اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  غرب آسیا

هاآرتص: انتخابات اسرائیل پیروزی نتانیاهوی میانه‌رو بر نتانیاهوی افراطی بود

خبرگزاری فارس: انتخابات پارلمانی اسرائیل در حالی پایان یافت که کاهش تعداد کرسی‌های راستگرایان در پارلمان آتی نشان دهنده آن است که اسرائیلی‌ها خواستار ائتلاف نتانیاهو با چپگرایان هستند.

هاآرتص: انتخابات اسرائیل پیروزی نتانیاهوی میانه‌رو بر نتانیاهوی افراطی بود

به گزارش خبرگزاری فارس انتخابات پارلمانی رژیم‌صهیونیستی در حالی هفته گذشته با پیروزی ضعیف ائتلاف «لیکود-بیتنا» به رهبری «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر این رژیم پایان یافت که برآیند کلی انتخابات از گرایش اسرائیلی‌ها به سمت احزاب حامی صلح و مذاکره با فلسطینی‌ها حکایت دارد.

روزنامه صهیونیستی «هاآرتص» به همین بهانه یادداشتی را به قلم «عاری شویت» منتشر کرده و در آن نوشته است که این انتخابات پیروزی «نتانیاهو با کابینه معتدل چپگرا» بر «نتانیاهو با کابینه‌ای راستگرا» بود.

نویسنده این یادداشت در بخشی از مطلب خود نوشته است: نتیجه ترکیب شکست‌ها و دستاوردهای نتانیاهو موجب شده تا به 5 سوال در مورد نخست‌وزیر پاسخ داده شود. آیا اسرائیلی‌ها نتانیاهو را دوست دارند؟ نه، دوست ندارند. آیا آن‌ها او را محترم می‌شمارند؟ خیر، نمی‌شمارند. آیا آن‌ها به او اعتماد دارند؟ نه، اعتماد هم ندارند. آیا اسرائیلی‌ها می‌خواهند نتانیاهو نخست‌وزیر باشد؟ بله. پس ما چرا به او رأی دادیم؟ ما به گروه سیاسی رأی دادیم که با او روبرو شوند و نتانیاهو را مجبور کنند که آن راهی را برود که ما می‌خواهیم.

وی در بخشی دیگر از این یادداشت نوشته است که اگر در این انتخابات حزب «حبیت هایهودی» به رهبری «نفتالی بنت» پس از نتانیاهو پیروز می‌شد معنی آن این بود که «نتانیاهو افراطی‌تر می‌شود». اما در مقابل پیروزی «یعیر لاپید» در رأس حزب «یش عاتید» یعنی اینکه نتانیاهو «میانه‌روتر خواهد بود».

شویت در ادامه این مطلب توضیح داده است که لاپید و بنت که هر دو عرصه سیاسی اسرائیل تازه‌کار هستند، از ضعف‌های نتانیاهو استفاده کردند و آن‌ها را به نقاط قوت خود بدل کردند. به نوشته وی این دو هریک توانستند خود را به عنوان مرکز جبهه‌ای که در آن قرار دارند مطرح کنند.

او در پایان در مورد اینکه حالا نتانیاهو باید در این بین یکی از این دو حزب را به عنوان شریک خود در کابینه آتی برگزیند، نوشته است: روشن است که نتانیاهو بین لاپید و بنت، لاپید را انتخاب می‌کند. نخست‌وزیر چه از لحاظ فکری و چه از لحاظ شخصیتی از پسرک به روز اهل «رعاعنا» بیزار است و لاپید مستعد در امر رسانه و اهل «رمت آویو» را به او ترجیح می‌دهد. نتانیاهو پیش از انتخابات در گفتگوهای خصوصی از هدف خود پرده برداشته بود؛ ائتلاف نتانیاهو-لاپید با 50 کرسی. البته احتمالا او ترجیح می‌داد ترکیب این کرسی‌ها به جای 31 به 19 کنونی، 38 به 12 باشد، اما او حداقل می‌تواند از این جهت خوشحال باشد که به 50 کرسی که هدفگذاری کرده بود، دست یافته است.

خبرگزاری فارس پیش از این هم در یادداشت‌هایی پیش‌بینی کرده بود که نتانیاهو پس از انتخابات بر سر دو راهی برای تشکیل کابینه قرار گیرد. نتانیاهو از یک سو باید به آرمان‌های جناح راست اسرائیل که تا حد زیادی مشابه جمهوری‌خواهان در آمریکاست پایبند باشد و از سوی دیگر فشارهای بین‌المللی وی را وادار کرده که به ائتلاف با جناح مخالف و احزاب چپگرا و میانه‌رو بیندیشد.

این روند پس از انتخابات تشدید هم شد، چراکه نتانیاهویی که تا چند ماه قبل تصور می‌کرد با ائتلاف با «آویگدور لیبرمن» وزیر خارجه مستعفی اسرائیل می‌تواند حتی تا 45 کرسی را از آن خود کند، پس از انتخابات تنها 31 کرسی به دست آورد. پیروزی خفیف وی حالا علاوه بر فشارهای بین‌المللی به عامل دیگری بدل شده تا بقای کابینه‌ آتی نتانیاهو به ائتلاف با مخالفانش بستگی داشته باشد.

انتهای پیام/ق.ص

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول