اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

عضو هیئت علمی پژوهشگاه اندیشه سیاسی اسلام:

حاکمان همسو با استکبار مانعی جدی در برابر وحدت مسلمانان هستند

خبرگزاری فارس: عضو هیئت علمی پژوهشگاه اندیشه سیاسی اسلام گفت: توده‌های مردم به شدت دنبال وحدت سیاسی و مذهبی‌ هستند ولی حاکمان همسو با استکبار یک مانع جدی در برابر وحدت مسلمانان هستند.

حاکمان همسو با استکبار مانعی جدی در برابر وحدت مسلمانان هستند

حجت‌الاسلام ذبیح‌الله نعیمیان امروز در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در قم ضمن تبریک به مناسبت فرا رسیدن هفته وحدت اظهار کرد: فضای جامعه اسلامی همواره نیازمند حاکمیت ارزش‌های دینی است که یکی از این ارزش‌ها، بحث وحدت میان گرو‌ه‌ها و فرقه‌های دینی در اسلام است.

وی ادامه داد: وقتی خداوند متعال فرمانی مبنی بر وحدت مسلمانان در سایه تمسک به حبل‌الله‌ المتین داده است، این فریضه و حکم شرعی بر تمام مسلمانان وجود دارد که در راستای وحدت حرکت کنند.

عضو هیئت علمی پژوهشگاه اندیشه سیاسی اسلام افزود: یکی از محورهایی که در سایه وحدت می‌تواند مورد توجه قرار گیرد توحید و دیگری تمسک به پیامبر (ص) و اهل بیت آن حضرت است که ولایت پیامبر محوری جدی برای تعامل میان مسلمانان است و از این رو، ولادت آن حضرت تعبیر به هفته وحدت شده است.

نعیمیان با اشاره به اینکه در بین مسلمانان شیعه و سنی در روایت روز ولادت پیامبر (ص) تفاوت وجود دارد گفت: این اختلاف روایت زمینه مناسبی است تا بدون اینکه لزوما به دنبال وحدت عقلی و فلسفی و همه جانبه باشیم بیشتر به دنبال پیروی از پیامبر (ص) و اهل بیت ایشان باشیم.

وی ادامه داد: تمام گروه‌های مذهبی بدون اینکه وارد جزئیات اختلافی شوند باید به دستورات قرآن پایبند باشند بنابراین حاکمیت ارزش‌های دینی می‌تواند دومین مولفه وحدت میان مسلمانان باشد.

شناسایی دشمنان مشترک شاخصه‌‌ وحدت میان مسلمانان است

عضو هیئت علمی پژوهشگاه اندیشه سیاسی اسلام خاطرنشان کرد: از جمله شاخصه‌های مهم و مطرح در بحث وحدت، شناسایی دشمنان مشترک مسلمانان در نقاط مختلف جهان است که از این طریق می‌توانیم نوک پیکان حمله‌ بیگانگان را متوجه دشمنان اسلام کنیم.

نعیمیان تصریح کرد: وحدت مبتنی بر جنبه فردی و مقابله با استعمار جهانی در سده‌های مختلف و دهه اخیر آنان را در بحران خاصی قرار داده و این شاخصه مهمی به منظور حاکمیت اتحاد سیاسی بر تمام گرایش‌های مذهبی است.

وی با بیان اینکه باید بین رویکرد ملت‌ها و زمامداران آنان تفاوت قائل شد گفت: بسیاری از زمامداران ملت‌های اسلامی یا وابسته به کشورهای استعماری بوده یا در همسویی کامل با آن‌ها عمل می‌کنند و عملکرد آن‌ها با رویکرد توده‌های مسلمان تفاوت زیادی دارد.

عضو هیئت علمی پژوهشگاه اندیشه سیاسی اسلام اضافه کرد: اگر رویکرد سیاسی توده‌های مردم را مورد تامل قرار دهیم متوجه می‌شویم آنان به شدت دنبال وحدت سیاسی و مذهبی‌ هستند ولی حاکمان همسو با استکبار به عنوان یک مانع جدی در برابر وحدت مسلمانان قرار دارند.

نعیمیان گفت: تمام مسلمانان باید در ایجاد تفاهم میان یکدیگر بکوشند بدون اینکه انتظار داشته باشند تمام دیدگاه‌های آنان از طرف گروه‌ها و گرایش‌های دیگر مورد قبول قرار گیرد.

همبستگی میان گرایش‌های اسلامی یک نوع تفاهم دینی است

وی با اشاره به اینکه مسلمانان باید تلاش کنند تا تفاوت‌های فکری و فرهنگی خود را در میدانی از تفاهم مطرح کنند گفت: همبستگی میان گرایش‌های اسلامی یک نوع تفاهم دینی است و به معنای تساهل و تسامح معرفتی که در میان مردم مغرب زمین رواج یافته، نیست و نباید در این زمینه برای تعصب‌های کورکورانه اهمیتی قائل شد.

عضو هیئت علمی پژوهشگاه اندیشه سیاسی اسلام با اشاره به اینکه باید از تعصب‌های تند و نابجای برخی از هواداران و اندیشمندان مذهبی دوری کنیم ادامه داد: با شناسایی موانع فکری، سیاسی و معرفتی می‌توانیم با عبور از آن‌ها به وحدت و همبستگی میان جوامع اسلامی نزدیک شویم.

سیره ائمه و پیامبر (ص) حرکت در مسیر وحدت دینی و سیاسی است

وی خاطرنشان کرد: سیره ائمه و پیامبر برای پایه‌گذاری وحدت در جامعه اسلامی حرکت در مسیر وحدت دینی و سیاسی است زیرا آنان بدون آنکه از مبانی اصیل دین و فضای ارزش‌های حاکم بر معارف اسلامی کوتاه بیایند نسبت به تعامل گروه‌های مسلمان شدت عمل داشتند.

نعیمیان افزود: رسول خدا و اهل بیت (ع) در سایه تعامل مسلمانان جامعه را برای رسیدن به وحدت مورد نظر خدا هدایت کرده و در راستای این امر به فرهنگ‌سازی می‌پرداختند.

انتهای پیام/2258/ر40/چ3000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول