اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

گزارش فارس از بازار ملتهب برنج

بازار برنج تحت طمع محتکران و تجار زیاده خواه / مردم الگوی مصرف برنج خود را وطنی کنند

خبرگزاری فارس: این روزها شاهد صف‌های طولانی برنج در برخی از استان‌ها هستیم، گویی بازار برنج تحت طمع محتکران و برخی تجار زیاده خواه قرار دارد.

بازار برنج تحت طمع محتکران و تجار زیاده خواه / مردم الگوی مصرف برنج خود را وطنی کنند

به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان، هر روز طولانی‌تر از دیروز شاهد صف‌های برنج در سطح استان‌های کشور و شهرهای مختلف هستیم و گویی این شرایط به کار هر روزه مردم تبدیل شده است، مردم ایران برای گذران زندگی هر روز باید گویی در صفی سرگردان باشند و روزگار بگذرانند و هیچ کس توجهی به این امر مهم نمی‌کند.

مظفر انصاری در گفت‌وگو با خبرنگار فارس اظهار کرد: برنج کالایی نیست که توزیع وکنترل تجارتش در دست دولت باشد و تجاری که ارز گرفته‌اند و ثبت سفارش می‌کنند،بازار برنج خارجی و وارداتی را در دست دارند.

وی افزود: بازار از تمام اقلام برنج در اصفهان اشباع است و تنها برنج‌های دانه بلند هندی کمیاب شده و آن هم به دلیل مصرف بالای این محصول به دلیل پخت سریع و آسان آن است.

رئیس سازمان صنعت و معدن و تجارت استان اصفهان با بیان اینکه مردم بردباری کنند، بازار مدتی است تحت طمع محتکران و برخی تجار زیاده خواه قرار گرفته است، بیان کرد: مردم به دنبال راحت طلبی و عدم رعایت آداب پخت برنج نباشند و از سایر محصولات برنج بومی و وطنی استفاده کنند.

وی تأکید کرد : مصرف برنج مردم باید هدفمند شود و تنها بازار مصرف در انحصار نوعی خاص از برنج نباشد.

انصاری ادامه داد: انواع برنج‌های کم مصرف شمالی و بومی به حد لازم در بازار اصفهان وجود دارد و اینکه بگوئیم برنج کم است یا وجود ندارد، حرف صحیحی نیست.

وی افزود: واردات برنج خارجی استان بیش از هر سال بوده است و محموله 50 هزار تنی برنج خارجی نیز توسط تجار با ارز مرجع در همین چند روز اخیر وارد استان شده و توزیع می‌شود که فروشگاه‌های زنجیره‌ای و تعاونی‌ها شبکه بازار آن را تنظیم خواهند کرد.

رئیس سازمان صنعت و معدن و تجارت استان اصفهان با بیان اینکه تحقیقات از عمده فروشی‌ها و تجار نشان می‌دهد که انواع برنج اروگوئه‌ای، آرژانتینی و تایلندی نیز بیش از مقدار نیاز در اصفهان موجود است، گفت: کاهش میزان برنج هندی در بازار به دلیل عدم رعایت تعهدات برخی از تجار و وارد کنندگان است که برخلاف تعهد به وارد کردن برنج‌های هندی با قیمت مناسب، این عمل را متوقف کرده‌اند و حاضر نیستند با قیمت‌هایی که بازرگانی برای رفاه مردم ارایه می‌کند کار کرده و سود بیشتری می‌خواهند.

وی ادامه داد: وجود فضای زیرزمینی و بازار سیاه که قاطع در اصفهان با آن برخورد می‌شود دیگر دلیل کمبود فعلی برخی از انواع برنج است.

*کشف 27 انبار احتکار برنج در استان/فقط برنج هندی کم شده ولی انواع دیگر وجود دارد

انصاری گفت: در هفته‌های اخیر، 27 انبار احتکار و دپوی غیر قانونی برنج در استان کشف وبا عاملان برخورد قانونی شده است.

وی افزود: هر نوع کالایی که مردم نیاز داشته باشند و کسبه و تجار انبار کنند و نفروشند، احتکار محسوب شده و با آن برخورد می‌شود.

رئیس سازمان صنعت و معدن و تجارت استان اصفهان ادامه داد: بسیاری از ابعاد کمبود برنج روانی و مربوط به بروز شایعات و ایجاد بازار مصرف کاذب در بین مردم است و با شایع شدن کاهش برنج مردم برای خرید هجوم بردند و در بسیاری از منازل مازاد بر نیاز مردم برنج خریده‌اند.

وی با اشاره به این مطلب که انواع برنج برای مصارف ضروری، نیروهای مسلح، حوادث غیرمترقبه و مراکز علمی و دانشگاهی در انبارهای سازمان بازرگانی موجود است، بیان کرد: کمبود بازار فقط در یک نوع برنج هندی دانه بلند است.

*ثبت سفارش 66 هزار تن برنج خارجی/ ورود 50 هزار تن برنج در روزهای آینده به اصفهان

انصاری از لحاظ ثبت سفارش تجار برای وارد کردن انواع برنج  خبر داد و گفت: مشکلی برای واردات نداریم و بالای 66 هزار تن نیز ثبت سفارش واردات برنج برای استان داشته‌ایم.

وی اضافه کرد: امسال در استان اصفهان برای نذورات محرم و صفر سه برابر هر سال برنج دولتی توزیع شد.

رئیس سازمان صنعت و معدن و تجارت استان اصفهان در پایان تاکید کرد: انواع برنج تولید استان‌های شمالی، فارس و خوزستان نیز در بازار وجود دارد و مردم باید مصرف خود را از برنج آسان پخت به سوی محصولات دیگر هدفمند کنند.

همچنین معاون بازرگانی داخلی سازمان صنعت و معدن و تجارت اصفهان گفت: اکنون برنج در بنادر برای وارد شدن به مرکز کشور به وفور وجود دارد و کمبود برنج هندی شایعه است.

سلیمی قیمت هر کیسه برنج هندی را 28 هزار تومان ذکر کرده و توصیه کرد مردم مایحتاج خود را از تعاونی‌ها و فروشگاه‌های زنجیره‌ای بخرند.

وی تاکید کرد: هر گونه اخبار قاچاق و احتکار باید توسط مردم برای کنترل بازار به شماره 124 گزارش شود.

* تلاش برای کنترل بازار برنج رضایت بخش نیست/مردم به تداوم وجود اجناس مصرفی اصلی در بازار شک کردند

خبرنگار فارس بعد از گپ و گفت با مردم و دست اندرکاران بازار و مسئولان استان به قطب تولید برنج استان سر زده است، از قدیم ضرب‌المثل شده است که برنج فقط برنج لنجان با خورشت فسنجان!

نماینده مردم لنجان در مجلس شورای اسلامی به خبرنگار فارس گفت: امسال همچون چند سال گذشته کاشت برنج در لنجان با مشکلات آب و گرانی هزینه‌ها همراه بوده اما برای مصرف استان به حد لازم از برنج لنجان موجود است.

مجید منصوری افزود: مردم لنجان و شهرستان‌های مجاور مصرف سال خود را نگه داشته‌اند و مشکلی ندارند، اما جو روانی لنجانی‌ها را هم به سمت خرید برنج خارجی سوق داده است.

وی تاکید کرد: کاهش میزان عرضه برنج خارجی و هندی به وضوح از دو ماه پیش در اصفهان و استان‌های مجاور مشاهده می‌شود.

نماینده مردم لنجان در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه احتکار در انبارهای بزرگ و ناشناخته و نیز احتکار در مبادی ورودی از عوامل کمبود برنج هندی در اصفهان است، اظهار کرد: از یکسال پیش بحران کاهش برنج هندی آغاز و اکنون به شهرستان‌ها رسیده و نیز واردات برنج و ثبت سفارشات به موقع نبوده و کنترل لازم دولتی اعمال نشده است.

وی بیان کرد: مردم به وجود کالاهای اساسی در بازار و اطمینان از فراوانی آن شک کرده‌اند و این اجناس را انبار می‌کنند که این حس مردم باید کنترل شود و دولت چاره سازی کند تا اعتماد مردم برگردد.

منصوری ادامه داد: عدم صدور به موقع مجوزهای خرید برای تجار و مشکلات ارزی از دیگر دلایل کاهش برنج است که در کمیسیون‌های اقتصادی مجلس در حد طرح تذکر و سئوال از وزارتخانه پیش می‌رود.

در ادامه نیز عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی و نماینده شهرستان مبارکه در مجلس شورای اسلامی نیز گفت: در زمینه نابسامانی بازار برنج تذکری برای وزیر صنعت، معدن و تجارت در صحن علنی مجلس قرائت شد.

علی ایرانپور سه عامل عدم ثبت به موقع سفارشات، عوامل روانی و کمبود کنترل دولتی در کنار وجود بازار سیاه و دلالانی که به سود کم قانع نیستند را مجموعه علل کمبود برنج و بازار نامناسب آن می‌داند.

وی ادامه داد: طی چند روز گذشته تلاش‌هایی برای کنترل قیمت و افزایش میزان برنج در سطح استان اصفهان صورت گرفته که متأسفانه نتیجه این تلاش‌ها رضایت بخش نبوده و قیمت برنج همچنان بالا است.

به گزارش فارس، بنابراین گزارش‌های گمرک در 9 ماهه ابتدای سال جاری 897 هزار تن برنج به ارزش 884 میلیون دلار وارد کشور شده است.

این در حالی است که واردات برنج در 9 ماه اول سال 90 معادل 868 هزار تن به ارزش 744 میلیون دلار بوده است.

* 400 تا600 هزار تن کسری برنج در کشور

یک پژوهشگر بازار محصولات زراعی اظهار کرد: در حالی که میزان کسری برنج در کشور 400 تا 600 هزار تن برآورد شده است، نیازی به افزایش واردات نداریم.

غلامرضا خانکشی‌پور گفت: اعلام سالانه سرانه مصرف برنج در کشور جزو سؤالاتی است که در هیچ سالی برآورد درستی از آن نشده است.

وی افزود: همیشه آمارها با واقعیت برابری نداشته و اختلاف نظرهایی در زمینه برآورد محصول برنج وجود دارد، در حالی که میزان تولید هرساله در حد مشخصی است.

مسئول مطالعات اقتصادی مؤسسه تحقیقات برنج کشور ادامه داد: بر اساس روش‌های کارشناسی باید میزان تولید با میزان واردات جمع شده و حاصل آن بر جمعیت کشور تقسیم شود تا عدد درستی از سرانه مصرف به ‌دست آید.

وی با بیان اینکه سرانه 36.5 کیلو مصرف ایرانیان قدری بالاست از مردم خواست الگوی تغذیه خود را هدفمند و بهینه کنند.

* یک نوع برنج نباید بازار را قبضه کند

خانکشی‌پور بیان کرد: تعرفه‌های سنگین‌تری برای واردات بی‌رویه برنج باید گذاشته شود تا یک محصول بازار را قبضه نکند.

وی افزود: لازم است مسئولان و برنامه‌ریزان کشوری تعرفه‌های سنگین‌تری برای واردات برنج قائل شوند تا بدین ترتیب این محصول بتواند در عرصه خود را بیشتر نشان دهد.

این کارشناس ارشد کشاورزی و بازار محصولات زراعی با بیان این مطلب که در کشور ارقام خوش ‌کیفیتی وجود دارد که لازم است از واردات محصولاتی که با ارقام داخلی رقابت دارند، جلوگیری شود، گفت: باید ببینیم چرا مردم برنج وطنی مصرف نمی‌کنند.

در این میان مسعود امینی به کاهش واردات برنج خارجی در اصفهان اشاره کرد و گفت: در سال جاری از مراجع رسمی استان اصفهان کمتر برنج خارجی وارد استان شده است.

مسئول روابط عمومی گمرک اصفهان با تاکید بر اینکه گمرک تنها مرجع رسمی واردات کالا و به ویژه برنج به استان است، ادامه داد: در سال جاری تاجران اصفهان با توجه به نوسانات قیمت ارز و عدم ثبات قیمت دلار تمایل زیادی  به واردات برنج خارجی نداشتند.

وی به ورود برنج قاچاق به استان اصفهان اشاره کرد و ادامه داد: متاسفانه برنج قاچاق به استان اصفهان وارد و مقادیر زیادی از این برنج‌ها در بازار عرضه می‌شود.

انتهای پیام/63001/صا40/ژ1001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول