان و دولت پاکستان به جهت میزبانی این اجلاس تقدیر کرد.

 

وی تصریح کرد:‌بی‌تردید این ابتکار در ارتقای وجهه سازمان همکاری اقتصادی (اکو) و حمایت از فعالیت‌های آن نقش بسزایی خواهد داشت.

 

لاریجانی ابراز امیدواری کرد که این اجلاس با مدیریت خانم «فهمیده میرزا» همتای پاکستانی‌اش و همکاری دبیر کل و همکارانشان در دبیرخانه اکو و مشارکت همه هیئت‌های حاضر نتایج پرثمری داشته باشد.

 

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: با اجرای منشور مجمع پارلمانی اکو  شاهد تحرک ارزشمند در مفهوم دیپلماسی پارلمانی اعضای اکو خواهیم بود.

 

وی افزود: در واقع با اجرایی شدن این منشور مرحله جدیدی از ارتباط مردم با مردم در سطح منطقه شکل خواهد گرفت.

 

لاریجانی از جمله این اهداف را رسیدن به همگرایی سیاسی و اقتصادی، بهره جستن از اقتصاد جهانی، توسعه زیرساخت‌های ارتباطاتی و ترانزیتی و همکاری‌های زیست محیطی، تلاش در جهت بهره‌مندی از ظرفیت‌های انرژی و صنعتی و کشاورزی و همچنین تحکیم و تقویت پیوندهای تاریخی و فرهنگی مردم منطقه اکو عنوان کرد.

 

رئیس مجلس گفت: اعضای اکو با این واقعیت مواجهند که جایگاه بحران‌های ملی و بین‌المللی در شرایط آنها تاثیر گذار است؛ لذا برای کاهش آسیب‌ها و ساماندهی وضعیت منطقه ضرورت دارد از ظرفیت مجمع پارلمانی اکو در جهت رایزنی‌های سیاسی و امنیتی برای آرامش و صلح که زیربنای توسعه پایدار است، استفاده شود.

 

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول