اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

روایت سلیمی‌نمین از علل پیروزی نهضت مردم ایران

سلاح انقلاب اسلامی فکر و اندیشه است

خبرگزاری فارس: رئیس دفتر مطالعات و تدوین تاریخ ایران با بیان این که سلاح انقلاب قدرت فکر و تولید اندیشه است گفت: دشمن با به شهادت رساندن افرادی چون باهنر، مفتح و بهشتی می‌خواست نظام اسلامی را متوقف کند.

سلاح انقلاب اسلامی فکر و اندیشه است

به گزارش خبرگزاری فارس از همدان، عباس سلیمی نمین در جمع مردم همدان در مسجد شهید مدرس با بیان اینکه انقلاب اسلامی یک تحول فرهنگی است، افزود: انقلاب اسلامی اصالت را به مردم می‌دهد و کار فرهنگی را با مردم و برای مردم پیگیری می‌کند.

وی با بیان این که مردم می‌توانند منشأ تحول باشند، اظهار داشت:‌ امام با این نگاه با مردم ارتباط برقرار کرد و تفاوت دیدگاه امام خمینی(ره) به مردم با دیگران این است که دیگران نگاه مادی دارند اما امام اصالت را به توده‌ها می‌دهد.

رئیس دفتر مطالعات و تدوین تاریخ ایران با اشاره به اینکه اگر توده‌ها از لحاظ فرهنگی تغییر کنند پایه‌های استبداد را درهم می‌شکنند، گفت: هیچ استعمار و استبدادی در مردم سلطه نمی‌یابند مگر اینکه این ملت آن را بخواهد.

وی خاطرنشان کرد: اگر مردم سلطه‌گر را بپذیرند زیر سلطه قرار می‌گیرند و تا وقتی که ملتی در برابر استبداد حقارت، کوچکی و ذلت را درک نکند نمی‌تواند حرکتی علیه ظلم انجام دهد.

سلیمی‌نمین اضافه کرد: امام راحل با کار فرهنگی که در جامعه انجام داد، موفق شد آن تحقیری که عامل پذیرش سلطه بیگانه در کشور بود به هم ریزد و مردم احساس هویت را دوباره باز یابند.

وی با اشاره به اینکه خدا صاحب جان و مال مردم است، یادآور شد: مردم با قبول ظلم در مقابل مستبد سر تعظیم فرود می‌آورند و احساس می‌کنند که جان و مال آنها در دست مستبدان است، اما وقتی از نظر فرهنگی دچار تحول شدند فردی را بالاتر و صاحب نمی‌دانند و خدا را صاحب و مالک می‌شناسند.

پژوهشگر مسائل سیاسی بیان داشت: امام خمینی(ره) در مسیر خود با توجه به نیاز، از ظرفیت مساجد که در واقع شبکه‌های فرهنگی و اجتماعی جامعه هستند، استفاده کرد.

وی در ادامه به برخی از جریان‌های مبارز قبل از انقلاب اشاره کرد و گفت: برخی با تفکرات مادی گرایانه دنبال مشی مادی بودند و معتقد بودند که تنها با قدرت مادی می‌توان در مقابل قدرت مادی ایستادگی کرد اما توده‌های دست خالی با تکیه بر ایمان و خون شهیدان بر قدرت مادی پیروز شدند.

سلیمی نمین با بیان اینکه در ارتش رژیم گذشته همه در برابر بیگانگان کرنش می‌کردند، افزود: در انقلاب اسلامی امام با شأن بخشیدن به مردم باعث تحول بنیادین در ارتش شد که به خودباوری رسیدند.

وی در ادامه به ماجرای ملی شدن صنعت نفت اشاره کرد و گفت: رزم آرا نخست وزیر وقت معتقد بود که ایران حتی قادر به تولید آفتابه هم نیست پس چگونه می‌تواند امور نفت خود را اداره کند، اما با تلاش امام و یاران او این نوع نگاه تغییر کرد و تحولی بزرگ در کشور ایجاد شد.

رئیس دفتر مطالعات و تدوین تاریخ ایران در ادامه به نفوذ امریکا در ارتش ایران در گذشته اشاره کرد و یادآور شد: آمریکا در ارتش ایران زمان شاه سرمایه‌گذاری بسیاری کرد اما آن ارتش بزرگ در برخورد با انقلاب اسلامی متلاشی شد و بدنه ارتش که از توده مردم بود در خدمت انقلاب قرار گرفت.

سلیمی نمین اضافه کرد: بدنه ادارات هم بعد از انقلاب اسلامی پذیرای مدیران خود نشدند و در نتیجه با هزینه گزافی نظام استبدادی و استعماری متلاشی نشد بلکه با کمترین هزینه انجام پذیرفت.

وی سپس با اشاره به اینکه امام خمینی(ره) تحول را از مردم شروع کرد، بیان داشت: امام تحول و تغییر را از لایه‌های پنهان جامعه آغاز کرد و ترس مردم را از کشته شدن به دست استبداد شکست و نظام استبداد در مقابل ملتی که نترسد دیگر کارایی نخواهد داشت.

پژوهشگر مسائل سیاسی با اشاره به اینکه دشمن بلافاصله بعد از پیروزی انقلاب اسلامی برای توقف و ابتر شدن نظام اسلامی برنامه‌ریزی کرد، اظهار داشت: دشمن حتی با هدف قرار دادن مغزهای متفکر و مولد نظام نظیر شهید مطهری می‌خواست از ادامه انقلاب اسلامی جلوگیری کند.

وی با بیان این که سلاح انقلاب قدرت فکر و تولید اندیشه بود، ادامه داد: دشمن با به شهادت رساندن افرادی چون باهنر، مفتح و بهشتی که بازوی قوی تولید فکر و اندیشه انقلاب بودند می‌خواست نظام اسلامی را متوقف کند.

سلیمی نمین خاطرنشان کرد: آمریکا ترور افراد و شخصیت‌های مؤثر در انقلاب اسلامی را به عنوان ابزاری برای مقابله با انقلاب استفاده کرد و این نشانگر اوج ضعف و استیصالش بود.

وی در ادامه با بیان اینکه نظام اسلامی تنها با قدرت نظامی استمرار نمی‌یابد، تاکید کرد: حتی اگر در تکنولوژی ارتقای جایگاه داشته باشیم این فقط یک ابزار است و انقلاب اسلامی با تولید فکر و اندیشه و ارائه الگو به دیگران موفق خواهد بود.

سلیمی‌نمین با اشاره به اینکه امروز برخی کاستی‌ها در جامعه وجود دارد، افزود: اگر امروز جوانان از فرهنگ غرب تاثیر می‌گیرند به خاطر این است که مثل گذشته تولید فکر و اندیشه نداریم.

وی ادامه داد: در گذشته با بهره‌گیری از بزرگان اندیشه اسلامی را تبیین می‌کردیم اما امروز کم کاری کردیم و مطاع دیگران در نزد جوانان پر بها شده است.

پژوهشگر مسائل سیاسی اضافه کرد: در گذشته قدرت استدلال اسلام و انقلاب به گونه‌ای بود که حرکات دشمن را خنثی کرد و جامعه را علیه آنها شوراند و موفق به فروپاشی استبداد شد.

وی گفت: شهید مطهری بیش از 400 اثر تولید فکری و کتاب داشت و دشمن به خاطر اینکه او اهل اندیشه بود، انتقام گرفت.

سلیمی نمین در ادامه با بیان اینکه باید نیازهای جوانان را تأمین کرد، افزود: با زبان زور نمی‌توان با جوانان حرف زود و در طول عمر انقلاب بزرگانی داشتیم که ساعت‌ها با جوانان حرف می‌زدند و با شناخت‌های جوانان برای آنها تولید اندیشه و خوراک ذهنی می‌کردند و امروز از این مسئله فاصله گرفتیم.

وی با اشاره به این که برای تولید اندیشه باید راه‌های نو را طی کرد، اضافه کرد: ما در نیازهای عینی جامعه کمبودهای آن و کارهای عام‌المنفعه وقف می‌کنیم که خوب است اما باید برای فرهنگ و سلامت روحی جامعه هم وقف کرد.

رئیس دفتر مطالعات و تدوین تاریخ ایران در پایان گفت: مردم باید مطالبه فرهنگ داشته باشند و برای آن که جوانان در مقابل فرهنگ غرب استحاله نشوند باید با نوآوری در ارائه فرهنگ نیازهای فرهنگی جامعه را پاسخ دهیم.

انتهای پیام/89019/صا40/ژ1001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول