اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس فدراسیون والیبال در مصاحبه اختصاصی با فارس:

تیم ملی جای بازیکنان بد‌اخلاق نیست/ برخورد با تماشاگران خاطی

خبرگزاری فارس: رئیس فدراسیون والیبال با اذعان به حاشیه‌های اخیر در لیگ برتر والیبال گفت: بازیکنانی که اصول اخلاقی را رعایت نکنند جایی در تیم ملی ایران نخواهند داشت.

تیم ملی جای بازیکنان بد‌اخلاق نیست/ برخورد با تماشاگران خاطی

محمدرضا داورزنی در گفت‌وگوی اختصاصی با خبرنگار فارس در سنندج تلاش می‌کند اختلافات و درگیری طی هفته‌های گذشته در رقابت‌های باشگاهی لیگ برتر والیبال را تا حد زیادی طبیعی و جزئی از ورزش حرفه‌ای قلمداد کند.

وی در عین حال اعلام می‌کند بازیکنانی که اخلاق را زیر پا می‌گذارند تیم ملی را از دست خواهند داد. هرچند گذر زمان نشان خواهد داد فدراسیون تا چه حد به این قضیه پایبند خواهد بود.

رئیس فدراسیون والیبال از تغییر آئین‌نامه لیگ در زمینه برخورد با تماشاچیان خاطی نیز خبر می‌دهد و تاکید می‌کند مقررات سفت‌ و سخت‌تری در این ارتباط وضع خواهد شد.

وی همچنین به بحث امکان حضور یا عدم حضور خانواده‌ها در سالن‌های والیبال و چالش‌های فقهی و قانونی پیش‌روی آن هرچند با محافظه‌کاری فراوان می‌پردازد. ضمن آنکه احتمال تغییر ولاسکو سرمربی تیم‌ملی والیبال پس از پایان زمان قراردادش را رد نمی‌کند.

حضور داورزنی در مجمع انتخاباتی هیئت والیبال کردستان فرصتی شد تا خبرنگار ورزشی فارس در سنندج مصاحبه‌ای در خصوص موضوعات روز والیبال کشور با وی داشته باشد.

فارس: در چند وقت اخیر بین بازیکنان ملی‌پوش تیم‌های باشگاهی لیگ برتر درگیری‌هایی به وجود آمده است، به نظر می‌رسد دود این اختلافات بیش از همه به چشم تیم ملی خواهد رفت نظر شما چیست؟

البته نمی‌توان گفت در چند وقت اخیر، چون این قضیه مربوط به هفته‌هایی از لیگ است که از آن فاصله گرفته‌ایم. اصولا نفس یک رقابت ورزشی جدال دو گروه با همدیگر است که باید داخل زمین انجام شود و هر تیمی که توانایی بیشتری دارد مستحق پیروزی خواهد بود.

در همه‌ جای دنیا هواداران از تیم‌ها انتظار برد دارند و بازیکنان نیز به سبب تعهد به باشگاه‌های خود تمایل به برتری بر حریف دارند. حال اگر این جدال و کرکری‌ها در چارچوب تعریف شده خود قرار گیرد نه تنها مشکلی پیش نخواهد آمد بلکه موجب جذاب‌تر شدن یک رقابت ورزشی خواهد شد.

مشکل زمانی رخ می‌دهد که چارچوب‌ها شکسته و عده‌ای تلاش می‌کنند از حریم‌ها عبور کنند که در این صورت ورزش شکل بدی به خود خواهد گرفت.

البته در کشورهای پیشرو از لحاظ ورزش حرفه‌ای هم هر از گاه شاهد بروز چنین مسائلی هستیم ولی تفاوت مهمی وجود دارد، آنها با تنظیم دقیق روابط برای اینگونه مسائل خط قرمز تعریف و مشخص کرده‌اند. اگر چارچوب‌ها رعایت نشود نظیر اتفاقات چند هفته قبل تکرار می‌شود که ناشی از عدم تسلط بازیکنان بر روی اعصاب خود است.

فارس: ولی این عدم تسلط گاهی اوقات موجب بی‌‌حرمتی به داوران هم شد...

ببینید، رویکرد ورزش تربیت انسان‌هایی با اخلاق حسنه و دارای آستانه تحمل بالاست. در واقع باید با تربیت بهتر و وضع قوانین بازدارنده تلاش کنیم همه را در مسیر درست هدایت کنیم. دقیقا مانند خودرویی که در اتوبان حرکت می‌کند، چنانچه از مسیر منحرف شود به ته دره سقوط می‌کند. پس وظیفه ما جلوگیری از انحراف و سقوط است.

هرچند که تغییر رفتارها نیاز به زمان دارد، اما با این حال فدراسیون اصلا نمی‌پذیرد که افراد فعال در والیبال با هر جایگاه و مقامی بداخلاقی داشته باشند.

به صراحت می‌گویم مطمئنا بازیکنانی که ارزش‌های اخلاقی را رعایت نکنند جایی در تیم ملی نخواهند داشت. این هم باور من به عنوان رئیس فدراسیون و هم دیدگاه سرمربی تیم ملی است. چراکه اخلاق‌مداری برای ما اولویت نخست است و توانایی فنی در مرحله بعد قرار دارد.

دست کادر فنی هم برای انتخاب نفرات باز است و بسیاری از بازیکنان لیگ شانس حضور در تیم ملی را دارند و خوشبختانه هیچ بازیکنی از نظر فنی در تیم ملی حاشیه امنیت ندارد و با کوچکترین سهل‌انگاری ممکن است جای خود را به نفر دیگری بدهد.

فارس: آقای داورزنی! این ادعا که تماشاگرنماها به سالن‌های والیبال هم نفوذ کرده‌اند چقدر با واقعیت منطبق است؟

با این جمله موافق نیستم. اعتقاد دارم که باید رفتار تماشاگر را هم به شکل عمومی در جامعه و با فرهنگ‌سازی اصلاح کرد و هم با اقدامات بازدارنده تماشاچی را روی سکوها کنترل کرد.

همه در این مسئله متفق‌القول هستند که هیجان مثبت و تخلیه انرژی باید در میان تماشاگران به وجود آید. شما نگاه کنید بدترین و بی‌انضباط‌‌ترین تماشاگران دنیا در کشور انگلستان هستند اما همین افراد در کنار زمین بازی را دیده و بدون آنکه حاشیه درست کنند بیرون می‌روند. خوب این نشان می‌دهد متولیان کار در آنجا از اقدامات کنترلی استفاده کرده‌ و به این شکل هم باشگاه و بازیکنان و هم هواداران را زیر نظر دارند.

اما مسئله در کشور ما به گونه دیگری است. مردم ما بسیار با اخلاق هستند و جدا تماشاگران با فرهنگی داریم. اگر برخی اوقات ناهنجاری‌هایی پیش می‌آید ناشی از عدم رعایت همان حریم‌ها و چارچوب‌های تعریف شده است که مطرح کردم. این موارد هم با یک مقدار توجه بیشتر و اقدامات بازدارنده اصلاح خواهد شد.

فدراسیون هم در این خصوص آئین‌نامه سازمان لیگ را اصلاح کرده و مقررات سفت و سخت‌تری اعمال شده تا در دور بعد رفتار تماشاگران به دقت کنترل و مورد نظارت قرار بگیرد. به این شکل هواداران متوجه می‌شوند هرگونه رفتار غیراخلاقی و خارج از چهارچوب موجب لطمه زدن به تیم خودشان می‌شود. این قضیه را فدراسیون به عنوان برگزار کننده و باشگاه‌ها با کمک همدیگر انجام خواهند داد تا این اتفاقات دیگر تکرار نشود.

فارس: نخستین حضورمان در لیگ جهانی را تجربه می‌کنیم و فدراسیون جهانی میزبانی ما را به دقت رصد می‌کند. مخالفت‌هایی در کشور با حضور خانم‌های تماشاگر در سالن والیبال برای این بازی‌ها وجود دارد، با توجه به نظارت فدراسیون جهانی سرانجام این موضوع چه خواهد شد؟

مشکلی از این بابت وجود ندارد. ما خودمان هستیم که حساسیت به وجود می‌آوریم، منظورم از "خودمان" افرادی در داخل کشور است.

فارس: شفاف‌تر صحبت کنید.

ببینید فدراسیون جهانی والیبال به این قضیه از بعد جنسیتی نگاه نمی‌کند. ما ناچاریم برای تیم‌های خارجی همگروه با ما که به ایران می‌آیند جایگاه ویژه‌ای برای تماشاگران مرد و زن آنها در نظر بگیریم...

فارس: یعنی ورود خانم‌‌ها به سالن آزاد خواهد بود؟

فدراسیون به لحاظ مقرراتی فقط باید شرایط حضور را فراهم کند. اما در حال حاضر شرایط به گونه‌ای است که این مسئله ارتباط چندانی با ما ندارد و در جاهای دیگر باید قضیه پیگیری شود.

فارس: خوب منظور من هم این است که آیا افراد و یا احیانا نهادهای مخالف کوتاه آمده‌اند یا در بر روی همان پاشنه می‌چرخد؟

مشکل آنها بحث‌های فقهی است. ما نمی‌توانیم وارد این حوزه شویم. متولیان این حوزه و تصمیم‌گیران خودشان باید قضیه را حل و فصل کنند.

طبیعی است در مسائل فقهی علما نظرات مختلفی دارند. برخی ورود بانوان به سالن‌ها را دارای اشکال دانسته و عده زیادی هم گفته‌اند جایز است. درخواست ما این است که اگر این مسئله خلاف شرع تشخیص داده شد باید از لحاظ فقهی به صراحت اعلام شود و قانون هم تکلیف را روشن کند و بگوید ورود خانم‌ها ممنوع است.

باز هم می‌گویم ما در این مورد تصمیم‌ گیرنده نیستیم، گرچه به خاطر این موضوع حتی دادگاه هم رفته‌ایم و پرونده هم تشکیل شده است. اما باز هم پیگیر هستیم تا آنچه به خیر و صلاح والیبال است با رعایت مسائل شرعی محقق شود.

فارس: برای دوران بعد از پایان قرارداد خولیو ولاسکو برنامه‌ریزی‌ فدراسیون چیست، آیا با وی ادامه می‌دهید یا مربی تیم را عوض می‌کنید؟

قطعا ما بر اساس برنامه کار می‌کنیم. از سال 2006 هم کار به شکل گام به گام و با برنامه‌ریزی دقیق آغاز شد. قهرمان آسیا شده‌ایم و در لیگ جهانی حضور داریم. حضور ما هم در لیگ جهانی ‌یک‌شبه حاصل نشده است بلکه این موفقیت نتیجه تلاش یک مجموعه بوده است. برنامه آینده هم حضور در المپیک 2016 است و این هدفی است که در آن سال باید کسب شود.

خولیو ولاسکو هم عنصری از این پازل است و البته نقش تعیین‌کننده‌ای دارد، ما تا سال 2014 با ولاسکو قرارداد داریم. پس از آن به نتایج و روند حرکت تیم نگاه می‌کنیم، اگر مطلوب بود کار را با وی ادامه می‌دهیم. اما اگر راضی‌کننده نباشد تغییرات را اعمال می‌کنیم.

فارس: به عنوان سوال آخر، احتمال دارد رویکرد شما مجددا به سمت مربیان داخلی برگردد؟

شاید. هر چیزی امکان دارد. زمانی که در بازی‌های آسیایی نائب قهرمان شدیم تنها یک عنصر را عوض کردیم و ولاسکو را آوردیم. باید ببینیم در آن مقطع زمانی چه شرایط و چه نیازی داریم. قطعا مربیان داخلی ما هم دانش و تجربه خوبی دارند.

==============

مصاحبه از: کیوان قاسمی

==============

انتهای پیام/79012/ی40/ژ1001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول