اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

یک طنزپرداز اصفهانی:

طنز بزرگ‌ترین تریبون برای ایجاد تغییر در هر زمینه‌ای است

خبرگزاری فارس: یک طنزپرداز اصفهانی گفت: نقطه اوج ادبیات طنز است که امروزه در جامعه ما از آن قدرتی که لازم است برخوردار نیست.

طنز بزرگ‌ترین تریبون برای ایجاد تغییر در هر زمینه‌ای است

آرش فرهنگ پژوه امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در اصفهان اظهار کرد: طنزپردازی در اصفهان به گونه غیر رسمی رواج زیادی دارد و اصفهانی‌ها قریحه طنزپردازی خوبی دارند، اما به شکل رسمی تنها ارگان فعال در زمینه طنزبخش طنز حوزه هنری و در واقع همان حلقه‌های طنز نصف جهان است که چهارشنبه هر ماه در خانه هنرمندان برگزار می‌شود.

وی افزود: حلقه‌های طنز نصف جهان که شش سال است به همت مهدی تمیزی در اصفهان پا گرفته است تأثیر بسزایی در رشد و اصلاح طنزپردازی در اصفهان داشته از جمله ورود افراد مستعد و شناخته شدن آنها ارتباط با اساتید این زمینه و محافل طنزپردازی، ساخته شدن کتاب‌هایی مانند نصفهان و معرفی کتاب به طنزپردازان جوان و به طور کلی به جدی‌تر شدن طنز در اصفهان کمک شایانی کرد.

این عضو حلقه نصفهان اضافه کرد: البته جلساتی با عنوان شکرشکن هم با همکاری شهرداری و هر سه ماه یک بار هم محفلی با عنوان خنداخند برگزار می‌شد که از نظر کیفی سطح بالاتری داشت اما اکنون به دلیل کمبود بودجه تا حدودی لغو شده‌اند.

وی تأکید کرد: در اصفهان بیشتر گونه طنز اجتماعی که مربوط به مشکلات مردم است، رواج دارد؛ اما باید به گونه دیگر به طنز نیز توجه کرد، تا یک فضای رقابتی برای پرورش طنزپردازی در همه گرایش‌ها به وجود بیاید چرا که طنز تریبون بزرگی است که بیشترین قدرت تغییر در همه زمینه‌ها را دارد. 

فرهنگ‌پژوه تصریح کرد: به طور کلی طنز امروزه در جامعه ما آن قدرتی را که باید داشته باشد ندارد و این هم نشأت گرفته از فشارهای بیرونی وارد بر طنزپردازان و هم به دلیل کم کاری و کوتاهی خود آنها است و با وجود اینکه تأثیر فشارهای بیرونی در این مسئله بیشتر است، اما همین فشار سبب می‌شود پشت پرده کلمات و در لفافه طنز غیر صریح شکل بگیرد و طنزپردازی رشد کند.

وی در پایان اضافه کرد: نقطه اوج ادبیات طنز است و در ادبیات ایران نیز از دیرباز طنزپردازی با رنگ و بوی ملی و شخصیت زبان فارسی جایگاه ویژه‌ای داشته است و هم اکنون  چه در کشور و چه در اصفهان طرفداران و علاقه‌مندان زیادی دارد که این از سویی مسؤلیت طنزپردازان را برای ارائه آثار فاخرتر و از سویی وظیفه مسئؤلان را در حمایت مادی و معنوی این هنر سنگین‌تر می‌سازد.

انتهای پیام/2301/غ20/ژ1001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول