اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

برگ دوم ششمین جلد جشنواره زمستانی همدان نگاشته شد

از میزبانی بوعلی سینا تا موسیقی سنتی در دل گنجنامه

خبرگزاری فارس: برگ دوم ششمین جلد جشنواره زمستانی همدان با حضور میهمانان خارجی در آرامگاه ابن سینا تا حضور در گنجنامه همدان رقم خورد.

از میزبانی بوعلی سینا تا موسیقی سنتی در دل گنجنامه

به گزارش خبرگزاری فارس از همدان، صبح دومین روز از ششمین جلد کتاب جشنواره زمستانی همدان مزین شده بود به ادای احترامی عمیق به حکیم هزاره‌ها؛ هم او که نگارنده طب و قانون و دانشنامه علائی است.

امروز این حکیم فرزانه میزبان 29 سفیر، کاردار و رایزن فرهنگی در آرامگاه خود بود که عظمت و شهرت وی را بار دیگر به ذهن متبادر میشد؛ شهرتی گرانسنگ و عمیق که از نگاه هر یک از میهمانان خارجی این بزرگمرد قابل لمس بود.

سرود ملی ایران اسلامی کلید ورود میهمانان جشنواره زمستانی به بارگاه بوعلی سینا شد و آنها را به سیر در آرامگاه حکیم هزاره‌ها دعوت کرد.

قرائت لاتین متنی در باب شخصیت و آثار بوعلی سینا، سکوتی سرشار از حس تکریم نسبت به این اندیشمند بزرگ را در جمع رقم زد که گویای اهمیت و برجستگی این حکیم در بین همه ملل بود.

اشتیاق و شوق میهمانان خارجی جشنواره زمستانی برای بازدید از مقبره، موزه، کتب و آثار شیخ‌الرئیس فضایی وصف نشدنی بود که شاهد آن گرفتن عکس‌های یادگاری میهمانان در این آرامگاه، برای ثبت در خاطره این سفر است.

*سفیر بولیوی: از گنجینه بوعلی سینا کتابی هدیه بدهید

نکته شایان توجه تقاضای سفیر بولیوی مبنی بر دریافت یک کتاب یادگاری از آرامگاه بوعلی سینا بود که مسئولان در پاسخ به وی گفتند فعلا ًکتابی برای اهدا آماده نداریم که این سفیر در پاسخ خواستار دریافت کتابی از گنجینه ویترین آرامگاه که نسخ اصل و به یادگار مانده از گذشته است، شد که البته به واقع این امکان برای اهدای میراث کهن فراهم نیست.

*بازدید از باغ موزه دفاع مقدس استان همدان

مقصد بعدی میهمانان جشنواره زمستانی بازدید از رشادت‌های مردم غیور ایران و همدان در هشت سال جنگ تحمیلی بود که به رسم ادای احترام ایرانیان به شهدا رقم خورد.

میهمانان خارجی ضمن بازدید از غرفه‌ها و بندهای مختلف این موزه با فلسفه وجودی آن آشنا شدند و از بخش‌های مختلف آن عکس‌های یادگاری یا آرشیوی می‌گرفتند.

*عکس‌العمل سفیر کره شمالی در معیت شهید گمنام

برجستگی ادای احترام به شهید گمنام 18 ساله که در ورودی سالن عبرت موزه دارای بارگاه است، از یک سو و حرکت سفیر کره شمالی در این قسمت از سوی دیگر.

نکته شایان توجه این بود که پس از بیان و تشریح بارگاه شهید گمنام این باغ موزه سفیر کره شمالی بی‌درنگ خود را به ضریح رساند و از شبکه‌های این ضریح گرفت و نظاره‌گر قبر این گمنام شد.

سکوت معنادار این میهمانان در زمان بازدید از قسمت آخرین شهید استان همدان که در بحث خنثی‌سازی مین به شهادت رسید نیز شایان توجه بود که زمزمه‌های آنان را مبنی بر اینکه این جنگ هنوز هم قربانی به خود می‌گیرد در پی داشت.

هر یک از میهمانان خارجی با تلفن‌های همراه و دوربین‌های شخصی خود در سکوت و گاها در تأثر در حال عکس گرفتن و فیلمبرداری از این حماسه سترگ بودند.

در بازدید از ادوات به جا مانده از هشت سال جنگ تحمیلی و در عملیات‌های مختلف و حتی بمباران‌های شهری و مدارس علیه ایران بود که نشانگر شرکت و حمایت 56 کشور از عراق و کمک ادوات جنگی علیه ایران بود توجه سفرا و کاردانان فرهنگی اکثر کشورهای مدعو ویژه و قابل لمس بود.

البته سفیر فرانسه تمایلی به تماشای ادوات و تصاویر بازسازی شده از خود نشان نداد، که تعجب برانگیز هم نبود چون فرانسه یکی از کشورهایی بود که حمایت‌های بسیاری از صدام و رژیم بعث علیه ایران داشت.

وی در پاسخ به خبرنگار فارس برای مصاحبه در این زمینه نیز اظهار داشت: بنده هیچ حسی نسبت به این موضوع ندارم و صحبتی در این زمینه نمی‌کنم.

نکته برجسته رفتاری سفیر فرانسه در این بازدید این بود که با وجود اینکه اغلب سفرا در این سالن به گرفتن عکس از نمادها و ادوات فرانسوی، امریکایی و ... مشغول بودند وی به گرفتن عکس از عنوان سر در یکی از غرفه‌ها که به نام «نبرد مردم با استکبار شرق و غرب» نامیده شده بود، بسنده کرد.

سفیر فلسطین نیز ضمن ابراز خرسندی از گردآوری چنین گنجینه عظیمی از تاریخ هشت سال دفاع مقدس ایران و همدان لب به تحسین این رویداد عظیم حماسی گشود و در بازدید از غرفه‌های مختلف این مهم را تکرار می‌کرد.

سفیر افغانستان نیز به همراه فرزند خود ضمن رصد سلسله‌ مراتبی وقوع جنگ تا شهادت مصطفی احمدی‌روشن از ناهمخوانی تاریخ‌های شمسی با تاریخ‌های قمری که در متن لاتین برخی کتیبه‌ها و غرفه‌ها از جمله این شهید هسته‌ای بود انتقاد کرد و بر لزوم اصلاح آنها تأکید کرد.

گفتنی است اکثر بانوان همراه در این دیدار، از غرفه‌های کمک های مردمی و سالن نقش زنان در حماسه دفاع مقدس و خصوصا در پشت جبهه‌ها، مهر تأییدی بر نجابت و صلابت زنان ایران زمین زدند.

در گوشه‌ای دیگر از باغ‌موزه دفاع مقدس و در قسمت شهدای هسته‌ای و شهدای پس از جنگ نیز گلایه سفیر اندونزی مبنی بر نبود ترجمه لاتین تابلوی دعای عربی که در این سالن منقش شده بود، به گوش رسید.

*مشقت اسرا اشک همسر سفیر را درآورد

از نکات شایان توجه در این بازدید، عکس‌العمل همسر یکی از سفرای مدعو، در قسمت اسرای جنگی ایران در عراق بود که پس از واگویه های مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس که خود نیز یکی از اسرا بود، که به گریه وی منجر شد.

عکس‌های یادگاری سفرا و همراهانشان در کنار مجسمه‌هایی که در زمینه اعزام نیروهای مردمی داوطلب به جنگ نیز به نمایش گذاشته شده بود، چشم‌نوازی خاصی داشت که حس همدردی و میهن‌دوستی ایران را تحسین می‌کرد چرا که حتی نوجوانان نیز در این غرفه با بدرقه مادرانشان برای دفاع از آب و خاک و ناموس کشور رهسپار می‌شدند.

هدیه باغ موزه همدان به سفرا و کاردانان فرهنگی 29 کشور میهمان، اهدای کتاب عکس حماسه الوند بود که نشان از جاذبه‌های طبیعی دیار هگمتانه است.

*حضور هیئت دیپلماتیک در پیست تاریک دره همدان

این هیئت دیپلماتیک از 29 کشور مختلف با حضور در پیست اسکی تاریک دره همدان نظاره گر یک دوره مسابقات اسکی آلپاین مارپیچ کوچک با حضور اسکی‌بازانی از استان‌های مختلف کشور شدند که در آن اسکی‌بازان شاخه گل‌های رز را به نشانه مهربانی، خیرمقدم و میزبانی استان همدان به آنها اهدا کردند.

*تعجب سفیر سوئد از امکانات سخت افزاری پیست تاریک دره همدان

تعجب و تأمل سفیر سوئد مبنی بر عدم اطلاع وی از وجود امکانات سخت‌افزاری پیست تاریک دره همدان بود که رشد اسکی در همدان را بسیار خوب ارزیابی کرد.

میهمانان جشنواره زمستانی پس از صرف نهار در دل گنجنامه همدان در محل سفره‌خانه سنتی مجموعه تفریحی توریستی این مکان همزمان با سرو چای در ظروفی کاملاً سنتی و به شیوه ایرانی، شنوای موسیقی سنتی ایران با اجرای زنده شدند که وجد بسیاری برای آنان به همراه داشت و سپس به گشت و سیر در این مجموعه تفریحی و توریستی پرداختند.

ششمین جشنواره زمستانی همدان که از پنجم بهمن در این دیار کلید خورد تا دهم بهمن ماه با حضور مسئولان کشوری، میهمانان داخلی و خارجی و همچنین 29 تن از سفرا، کارداران و رایزنان فرهنگی کشورهای مختلف و 25 نفر از مدال‌آوران و قهرمانان ادوار مختلف المپیکی سال‌های 1948 تا 2012 لندن در همدان پایتخت تاریخ و تمدن ایران‌زمین، برپا است.

انتهای پیام/89004/ی40/ژ1001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول