اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

نماینده مردم تبریز در مجلس شورای اسلامی:

باسوادی در آذربایجان‌شرقی در رده 10 استان آخر کشور قرار دارد

خبرگزاری فارس: نماینده مردم تبریز گفت: اخیرا مرکز آمار اطلاعات جدیدی از میزان باسوادی در استان‌ها ارائه کرده که متاسفانه آذربایجان‌شرقی در این آمار در بین ۱۰ استان آخر قرار داشته است.

باسوادی در آذربایجان‌شرقی در رده 10 استان آخر کشور قرار دارد

به گزارش خبرگزاری فارس از تبریز، رضا رحمانی صبح امروز در جریان بازدید از مرکز اسناد ملی شمال‌غرب کشور در نشستی با مدیر و کارکنان این مرکز، اظهار کرد: اسناد و مدارک مهم و قابل توجهی در استان وجود دارد که حفظ و نگهداری آن ها در شرایط موجود می‌تواند به این اسناد لطمه وارد کند.

وی با اشاره به کمبود فضای آرشیوی مرکز اسناد ملی شمال‌غرب کشور، افزود: نباید به خاطر مشکلاتی مانند کمبود فضای فیزیکی و نیروی انسانی اسناد معتبر و مهمی که اطلاعات خوبی از گذشته تاریخی ما می دهد از بین برود.

به دلیل کمبود فضا و بودجه قادر به حفظ پیشینه خود نیستیم

وی با اشاره به حساسیت کشورهای مختلف به حفظ اسنادشان که بعضا عمر آنها به صد سال هم نمی‌رسد، اضافه کرد: خوشبختانه کشور ما مشکلی در وجود اسناد با ارزش و قدیمی و در معنای کلی محتوا ندارد، از طرفی نیز مردم حاضرند تا اسناد و کتاب‌های قدیمی خود را در اختیار مرکز اسناد ملی قرار دهند ولی ما به دلیل کمبود فضا و بودجه قادر به حفظ پیشینه خود نیستیم.

رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی ابراز کرد: مرکز اسناد ملی شمال‌غرب کشور باید به محفلی برای گردهمایی محققان، پژوهشگران و اساتید باشد تا زوایای پنهان تاریخ ما را استخراج و بازگو کنند.

رحمانی با اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری در خصوص مظلومیت بخش فرهنگ، عنوان کرد: با نگاه کردن به وضعیت مرکز اسناد ملی شمالغرب کشور بار دیگر مظلومیت بخش فرهنگی نمایان می‌شود و با تفاسیری که از وضعیت این مرکز در زمینه کمبود فضا، بودجه و نیروی انسانی شد به عمق فرموده رهبری پی می‌بریم.

وی پیشنهاد کرد: صندوقی مردمی که هیئت امنای آن نیز افراد مورد اعتماد جامعه باشند تشکیل شود تا کمک‌های مردمی را برای حفظ و نگهداری اسناد و پیشینه تاریخی آذربایجان شرقی دریافت کند، هر چند این موضوع لزوم ارائه کمک‌های دولتی به این بخش را نفی نمی‌کند.

نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو با انتقاد از کم توجهی به وضعیت فرهنگی، اعلام کرد: اخیرا مرکز آمار اطلاعات جدیدی از میزان باسوادی در استان‌ها ارائه کرده که متاسفانه آذربایجان‌شرقی در این آمار در بین 10 استان آخر قرار داشته و این نشان از ضعف مدیریت آموزش و پرورش در این استان دارد که آینده عملی آذربایجان‌شرقی را تهدید می‌کند.

عزیز جوانپور، مدیر مرکز اسناد ملی شمال‌غرب نیز در این نشست، اظهار کرد: محل و شرایط نگهداری اسناد در این مرکز در شرایط ایده‌آل قرار ندارد و باید برای حفظ و استفاده هر چه بهتر از اسناد این مرکز به فکر چاره بود.

وی افزود: آذربایجان‌شرقی اسناد قیمتی و با ارزشی دارد که به دلیل محدودیت در مکان نگهداری به تهران منتقل شده و در آن جا نگهداری می‌شود که در صورت وجود مکانی مناسب این اسناد به استان انتقال داده می‌شود.

جوانپور اضافه کرد: علاوه بر عدم وجود فضای کافی و مناسب، کمبود اعتبارات نیز این مرکز را برای خرید اسناد جدید از مردم دچار مشکل کرده که امیدواریم با همت مسئولین استانی این موضوع در اذربایجان شرقی نیز همانند سایر استان‌ها حل شود.

انتهای پیام/ 60002/و30/پ3003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول