اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

حجت‌الاسلام والمسلمین فاضل لنکرانی:

امام خمینی(ره) حق عظیمی بر گردن ملت و حوزه‌ها دارند

خبرگزاری فارس: رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) گفت: حقی که امام راحل بر گردن نظام و ملت دارند بسیار زیاد است بنابراین حوزه‌های علمیه باید مبانی ویژه ایشان را به منظور رشد فقه مورد توجه قرار دهند.

امام خمینی(ره) حق عظیمی بر گردن ملت و حوزه‌ها دارند

به گزارش خبرگزاری فارس از قم، حجت‌الاسلام محمدجواد فاضل لنکرانی در همایش تحریرالوسیله (شروح و تعلیقات) که امروز در سالن همایش‌های مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) برگزار شد اظهار کرد: کار امام خمینی(ره) در نگارش تحریرالوسیله اهمیت فراوانی دارد زیرا این کتاب یک دوره کامل فقه به شمار می‌رود.

وی افزود: نویسنده برای نوشتن متون فقهی مانند تحریر باید احاطه کامل بر همه ابواب فقهی داشته باشد و این ویژگی در امام خمینی(ره) دیده می‌شود.

رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) با بیان اینکه یکی از برجستگی‌های تحریرالوسیله تعبد به نصوص است خاطرنشان کرد: امام خمینی(ره) در زمینه عدم تعدی از نصوص حساسیت ویژه‌ای داشت و محققان امروز حوزه‌های علمیه باید این روش را مد نظر قرار دهند.

وی ادامه داد: مشاهده می‌کنیم که اهل سنت به دلیل نبود تعبد به نصوص در فقه به مبانی حقوق بشری روی آورده‌اند اما این مشکل در فقه شیعه وجود ندارد.

شجاعت امام خمینی(ره) در مسئله امر به معروف

فاضل لنکرانی با بیان اینکه کتاب امر به معروف و نهی از منکر تحریرالوسیله قوی‌ترین بخش این اثر به شمار می‌رود گفت: برخی علما خوف و هراس را عاملی برای ترک امر به معروف و نهی از منکر می‌دانند ولی بنیان‌گذار کبیر انقلاب اسلامی عقیده دارد با علم به عدم تأثیر نیز تکلیف در این زمینه ساقط نمی‌شود.

توجه ویژه امام راحل به حفظ اساس اسلام

رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) بیان داشت: مقابله با طاغوت نیز مسئله‌ای است که بحث ضرر و حرج در آن وجود دارد و امام خمینی(ره) قواعد آن را در ابواب تکالیف شخصیه مجاز می‌شمرد اما زمانی که اساس اسلام در خطر باشد این ضرر را قابل توجیه نمی‌داند.

وی اضافه کرد: حقی که امام راحل بر گردن نظام و ملت دارند بسیار زیاد است بنابراین اگر حوزه‌های علمیه دلسوز فقه هستند باید مبانی ویژه ایشان را به منظور رشد فقه و چشیدن حقیقت واقعی آن مورد توجه قرار داده و ارتباطی عمیق میان تدریس و روش امام ایجاد کنند.

فاضل لنکرانی با اشاره به نکات دقیق و ظریف در نظرات فقهی امام خمینی(ره) گفت: شرح تحریرالوسیله نیز کار بزرگی بود و آیت‌الله فاضل لنکرانی در زمانی که اندیشه پیروزی انقلاب شکل نگرفته بود این کار را آغاز کرد و این امر را به عنوان وظیفه شاگرد در برابر استاد می‌دانست.

تصمیم بر شرح تحریر بارقه‌ای الهی بر قلب آیت‌الله فاضل لنکرانی بود

رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) با تاکید بر ضرورت شناخت مبانی فکری و اصولی امام خمینی(ره) در نگارش شرح و تفسیر تحریرالوسیله عنوان داشت: تصمیم بر شرح تحریر بارقه‌ای الهی بود که بر قلب آیت‌الله فاضل لنکرانی تابیده بود.

وی ضمن تشکر از مرکز تنظیم و نشر آثار امام خمینی(ره) به دلیل چاپ شرح و تعلیق تحریرالوسیله افزود: قسمت‌هایی از این کتاب توسط آیت‌الله فاضل لنکرانی تدریس شده بود و تفصیل بیشتری دارد اما بعضی بخش‌ها نیز به صورت خلاصه نوشته شده‌اند.

فاضل لنکرانی با اشاره به فعالیت‌های سیاسی و اجتماعی آیت‌الله فاضل لنکرانی گفت: این مرجع تقلید در جلسات حوزه‌های علمیه مختلف از جمله حوزه‌های خواهران نیز شرکت می‌کرد و در عین حال کارهای علمی را نیز به بهترین نحو انجام می‌داد؛ شرح تحریر آیت‌الله فاضل لنکرانی امروز در حوزه‌های علمیه داخل و خارج تدریس می‌شود و این امر حاکی از جامعیت این کتاب دارد.

انتهای پیام/78004/ش40/چ3000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول