اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

برای نخستین بار در جهان توسط پژوهشگران دانشگاه تبریز صورت گرفت

ارائه پارامتر ناهمسانگردی برهم‌کنشی شبکه‌ای در بلورهای مایع

خبرگزاری فارس: پژوهشگران پژوهشکده فیزیک کاربردی و ستاره‌شناسی دانشگاه تبریز برای نخستین بار در جهان موفق به کشف و ارائه پارامتر ناهمسانگردی برهم‌کنشی شبکه‌ای در بلورهای مایع شدند.

ارائه پارامتر ناهمسانگردی برهم‌کنشی شبکه‌ای در بلورهای مایع

به گزارش خبرگزاری فارس از تبریز به نقل از دانشگاه تبریز، محمدصادق ذاکرحمیدی، مجری این طرح با بیان اینکه این دستاورد ارزنده علمی در طی سه سال تلاش مستمر ممکن شده است، تصریح کرد: اصلی‌ترین هدف طرح، فرمول‌بندی رفتارهای بلور مایع است و این پارامتر جدید به نام مجری پروژه، Z effect Zakerhamidi effect نام‌گذاری شده و در ژورنال معتبر بلور مایع ارائه شده است.

عضو هیئت علمی گروه فوتونیک پژوهشکده فیزیک کاربردی و ستاره شناسی دانشگاه تبریز در ادامه با اشاره به اینکه این دستاورد جدید نشان می‌دهد تفاوت اصلی بلورهای مایع با مواد هم ساختار در پارامتر ناهسانگردی برهم‌کنشی شبکه‌ای آنها بوده و مقادیر این پارامتر از الگوی ریاضی خاصی پیروی می‌کند که می‌توان تمام رفتار ناهمسانگردی مرسوم در بلورهای مایع را به اثر این پارامتر نسبت داد، یادآور شد: بلورهای مایع موادی با رفتار مکانیکی مایعات و رفتار اپتیکی بلورها هستند و به علت کاربرد روز افزون در انواع نمایشگرها، سنسورها و صنایع داروئی امروزه مورد توجه بسیاری از محققان هستند.

وی افزود: یکی از مشکلات اساسی در زمینه کاربرد این مواد نبود شناخت کافی در مورد نوع برهم‌کنش‌ها و مدل‌های ریاضی مناسب در مورد این مواد است و در این راستا برای ‌انجام تحقیقات بنیادی بر روی این دسته از مواد و دستیابی به مدل مناسب ساختاری در آنها گروه تحقیقاتی بلورهای مایع در پژوهشکده فیزیک کاربردی و ستاره‌شناسی دانشگاه تبریز در طی سه سال به بررسی و مدل بندی مربوط به این مواد پرداخته و با کشف و ارائه پارامتر ناهمسانگردی برهمکنشی شبکه‌ای در بلورهای مایع کمک شایانی به شناخت دقیق‌تر بلورهای مایع و برهمکنش‌های مرتبط کرده‌اند.

وی گفت: استفاده در صفحات نمایشگر، رهش دارو و انواع شوینده‌ها از جمله موارد کاربردی این طرح پژوهشی است.

محمدصادق ذاکرحمیدی، استادیار پژوهشکده فیزیک کاربردی و ستاره‌شناسی دانشگاه تبریز چاپ 45 مقاله ISI، پنج عنوان مقاله داغ و ارائه بیش از 60 مقاله در کنفرانس‌های ملی و بین‌المللی را در کارنامه خود دارد.

ثبت دو مورد اختراع با تایید علمی با عناوین«پنجره‌های نوری هوشمند» و « قطبشگر- چاپر نوری»، کسب عنوان پژوهشگر برگزیده جوان سال 1389 در دانشگاه تبریز، اجرای 5 طرح تحقیقاتی، راهنمایی 14 پایان‌نامه کارشناسی ارشد و مشاوره سه پایان‌نامه دکترا از دیگر کارهای علمی و آموزشی این استاد در دانشگاه تبریز است.

انتهای پیام/60002/و/پ3003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول