اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

پناهیان در همایش راویان و فعالان حوزوی دفاع مقدس:

دفاع مقدس ولایتمداری را تثبیت کرد/ نفس امام خمینی(ره) از دیدگاه آیت‌الله بهجت

خبرگزاری فارس: یک استاد حوزه و دانشگاه گفت: اصلی‌ترین فلسفه دفاع مقدس تثبیت ولایت‌مداری در کشور جمهوری اسلامی بود.

دفاع مقدس ولایتمداری را تثبیت کرد/ نفس امام خمینی(ره) از دیدگاه آیت‌الله بهجت

به گزارش خبرگزاری فارس از قم، حجت‌الاسلام والمسلمین علیرضا پناهیان شامگاه پنجشنبه در همایش راویان و فعالان حوزوی دفاع مقدس که در سالن همایش‌های مدرسه علمیه دارالشفاء قم برگزار شد، با تاکید بر اینکه مفهوم ضعیف‌تر از جریان‌سازی و جوسازی بوده و بلندتر آن فرهنگ‌سازی نام دارد که هر دو بدون جریان‌سازی ناقص است، اظهار کرد: کسانی که مدیر فرهنگی هستند، باید جریان‌سازی را به خوبی بشناسند.

*جریان‌ها در کشور استمرار ندارند

وی با انتقاد از اینکه گاهی در کشور صدها حرکت آغاز شده اما به دلیل اینکه استمرار ندارند، متوقف می‌شوند، تصریح کرد: متاسفانه کارهای خوب زیاد می‌کنیم اما پیوند لازم را ندارد تا به جریان‌سازی تبدیل شود.

این استاد حوزه و دانشگاه تصریح کرد: جریان روایتگری حاج عبدالله ضابط و برگزاری دعای ندبه هیئت رزمندگان اسلام از حرکت‌هایی هستند که به جریان‌سازی تبدیل شدند.

پناهیان با تاکید بر اینکه روایتگری دفاع مقدس باید جریان‌سازی شود، اضافه کرد: در مقام روایتگری استفاده از کلمات و تعابیر برای جذب و جلب نظر مخاطب بسیار با اهمیت است.

*اخراجی‌ها تصور عمومی مردم جامعه از رزمندگان نباشد

وی با اشاره به اینکه غالبا افراد فوق‌العاده شایسته‌ای به جبهه‌های جنگ تحمیلی می‌رفتند، تصریح کرد: فیلم اخراجی‌ها نباید مبنای تصور عمومی جامعه از جبهه‌های جنگ باشد و این گونه افراد کم بودند.

این استاد حوزه و دانشگاه اظهار کرد: استعدادهای برتر معنوی در جبهه‌های جنگ پیشتاز بودند و این افراد فضای جبهه‌ها را ساختند و از افرادی که در این خط هم نبودند اما به جبهه‌ها اعزام شدند تاثیر گرفتند.

*رزمندگان فضای ناامید و غم‌آلود نداشتند

پناهیان با اشاره به اینکه در نگارش خاطرات باید دقت کنیم تا بدانیم کدام جریان را غالب کنیم، تصریح کرد: بنده نخستین برداشتی که از رزمنده و شهید پیدا می‌کنم نشاطی است که بعد از جنگ تحمیلی دیگر ندیدم و افراد دقت کنند تا جریان اشک و ناامیدی را در خاطره‌های خود بر نشاط رزمندگان غالب نکنند.

وی با تاکید بر اینکه متاسفانه در جریان روایتگری گفتمان ولایتمداری حاکمیت ندارد، خاطرنشان کرد: در جریان روایتگری شهادت و شجاعت را گفتیم اما آیا نقش ولایت را نیز گفته‌ایم؟

این استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به اینکه در وصیت‌نامه‌های شهدا تحقیقی صورت گرفت و مشخص شد به طور میانگین در هر وصیت‌نامه‌ای چهار مورد نام امام حسین(ع) و عاشورا و به همین میزان ولایت فقیه ذکر شده است، اضافه کرد: اگر روایت سال‌های دفاع مقدس بر محور ولایت نباشد، اصل جبهه روایت نشده است.

*دفاع مقدس ولایتمداری را تثبیت کرد

پناهیان با تاکید بر اینکه اگر کسی با هدفی غیر از تبعیت از ولی فقیه به جبهه آمد جهادش قبول نیست اظهار کرد: اصلی‌ترین فلسفه دفاع مقدس که امام خمینی(ره) نگفت و ما باید بگوییم این است که دفاع مقدس تثبیت ولایتمداری در جمهوری اسلامی بود.

وی تصریح کرد: یکی از علما خدمت آیت‌الله بهجت می‌رسند و از حضور پرشور مردم همیشه در صحنه ایران اسلامی در راهپیمایی 22 بهمن تعریف می‌کند که مرحوم آیت‌الله بهجت می‌فرماید همه این‌ها از نفس روح‌الله است.

*فیلم‌های دفاع مقدسی گفتمان ولایتمداری ندارند

این استاد حوزه و دانشگاه با تاکید بر اینکه در فیلم‌هایی که برای دفاع مقدس ساخته شده است شاهد گفتمان ولایی نیستیم، اظهار کرد: فیلم‌های سینمایی روزهای زندگی و آژانس شیشه‌ای با گفتمان اخلاقی دفاع مقدس را تبیین می‌کنند و نگاهی به گفتمان ولایی ندارند.

انتهای پیام/78008/ق40/چ3000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول